Alternativ förklaring till Korruption [Spoilers!]

Spelledarn

Raven King
Joined
10 Dec 2019
Messages
12
Location
Örebro
Jag blev inspirerad av en diskussion idag på Rollspel.nu Discord. Vill förtydliga att jag älskar Symbaroum. Konsten, världen, stämningen, även systemet. Men en sak har jag haft väldigt svårt med: förklaringen till Korruption. Enligt regelboken, s.175-176:
"En bärande idé i Symbaroum är att naturen förmörkas när den exploateras för hårt - och att den slår tillbaka. (...) Temporär korruption är ett tillfälligt uttryck för världens motvilja att kuvas och utnyttjas."

Av flera skäl gillar jag inte denna förklaring.
  1. Detta har gjorts förr i flera andra kända rollspel. Det är exempelvis det bärande temat i D&D Dark Sun. (Världen mänskligheten historiskt flytt från i sina stenskepp är i princip Dark Suns värld "Athas" i sitt slutskede.)
  2. Grova övergrepp kan ske på naturen utan magi, men ger ingen påverkan. Smutsig gruvdrift / dagbrott, skogsavverkning med resulterande ökenspridning, kemikalier, massutrotning av djur, osv. Men i Symbaroum är det bara magi som ursprungligen ger korruption.
  3. Förklaringen är för enkel. "Ni är dumma mot naturen, så naturen korrumperar er till monster."
  4. Logiska vurpor. Alberetor har använt magi i cirka 1000 år och civiliserat ett rike 3-4x större än Ambria. Allt utan nämnvärda problem med korruption. Fast när samma magi används i Ambria, så är det plötsligt hemskt och korrumperande?
  5. Alla dras över en kam. Följer man magireglerna så är Mörkermästarna egentligen inte värre än Ordo Magica. Magi som magi. Och all magi skändar naturen.
Som H P Lovecraft skrev: "The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown." Symbaroums förklaring tar bort denna rädsla. Särskilt ju längre man kommer i kampanjen samt om man läser Spelledarens Handbok.

Vad finns det för alternativ?
  1. Robert Jordan- Symbaroum lyckades på något sätt förgifta källan till all magi. Det ledde till Korruption, rikets totala undergång, samt ett sår som aldrig läker. Ju mer man använder magi, ju mer riskerar man korrumperas. Storslagna ritualer likt de Symbaroum en gång genomförde som vardagsmat är idag livsfarliga (regler för ritualmagi) eller till och med omöjliga.
    1. Denna lösning fungerar hyfsat bra, och det finns material i böckerna som pratar om magins rena ursprung. Dock är det kanske lite väl stereotypt och de flesta nördar har läst Robert Jordans Wheel of Time.
  2. Bloodborne- Detta PS4-spel har en förvånansvärt involverad bakgrundshistoria, influerad av just H P Lovecraft. 30+ minuter långa videos på Youtube med miljontals views försöker förklara detaljer. Lång historia kort så hittade en civilisation bevis på existensen av mäktiga, uråldriga och helt verklighetsförvridna gudar. "Old Ones". De började försöka komma i kontakt med dessa, nå upplysning, och använda deras blod för att hela sin befolkning och utrota all sjukdom. Det ledde gradvis till total galenskap, korrupta styggelser, och rikets kollaps.
    1. Symbaroum kan ha släppt in "saker" som inte går att förstå och som bryter vår verklighet. Järnpakten håller dessa vanskliga monstrositeter slumrande, likt "Rom the Vacuous Spider" i Bloodborne. Kriget mot mörkermästarna störde denna sömn, trots avståndet. Korruption som sprids via magi är ett resultat av detta. Genom att inkräkta i Davokar riskerar man bryta upp fler lås, tills verkligheten i sig bryts och Symbaroums fall återskapas.
  3. Ingen förklaring - Världen är trasig, sönder. Kanske var det Symbaroum som skapade såret i vår värld, eller kanske gjorde de bara infektionen värre. Oavsett är det något i världen som är fel och som förstör, korrumperar, och vill dra oss alla ner i mörkret.
  4. Något hatar oss - En variant av ovan. Förutom att det i korruptionen finns något som hatar oss. Något som vill oss illa. Det går inte att förstå, att förhandla med, eller att resonera kring. I Symbaroums spelvärld kan detta ting passa in som makten "Rasa". Det går att höra eller känna dess hat i de mörkaste av platserna, eller i tystnaden när korruptionen fått sina klor i en.

Vad tycker ni? Och vad har ni för alternativa förklaringar?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag tror Järnringen/FL har vävt in ett ”avslöjande” om vad Korruption faktiskt beror på i kampanjen Törnetronen.
Det finns ju en hint om att någon av de kommande delarna ska innehålla avslöjanden om den ”rena magin” osv.
Tänker man hur spelböckerna är upplagda:
1. Detta vet spelarna
2. Detta är hur det egentligen ligger till.
Så tror jag att kanske kampanjen följer samma upplägg. Man blir först matad med massa ”så här ska ni tro att det funkar. För att sedan gå över till ”ni inser att det är så här det funkar”.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
1. Grova övergrepp kan ske på naturen utan magi, men ger ingen påverkan. Smutsig gruvdrift / dagbrott, skogsavverkning med resulterande ökenspridning, kemikalier, massutrotning av djur, osv. Men i Symbaroum är det bara magi som ursprungligen ger korruption.
Berättelsemässigt är det för mig tydligt att korruption orsakas av diverse exploatering men det ges (som så mycket annat) inga regelmässiga uttryck i spelet. Den verkar i första hand korrumpera jorden i sig och drabbar först levande varelser i andra hand. Exempel: Blodpesten (eller vad den hette) i Lindaros?

3. Logiska vurpor. Alberetor har använt magi i cirka 1000 år och civiliserat ett rike 3-4x större än Ambria. Allt utan nämnvärda problem med korruption. Fast när samma magi används i Ambria, så är det plötsligt hemskt och korrumperande?
Ingen invändning men Alberetors historia är väl bara runt 300 år? Det som annars ligger närmast till hands för förklara detta tänker jag är en modell enligt din p. 2. Något skydd har försvagats som gör korruptionens effekter värre nu, vilket i princip sägs rakt ut i Mörkrets moder. Kanske har excesserna under Det stora kriget påverkat?
 

Spelledarn

Raven King
Joined
10 Dec 2019
Messages
12
Location
Örebro
Tack alla för feedback & tankar!
@Lightshy Jag gillar detta tänk och hållar också tummarna att vi får en plot twist i de sista två kampanjböckerna! Jag grundade min kritik mot materialet jag läst än så länge, inklusive spelledarens handbok. Men det finns ju rum för en "Keyzer Söze"-moment.

@God45 Ja, jag instämmer. Den funkar bra!

@Bifur Jag tror du har rätt om 300 år för Alberetor. Jag latade mig och räknade bara hela vägen tillbaka till Symbaroum. Jag gillar även tanken att excesserna under Det stora kriget startade uppvaknandet av vad det nu än är. Så nu blir plötsligt all magi (m.fl.) mer riskabel. Varje droppe får bägaren att rinna över, så att säga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag gillar detta tänk och hållar också tummarna att vi får en plot twist i de sista två kampanjböckerna!
Hm, jag är faktiskt nästan helt övertygad om att det kommer sådana vändningar - invävt med aha-upplevelser om människans ursprung och de olika religiösa tolkningarnas betydelser.

(Känns som det finns ett designval här som känns igen tydligt från MUA - att även "sanningen" för SL byggs på efterhand. Delvis är det frustrerande, jag kan förstå dem som vill ha allt på bordet direkt, men jag måste erkänna att finns också en poäng i att berätta det efterhand då man som SL inte heller riskerar att dela "för mycket". Ta Prios och Upphöjelsen, är den en metafysisk sanning? Eftersom inte spelvärldens invånare vet så får inte heller SL veta (ännu?). Kanske går det tankesättet också igen i hanteringen av korruption. Det är den inomvärldsliga teorin som ges regelmässigt dräkt, det är så väl insatta förstår det, så en järnsvuren skulle beskriva det - men är det sanningen bara för att det är det enda som får regler? Kanske inte.)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Personligen tycker jag exploaterings-förklaringen funkar jättebra, just för att det inte är ett 1-1 förhållande till magi. Så tänker jag att många verkliga system funkar: vi lyser upp våra städer med el - kärnkraft utvecklas parallellt med atombomben - Tjernobyl. Det finns ingen orsakskedja mellan dem, ändå hänger de ihop.

Men, av de alternativa förklaringarna föredrar jag 3.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Vad tycker ni? Och vad har ni för alternativa förklaringar?
[/QUOTE]
Jag är sen tidigare inne på samma tanke, det vill säga, den enkla förklaringen ”våld mot naturen straffar sig”, känns otillräcklig. Främst därför att skräck och fantasy absolut inte får ha några associationer till dagspolitik. Bara tanken på det senare får mig att rygga tillbaka. Nej, referensramen måste vara större än så. Nu vet inte jag om så också var Järnringens tanke att överraska med vidgade förklaringar (det är ju inte ovanligt och vore positivt), men Aroaletas profetiska vers, tycks ju tyda på att det handlar om tre krafter som strider och där obalans leder till korruption, alltså naturen straffar de som via magi förändrar dess sanna rena väsen. I min kampanj är detta dock ej hela sanningen utan endast något lärda barbarer kommit fram till (en bit på vägen mot sanningen). Alverna vet bättre, kanske andra också. Alla dina förslag ovan är bra, jag ska nog göra en mix av dem. En variant skulle kunna vara att revor öppnats mot Kaos/Bortomvärlden (människans urhem) ur vilka symbaroums magikerna lärde sig att dra kraft för sin magi? Ju mer kraft som flödar genom såren, ju mer korruption sipprar in och sargar världen. Den rena magin grumlades eller glömdes bort. Eller slumrar i ren form någon vrå av världen? De första människorna som kom hit lärde sig att nyttja mindre korruptiva magiformer som symbolsim, men symbaroums magiker upptäckte de porlande bäckarna av svart energi från Bortomvärlden och utvecklade magin därifrån. Idag kan ingen väva magi utan att hämta energin ur den mörka kraften och ju fler som nyttjar magi, ju fler korrumperar världen. Järnpakten förakt för människorna minskar inte med denna insikt. De demoniska väsen som nu lagts till slummer under Davokars rötter kan även ha släppts in, enligt din punkt 2.
Järnringen är dock inne på i princip dessa tankar, och ibland vet jag inte om det bara är ordvalen (våld mot naturen) som grusar känslan. Men tanken är väl att magi förändrar/förvandlar gudarnas skapelse och därmed skapar restprodukten korruption. Energi och materia skapas genom magi, (svavelkaskad eller örtrankor), men måste tas någon annanstans ifrån. Därifrån uppstår ett tomrum på motsvarande energi, materia, vilket ger upphov till korruption. Magin är alltså ett brott mot gudarnas skapelse. Men i min kampanj är det senare alltså så långt lärda barbarhäxor nått i sin insikt. Vissa anar säkert att det inte är en tillräcklig förklaring.
Med detta vill jag säga att jag gillar alla dina ovanstående punkter skarpt!
 
Last edited:

Spelledarn

Raven King
Joined
10 Dec 2019
Messages
12
Location
Örebro
@Bifur Ja, jag är också helt OK med att de även överraskar spelledaren. Och som du nämner... de har fortfarande inte förklarat Prios eller de gamla gudarna och hur de påverkas. Eller om de är falska och det egentliga bara är de tre urkrafterna som räknas. Vi får se!

@Tre solar Intressant tanke att det kanske inte finns någon direkt orsakskedja, men det hänger ihop ändå! Passar även väl med #3.

@Mork Tack för fin feedback och även bra djupdyk i vad som kan ligga bakom punkter 1-4. Jag gillar skarpt det här att Aroaleta & övriga ger den bästa förklaringen de möjligtvis kan, baserat på sin kunskap och sin världsbild. Det kanske är bättre än 99% av alla andras tolkning. Men.... den kanske ändå är helt fel. Alverna kanske har ännu bättre koll, men kanske inte pratar. Eller kanske även de har fel. Och det knyter ju även an till vad @Bifur skriver om att Järnringen kan överraska även oss spelledare med ny info. "Aroaleta sa X, ni har sett Y. Något stämmer inte. Det är på grund av Z." :)

Jag tror jag kör min kampanj enligt ovan. Detta är vad folk som är mer erfarna & kunniga än er säger. Ta det för vad det är.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Berättelsemässigt är det för mig tydligt att korruption orsakas av diverse exploatering men det ges (som så mycket annat) inga regelmässiga uttryck i spelet. Den verkar i första hand korrumpera jorden i sig och drabbar först levande varelser i andra hand. Exempel: Blodpesten (eller vad den hette) i Lindaros?
För övrigt vill jag nu minnas att det väl går art dra på sig korruption bara genom att vistas i vissa områden? Kan inte komma ihåg var det står, om det är i Grundboken eller Mörkrets moder... jag använde i alla fall den tankegången i ÄP4.
 
Top