Nekromanti Altered Carbon (spoilers)

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Det är ju bara så att jag måste prata om denna serie, som är lika trashig och problematisk som den är awesome och cyberpunk-älskarens drömserie.

Men det jag måste prata om först är inte allmän fan-gushning, även om jag gärna diskuterar som det mest okritiska fanet med. För det jag är ute efter här tänker jag mig kräver viss trigger-varning.

Grejen är att även om jag sällan tänker i termer av PK och feminism, och öppet erkänner att jag är gammaldags nog att uppskatta när talangfyllda hårt arbetande skådespelerskor väljer att ta av sig kläderna, är jag ju inte riktigt så tjockskallig så jag inte inser hur problematiskt det är när serien hyllas för att vara progressiv och jämlik med starka kvinnliga roller. På allvar, alltså.

Seriens skapare, Laeta Kalogridis, lyfter ju själv upp scenen där Martha Higareda's karaktär slår ihjäl drösvis med kloner av Dichen Lachmans karaktär. Alla spritt språngande (även om Lachman när hon intervjuas om scenen konstaterar att det enda hon bär är en liten peruk "downstairs"). Som ett exempel på där nakenhet påstås vara empowering och inte titillating*, om ni ursäktar min svengelska.

Men men ... är det inte ett problem när din feministiskt kraftfulla scen är identisk med den videosnutt som (givetvis) kommer snurra runt på de mest misogyna våldsporrsajter år framöver...? Jag menar, hallå, en helt naken kvinna som skjuts, huggs och slås ihjäl, gång på gång på gång.

Låt oss kontrastera denna scen, med scenen strax därefter där Joel Kinnaman (fullt påklädd) tar hand om Martha Higareda efter att hon släpat sig hem efter sin genomtröskning. Hon sitter i badet, och det går upp för Kinnaman's hjälte att det är skurken som är i hennes kropp. Hon ställer sig majestätiskt upp och låter oss alla se hennes fantastiska kropp fullt ut.

Inte heller här är jag oreserverat med. Denna softcore-scen får de ju in genom rollspel. Det är ju inte Higaredas karaktär som är majestätisk, utan en illvillig existens som blottar kroppen, typ utav spe. Att detta visar på makt tycker jag är trams. De visar ju till och med hur hjälten hotar att bräcka hennes arm om hon inte släpper charaden.

Men men ... är det inte ett problem när din feministiskt kraftfulla scen är identisk med en scen när en påklädd hjälte använder sin fysiska styrka för att betvinga sin vilja på en naken kvinna?



Samtidigt vill jag inte helt bortse från chansen (risken?) att jag fått allting om bakfoten, och det verkligen är så här som den nya upplysta generationen av självständiga kvinnor vill ha det.

Jag känner mig förvirrad. Kanske börjar jag bli gammal.

*) Själv känner jag hur BS detektorn ger utslag och undrar om det inte varit ärligare att säga att Netflix CEO of Tits råkar vara kvinna...?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Nakenheten i Altered Carbon är jävligt målmedveten. Är det din kropp, något personligt, eller är kroppen bara en fashion accessory, ungefär lika personlig som en ny handväska.
Det är denna nonchalans som Kovacs direkt plockar upp när han uppfattar att det är Kawahara vid rodret och inte Ortega.

Om vi till exempel tittar på seriens attityd till manlig nakenhet så är det liksom inte en slump att den schlongen som vi ser i serien tillhör Laurens Bancroft, och att vi ser fler shots av Ryan/Kovacs sexpack än det finns plats för i kylen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Att han fattar att det är Rei i sleeven krävs väl förvisso ingen särskild förklaring till. De är ju trots allt syskon. Och det skulle ju också kunna vara hans envoymagi. Jag menar bara att det finns fler förklaringar än enbart "det var värst vad Kristin kråmar sig och är oblyg idag".

Just den schlongen har jag förstått folk väntat på ända sedan Rome...

Men inget av detta (som jag alltså inte argumenterar emot, se exempelvis http://www.indiewire.com/2018/02/al...nterview-female-showrunner-nudity-1201926794/ ) hindrar mig från att fastslå att Altered Carbon styrker min hypotes om att när man vill ha seriöst kinky uppslagna kvinnokroppar får jag bättre och starkare resultat om jag låter kvinnor styra och ställa bakom kameran. :)
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Inga klagomål, och då är jag inte ens särskilt förtjust i sci-fi. Bästa serien på länge. Varenda naken kvadratcentimeter fyller en funktion i berättandet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Alltså, serien är ju så otroligt machoismig och male gaze-indränkt att det överskuggar cyberpunkinslagen och nästan gör det här omöjligt att genomlida. Jag vet att det inte har direkt med nakenheten att göra men när i princip hela serien handlar om män som ska rädda "sina" kvinnor på olika sätt så är det fan svårt att se att nakenheten skulle vara så jävla empowering. Nä, många klagomål, sexistiskt berättande och stereotypa historier. Tyvärr, för cyberpunken och transhumanismen är ju riktigt cool...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Finns väl inte en jävla kvinna i serien som BEHÖVER räddas. Det är bara Kovac som tror det, och den attityden skapar i princip hälften av alla de problem han måste lösa.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Cybot;n275773 said:
Finns väl inte en jävla kvinna i serien som BEHÖVER räddas. Det är bara Kovac som tror det, och den attityden skapar i princip hälften av alla de problem han måste lösa.

Absolut, men serien väljer ju att berätta väldigt mycket ur Kovacs perspektiv, jag tycker iaf det blir väldigt tröttsamt. Om det hade varit sensmoralen så sure, men det blir det aldrig. Det dräller bara av en massa män som vill rädda en massa kvinnor, varenda en av protagonistgruppens herrar drivs ju av det på ett eller annat sätt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag såg klart de sista två avsnitten igår. Och jag hade trevligt genom hela serien, med viss reservation för flashbackavsnittet, där tappade serien tempo IMO.

Serien var trevlig, hade fantastiska miljöer, kul vändningar i handlingen, fantastiska miljöer, onda skurkar, goda hjältar, fantastiska miljöer. Kanske inte lika högt i rang som Rome eller de första säsongerna av Spartacus, men bra grejjer.

Jag började titta samtidigt som jag lade sista handen vid Cyber M/77, jag tror inte att några vibbar från serien hann leta sig in i spelet, men det finns helt klart en hel del att ta av här, och spännande utmaningar för att hantera hela kroppsbytargrejjen i spel utan att allt känns meningslöst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
RasmusL;n275772 said:
...male gaze-indränkt att det överskuggar cyberpunkinslagen och nästan gör det här omöjligt att genomlida. Jag vet att det inte har direkt med nakenheten att göra men när i princip hela serien handlar om män som ska rädda "sina" kvinnor på olika sätt så är det fan svårt att se att nakenheten skulle vara så jävla empowering. Nä, många klagomål, sexistiskt berättande och stereotypa historier. Tyvärr, för cyberpunken och transhumanismen är ju riktigt cool...
Jag håller med. Dessutom, nu kanske man inte ska prata trovärdighet och så, men jag är ganska säker på att kärnfamilj och könsroller kommer att vara ganska förlegade begrepp år 2270 eller när det nu var. Att hela serien bygger på släktskap och en redan idag otidsenlig syn på könsroller gör att serien tappar ordentligt i trovärdighet. Bortsett från att det är allmänt sunkigt då.

Men, svältfödd som man är på bra cyberpunk så uppskattade jag den ändå. Men så såg jag Bladerunner 2049 efter och blev förälskad på riktigt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag gillade också serien. Men vad är det med att nakenhet måste motiveras, rättfärdigas och förklaras? Diskussionerna/intervjuerna kring seriens nakenscener blir en smula skenheliga för mig när det krumbuktas våldsamt för att undvika att säga det uppenbara: "vi bad skådisarna ta av sig kläderna eftersom det ger fler tittare".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
CapnZapp;n275862 said:
Jag gillade också serien. Men vad är det med att nakenhet måste motiveras, rättfärdigas och förklaras? Diskussionerna/intervjuerna kring seriens nakenscener blir en smula skenheliga för mig när det krumbuktas våldsamt för att undvika att säga det uppenbara: "vi bad skådisarna ta av sig kläderna eftersom det ger fler tittare".

Alla är medvetna om att det är anledningen.
Många av oss tycker att det är en otillräcklig anledning, långt ifrån ett gott skäl, eftersom vi kanske inte anser att marknaden är neutral eller att "för att tjäna mer pengar" är en godtagbar anledning till konstnärliga val. Det blir ju inte mindre samhällsskadligt för att det görs av girighet, så att säga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det är ju ett val de kan göra, trist bara med så tydlig male gaze, och lite tråkig eftersmak när resten är så sexistiskt presenterat. Blir mycket kaka på kaka när allt är sunkigt liksom...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
krank;n275863 said:
Alla är medvetna om att det är anledningen.
Många av oss tycker att det är en otillräcklig anledning, långt ifrån ett gott skäl, eftersom vi kanske inte anser att marknaden är neutral eller att "för att tjäna mer pengar" är en godtagbar anledning till konstnärliga val. Det blir ju inte mindre samhällsskadligt för att det görs av girighet, så att säga.
Jo, jag förstår, men hur blir det bättre av att hitta på fler skäl om inget egentligen ändras?

Även om jag hör Laeta Kalogridis förklara hur viktigt det är för storyn eller för Dichen Lachmans karaktär ändrar det ju inte det faktum att de fortfarande valde filma en scen där hon skjuts och huggs ihjäl igen och igen... helt naken. När jag läser dylika artiklar kan jag bara fråga mig "men, men... ändå gjorde ni det?" som om det inte fanns ett dussin sätt att berätta historien på som var mindre fetischiga?

Jag erkänner öppet frågan inte är lika viktig för mig som för er, men det innebär inte att jag avfärdar er åsikt. Men så som jag ser det har man valet mellan att dra slutsatserna av sin insikt och filma icke-sunkiga scener eller att filma sunkiga scener och då öppet erkänna varför.

Min fråga är: är det någon av er som blir bättre till mods av att läsa artiklar där Laeta Kalogridis eller Dichen Lachman förklarar / rättfärdigar / ursäktar scenen? Isåfall hur, och bortser ni inte då ifrån att scenen fortfarande är exakt likadan som utan denna förklaring/insikt?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag gillade serien över lag. Inte perfekt givetvis men helt klart underhållande. Fanns ett par gånger jag tyckte de kunde gått ytterliggare något extra steg emot cyberpunken (många karaktärer som höll fast vid vad som kunde tyckas vara föråldrade ideal), men de lyckades redan bra gentemot många andra serier och filmer.

Jag brukar försöka mig borta från de mer politiska eller sexistiska trådarna, men denna serien var ändå ganska fascinerande så jag pratar gärna lite om det nu.

Tänkte inte mycket på några meta budskap bakom nakenheten under tiden jag såg serien, och även om det var mer nakna kvinnor så lyckades de sexualisera alla karaktärerna ganska mycket tycker jag ändå (fick inte intrycket av att skaparna bakom serien hadde någon extra sexistisk agenda). Tex så är det ju passande att alla som har råd väljer att vara i en attraktiv sleeve (vem skulle betala extra för dubbelhakor, flintskallighet och ryggproblem?), och även om det mest går att applicera på kvinnorna så gör de ju något motsvarande med männen i familjen Bancroft där han inte tillåter sina söner att få vara gammla nog för att vara respektingivande, också en form utav kroppslig objektifiering.

Dessutom så skulle det ju vara en dystopisk framtid, och med tanke på hur sexistiskt dagens samhälle är, så borde vi inte klaga på att denna framtiden är sämre, det är ju ändå lite idéen med dystopin, att skruva upp det dåliga ytterliggare ett par steg, och då tänker jag att det även gäller saker så som brist på jämnställdhet (så länge det är medvetet gjort för att förstärka känslan av hur misslyckad framtiden är). Tänker till exempel på scenen där de befinner sig i stället som har Bancroft backup sleeves, och de gör reklam för "upgrade your wife", oerhört vrickat i dagens samhälle, men också en bra indikation på i vilken sorglig riktning framtiden har gått åt.

Det är möjligt att skaparna bakom serien inte delar min åsikt om hur alla ska behandlas lika i verkligheten, men i så fall så lyckades de i alla fall dölja det för mig.
 
Top