Nekromanti Alternativ historia till Mundana

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Jag har klagat på Mundanas statiska historia fler än några gånger här på forumet så nu har jag skrivit ett litet kort alternativ. Jag har helt enkelt tryckt ihop Mundanas historia under de 3000 år daak kyrkan har funnits. Vet inte om jag gillar det själv, men ni kan ju läsa och kommentera.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Du har alltså gjort en ny tidslinje liknande dem som redan finns i flera eonböcker. Enda skillnaden är att du skippat "Aeon" och istället tagit till en mera klassisk och uttjatad skapelse av typen "allt skapades ur en massa obestämt kaos". Sen så skulle man kanske även behöva lite mer bakgrundsfakta om de här "Aeterna" om man ska kunna använda sig av deras historia. Som den där tidslinjen är nu känns det som om den kan vara lite svår att använda sig av för någon annan.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Vad var det där egentligen? Tar vi bort de delar ur ditt inlägg som bara är gnäll har vi kvar... ingenting.

Åter igen; har du ingenting att skriva, skriv det inte (och trashtalking klassas definitivt som 'ingenting').

- L
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Ok, när jag läser det igen så håller jag med om att mycket var onödigt gnäll. Men inte allt, och att säga min åsikt angående ändringen av skapelsen och sen påpeka att det kan vara lite svårt för andra att använda historian om "Aeterna" tyckte inte jag var gnäll.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
"Aeterna" är väl bara en term för de vanarer som levde på den aetiska platån (det som numera är jargier respektive Jargien), eller har jag missförstått något?

Är "aetiska platån" ett officiellt begrepp, förresten?

Vad gäller användbarhet, innehåll och sådant återkommer jag kanske senare, då jag jämfört med andra källor. Nu ska jag nämligen sova. Godnatt.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Principiellt håller jag helt med dig! Självklart är Mundanas historia allt för utsmetad. Alltså behövs en ny, tightare version med mer djup och komplexitet.

Nu läste jag inte igenom hela din historia, men vissa saker noterade jag som bra: Att Colonan anfaller Jargien, t.ex. Kul, och är också en koppling mellan det forna Colonan och den nuvarande Mundana. Det är överhuvudtaget mer sådant som behövs, som orginalhistorien är skriven så känns det ibland som att "först kom det riket och när det självdött kom nästa på en annan plats och sen kom det tredje" ja, ni fattar. Mer interaktion!

Problemet med ditt projekt är ju dock följande: Hur hindrar man det från att bli FÖR komplext? Ska det tilltala "massorna" så måste det vara så pass stringent och rakt att det går att följa i en text, det får inte vara för långt, det får inte vara dunkelt. Ändå ska det vara spännande, beskriva komplicerade skeenden och framför allt uppmana till historiska äventyr! Urk, en svår uppgift.

Jag tror också generellt sett att historieskrivningen för att nå max effekt i stora drag måste hålla sig till de av Neogames satta stora "hållpunkterna", alltså måste mörkret finnas med, Colonska imperiets fall etc. etc. Detta för att så många som möjligt ska kunna använda materialet.

Vill man sen stryka och göra en egen version är det rätt enkelt.

/F
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det här gillar jag, med undantag för att det krulliga typsnittet kändes rätt onödigt och bara gjorde det jobbigt att läsa. I övrigt tror jag att jag ska använda det här som grunden för nästa Eon-kampanj jag kör. Den nuvarande är nämligen överepisk och mörkerbetonad, så det vore roligt att spela en back-to-basic-kampanj, med mer fokus på den låga nivå som fanns i spelet innan alla de där high fantasy-modulerna släpptes.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Föredömligt initiativ. Själv skulle jag nog ha gett mig på att försöka komprimera de aktuella tidslinjerna men din uppläggning var mycket enklare än så. Utöver några onödiga språkliga ihopkrånglingar och särskrivningsfel är det ingenting jag reagerar direkt negativt på trots att du skapat och flyttat omkring riken jämfört mot vad jag är van med vilket är positivt. En fin översikt helt enkelt som väckte åtminstone mitt intresse för att se hur du tänker fortsätta.
 
Top