Nekromanti Alternativ användning utav Planar spells?

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jag skissar på en mörk fantasyvärld till D&D5 där grundidén är att en kult för länge sedan sammanförde alla existensplanen till den fysiska världen för att kunna störta de ursprungliga gudarna och på så sätt ta gudarnas kraft själva. Kulten lyckades med detta, men gudarnas kraft var för stark för dödliga att besitta och den förvred kultisternas kroppar och sinnen (ursprunget till tieflings i min värld) innan den läckte ut i världen och förvred även denna till oigenkännlighet...

Med tanke på att alla existensplanen är sammanfogade i ett och samma plan så förlorar planar spells sina funktioner (jag tänker på bl.a. Plane Shift, Contact Other Plane, Astral Projection, m.fl.) och den enklaste lösningen är att helt enkelt plocka bort dem eller låta dem vara obrukbara. Men vad skulle man kunna ha för alternativ användning utav dem om man lät dem vara kvar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Alltså, då hade jag ju gjort det så att the Plane of Air är högt upp i luften på vissa ställen (bredvid himlen) och the Plane of Fire är borta i väster någonstans där solen går ner och sätter eld på allt. The positive energy plane är högst upp i norr och the negative energy plane är längst i söder.

Så man kan gå till de olika planen om man går långt nog i en riktning, men det är jobbigt. Så Plane shift teleporterar en rakt till var ett av de andra planen är, Contact other planer ringer dit och så vidare.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
God45;n145278 said:
Alltså, då hade jag ju gjort det så att the Plane of Air är högt upp i luften på vissa ställen (bredvid himlen) och the Plane of Fire är borta i väster någonstans där solen går ner och sätter eld på allt. The positive energy plane är högst upp i norr och the negative energy plane är längst i söder.

Så man kan gå till de olika planen om man går långt nog i en riktning, men det är jobbigt. Så Plane shift teleporterar en rakt till var ett av de andra planen är, Contact other planer ringer dit och så vidare.
Jag hade tänkt mig att planen var hopslagna huller om buller, men det där med att låta dem olika planen ha koncentrerade "zoner" i världen låter mer intressant :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har för mig att norr är ondskans väderstreck så jag hade nog satt negativa planet där då bara. Planeshift kan ju vara en begränsad teleport, man kommer alltid fram till samma plats så det finns klara nackdelar jämfört med friheten i teleport. Eventuellt har man planeshift Fire, planeshift air osv. Å man kommer fram till den stora stenpelaren med arkana symboler (den användes vid ritualen) under en enorm virvelvind osv
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
Din beskrivning av din kampanjvärld påminner väldigt mycket av denna: http://forgottenrealms.wikia.com/wiki/Elemental_Chaos
Du kanske kan få nån inspiration där.

I 1st ed var de "vetenskapligt" förklarat hur en spell fungerade och det var genom att hämta energin från en annan plane. Man kunde alltså inte skapa en eldboll utav ingenting utan man hämtade energin från the Positive Material Plane.
Så här står det under spell casting:

"All magic and cleric spells are similar in that the word sounds, when combined into whatever patterns are applicable, are charged with energy from the Positive or Negative Material Plane. When uttered, these sounds cause the release of this energy, which in turn triggers a set reaction. The release of energy contained in these words is what causes the spell to be forgotten or the writing to disappear from the surface upon which it is written.

The triggering action draws power from some plane of the multiverse. Whether the spell is an abjuration, conjuration, alteration, enchantment, or whatever, there is a flow of energy - first from the spell caster, then from some plane to the area magicked or enspelled by the caster. The energy flow is not from the caster per se, it is from the utterance of the sounds, each of which is charged with energy which is loosed when the proper formula and/or ritual is completed with their utterance. This power then taps the desired plane (whether or not the spell user has any idea of what or where that is) to cause the spell to function."

Om man vill använda sig utav den versionen så kanske magi inte fungerar alls, eller fungerar med samma sorts regler som chaos magick. Något galet eller slumpartat kan hända om de försöker använda magi helt enkelt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Twitchy;n145310 said:
Om man vill använda sig utav den versionen så kanske magi inte fungerar alls,.
Varje gång någon försöker spela low magic 5ed D&D så förlorar en älva sina vingar och en glassbil kör över en kattunge framför en grupp barn.
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
God45;n145320 said:
Varje gång någon försöker spela low magic 5ed D&D så förlorar en älva sina vingar och en glassbil kör över en kattunge framför en grupp barn.
Låter bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Twitchy;n145323 said:
Låter bra.
Nej, men på riktigt, det är en värdelös match för systemet. 5ed är ett spel där ALLA använder magi hela tiden och hela balanseringen i systemet bygger på det. Utöver det så kommer chaos magi grejen inte att vara en bra match eftersom det redan är balanseringsmekaniken på en av klasserna, Chaos sorcererna. Så jag skulle inte rekommendera dina förslag under några omständigheter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur "stor" är världen?
Enligt DnD-kanon är ju varje plan oändligt, d.v.s. större än vårt universum.
Om du har en riktigt riktigt stor värld kan man tänka sig att teleport bara fungerar på korta avstånd, säg 10 000 km eller så, medan planar spells fungerar på längre avstånd.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
anth;n145326 said:
Hur "stor" är världen?
Enligt DnD-kanon är ju varje plan oändligt, d.v.s. större än vårt universum.
Om du har en riktigt riktigt stor värld kan man tänka sig att teleport bara fungerar på korta avstånd, säg 10 000 km eller så, medan planar spells fungerar på längre avstånd.
Jag har tänkt att det ska vara oklart hur stor världen är, Garthmoor, landet där kulten genomförde ritualen som förde samman alla planen tros ha blivit centerpunkten i det nya "omniplanet" som bildades och är därför den plats som förändrats minst (även om förändring har skett även här) sedan gudarnas fall. Tanken är att det är här spelet kommer utspela sig och jag vill gärna kunna spela på ovissheten om omvärldens öde
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Hur crazy raser tänker du tillåta i den här grejen? För det här låter som en awsome setting att gå helt nuts i! :D Party bestående av en reformerad demon, en android, en Githzerai trollkarl och en bondpojke med en ärvd rustning låter som en möjlighet liksom.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
God45;n145388 said:
Hur crazy raser tänker du tillåta i den här grejen? För det här låter som en awsome setting att gå helt nuts i! :D Party bestående av en reformerad demon, en android, en Githzerai trollkarl och en bondpojke med en ärvd rustning låter som en möjlighet liksom.
Well, det beror på hur kosmologin såg ut i denna settingen innan sammanslagningen, något jag fortfarande håller på och skissar på. Jag är inte helt säker på att jag ska vara canon med övrigt D&D material.

Just nu är det följande raser som gäller i Garthmoor: Människor, Dvärgar, Alver, Gnomer och Tieflings. Varav människor och dvärgar är de vanligaste raserna och tieflings är ovanliga landstrykare hatade för sitt blodsband till kultisterna som störtade gudarna.
Alverna som levde i symbios med skogarna före gudarnas fall förvreds själva i takt med att deras skogar gjorde det och ses nu som ociviliserade vildar.
Gnomerna som även dem levde nära inpå naturen klarade sig bättre än alverna och övergav sina ursprungliga hem och blev nomader.
 
Top