Principiellt håller jag helt med dig! Självklart är Mundanas historia allt för utsmetad. Alltså behövs en ny, tightare version med mer djup och komplexitet.
Nu läste jag inte igenom hela din historia, men vissa saker noterade jag som bra: Att Colonan anfaller Jargien, t.ex. Kul, och är också en koppling mellan det forna Colonan och den nuvarande Mundana. Det är överhuvudtaget mer sådant som behövs, som orginalhistorien är skriven så känns det ibland som att "först kom det riket och när det självdött kom nästa på en annan plats och sen kom det tredje" ja, ni fattar. Mer interaktion!
Problemet med ditt projekt är ju dock följande: Hur hindrar man det från att bli FÖR komplext? Ska det tilltala "massorna" så måste det vara så pass stringent och rakt att det går att följa i en text, det får inte vara för långt, det får inte vara dunkelt. Ändå ska det vara spännande, beskriva komplicerade skeenden och framför allt uppmana till historiska äventyr! Urk, en svår uppgift.
Jag tror också generellt sett att historieskrivningen för att nå max effekt i stora drag måste hålla sig till de av Neogames satta stora "hållpunkterna", alltså måste mörkret finnas med, Colonska imperiets fall etc. etc. Detta för att så många som möjligt ska kunna använda materialet.
Vill man sen stryka och göra en egen version är det rätt enkelt.
/F