Nekromanti Alstringsmetoder

Aeon

Warrior
Gick loss lite på Neo wikin, la in en frivillig regel om alstring, om än något okomplett, ni kan gärna kika och säga vad ni tycker, om regeln passar in i Eon över huvudtaget eller om det kan vara ett kul komplement till magikampanjer och liknande.

Alstringsmetoder [Frivillig regel]

De olika aspekterna har som bekat olika egenskaper; alstringsmetoder, effekter
, kongelat, dissipation och liknande. Den frivilliga regeln alstringsmetoder spinner vidare på aspekternas säregenskap, och enligt min mening rubbar det inte nämnvärt magins grund, även om de gör den något mäktigare. Idén kommer direkt från drakarnas flätningsmetod som också kan användas av människor. Alstringsmetoder är nya exempel på fenomen som går att utnyttja hos aspekterna för alstring och genvägar till kraftigare magi.

I princip fungerar det på detta sätt. Först alstrar man som vanligt och besvärjer en effekt som tillåter att man på vissa specifika sätt kan få filament på alternativa sätt eller att man kan alstra i flera rundor, ofta i olika aspekter. Dessa olika aspekter måste sedan transformeras till samma aspekt innan de går att använda, observera att inom alstringsmetoder är man tvugnen och det är därmed tillåtet att transformera improviserat.

Effekter
Alstringsmetoder går direkt efter drakarnas flätningsmetod, dvs att det krävs en effekt som gör alstringsmetoden möjlig. Effekten gör det helt enkelt möjligt att bygga upp en mängd filament som annars skulle vara för svår att alstra.

Alstringsmetoder

Alstra

Aspekter: samtliga.
Metod: Den vanliga alstringen, Ob1T6 svårighet ger 1 filament med hänsyn till alstringssvårigheter och hjälpmedel.
Effekter: -

Demonologisk Pentagram

Aspekter: Daimotropi.
Metod: Daimotropin har en statiskt stabililet i pentagrammets tecken och förekommer därför gärna i talet 5. En demon kan genom att besvärja filament i Mundana öppna en glipa till andeplanet varifrån den kan slita ner daimotropiska statiska filamenthopar. Glipan förekommer i jämna magnituder, ex 2,4,6... en magnitud om 2 gör det möjligt att slita ned 5 filament.
Effekter: Daimotropisk Dimensionsreva [2+], Daimotropi
Effekten öppnar en reva i verkligheten till demonernas hemvist, revans magnitud om 2 gör det möjligt för demonen utan ansträngning att slita ned 5 daimotropiska filament.

Luminositetens Harmoni

Aspekter: Fototropi, Skototropi.
Metod: Fototropi och skototropi anses vara varandras motsatser och inom teoretisk magi så uppkommer dessa aspekter naturligt omkring varandra, när ljus försvinner avtar dess magiska fält och ersätts av skototropiska fält. Magiker inom Kabalaordern har utvecklat en teknik för att utyttja detta fenomen inom alstring. Genom att skapa en effekt som tillåter dessa aspekter att binda sig parallelt med varandra så kan man alstra fototropi och skototropi i en alstring.

Effekter: Luminositets vacuum [2], Nomotropi
Effekten skapar en bas vari de två aspekterna fototropi och skototropi kan alstras in. Det går med andra ord att alstra i två rundor. En runda fototropi och en runda skototropi, båda aspekterna måste alstras i samma magnitud annars brister den nomotropiska basen och filamenten måste dissiperas.

Drakarnas flätningsmetod
Se modulen drakar.

- Aeon

Skrev också in en till bok.

Neo-wikin
http://www.foxtail.nu/neowiki/

Alstringsmetoder [Frivillig regel]
http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp?AlstringsMetoder

Magibok
http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp?F%E4ltteoretiskaEkvationer

Kan inte fler bidra till wikin, vore skitkul ifall de kom igång ordentligt!

- Aeon

Det kanske är jag som är trögtängt, men jag har problem att förstå hur du har tänkt dej att alstringsmetoderna ska fungera.
Så jag kommenterar om dom saker som jag tycker verkar lite konstigt, och hoppas att jag inte har helt fel i mina antaganden.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

"observera att inom alstringsmetoder är man tvugnen och det är därmed tillåtet att transformera improviserat."

personligen tycker jag att du bör komma med en lite bättre anledning än att du kan "transformera improviserat för att du måste transformera improviserat"
Det är ungefär som om en magiker plötsligt kan transformera till pyrotropi i en improviserad besvärjelse för att han bara måste få iväg sitt eldklot mot den dumma rövaren.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

"Daimotropin har en statiskt stabililet i pentagrammets tecken och förekommer därför gärna i talet 5."

Menar du att daimotropiska filament gärna "klumpar ihop" sig till grupper bestående av 5 filament, p.g.a. att pentagram har fem uddar? Och att dom "har en statiskt stabililet i pentagrammets tecken"? Men såvitt jag vet så är pentagram något som hör ikono/semotropin till och har inget att göra med själva aspekten daimotropi. Fast stänga in filament i ett pentagram skulle jag nog kunna tänka mej, fast då kan det nog bli lite problematiskt att använda filamenten.

En demon kan genom att besvärja filament i Mundana öppna en glipa till andeplanet varifrån den kan slita ner daimotropiska statiska filamenthopar."

Jag är inte säker en reva skulle behövas, andeplanet är så vitt jag vet en del av det "fysiska" planet, och då borde man väl inte behöva skapa revor och hål för att alstra? Men jag tror nog att man måste kunna lokalisera eller förnimma dom filament som man ska alstra. För om man ska slita ned filament så måste man väl träffa också?
Eller är det fullt av daimotropiska filament i demonernas hemvist?
Går det att ta daimotropiska filament från någon annanstans än demoner?
Eller pratar jag bara strunt?

"Effekter: Luminositets vacuum [2], Nomotropi
Effekten skapar en bas vari de två aspekterna fototropi och skototropi kan alstras in. Det går med andra ord att alstra i två rundor. En runda fototropi och en runda skototropi."

Om jag förstår dej rätt nu så använder du nomotropi till att skapa ett fält som innehåller lika mycket fototropi som skotropi. Det kan inte vara allt som effekten gör för jag kan inte förstå hur ett sådant fält skulle tillåta en magiker att alstra flera gånger.

"Genom att skapa en effekt som tillåter dessa aspekter att binda sig parallelt med varandra så kan man alstra fototropi och skototropi i en alstring."

Eller flätar effekten "Luminositets vacuum" samman dom fototropiska och skotropiska filamenten genom att ändra deras krökningstal, ungefär som drakarna gör med sina elementar flätor, fast drakarna sköter själva flätandet när dom alstrar, medans "Luminositets vacuum" verkar kunna fläta samman filamenten åt magikern, men då borde man ju alstra både fototropi och skotropi samtidigt och inte enskilt.

"Kan inte fler bidra till wikin, vore skitkul ifall de kom igång ordentligt!"

Skulle inte ha något emot att bidra, men om jag ska bidra måste jag ha nåt att bidra med först.

personligen tycker jag att du bör komma med en lite bättre anledning än att du kan "transformera improviserat för att du måste transformera improviserat"
Det är ungefär som om en magiker plötsligt kan transformera till pyrotropi i en improviserad besvärjelse för att han bara måste få iväg sitt eldklot mot den dumma rövaren.

Det bara är så att inom Alstringsmetoder så är det tillåtet att transformera.

Menar du att daimotropiska filament gärna "klumpar ihop" sig till grupper bestående av 5 filament, p.g.a. att pentagram har fem uddar? Och att dom "har en statiskt stabililet i pentagrammets tecken"? Men såvitt jag vet så är pentagram något som hör ikono/semotropin till och har inget att göra med själva aspekten daimotropi. Fast stänga in filament i ett pentagram skulle jag nog kunna tänka mej, fast då kan det nog bli lite problematiskt att använda filamenten.

Yes dom klumpar ihop sig... det kan man iof diskuter om man helt enkelt skulle ändra det hela, kanske att demonen genom att besvärja effekten vid ett pentagram, när han öppnar en port till andeplanet så drar pentagrammet till sig 5 filament i rundan så länge porten är öppen, demonen måste då göra en ritual över pentagrammet, effekten för glipan måste också ändras... hmmm

Jag är inte säker en reva skulle behövas, andeplanet är så vitt jag vet en del av det "fysiska" planet, och då borde man väl inte behöva skapa revor och hål för att alstra? Men jag tror nog att man måste kunna lokalisera eller förnimma dom filament som man ska alstra. För om man ska slita ned filament så måste man väl träffa också?
Eller är det fullt av daimotropiska filament i demonernas hemvist?
Går det att ta daimotropiska filament från någon annanstans än demoner?
Eller pratar jag bara strunt?

När man framkallar demoner så öppnar man en port till Andeplanet, men demoner har ju ensamrätt på färdigheten alsra daimotropi på mundana, men deras kraft är mycket större på andeplanet är min uppfattning, tanken med porten är att de ska kunna använda en del av sin energi från andeplanet. Daimotropi har ju direkt med demoner och göra och jag tänkte mig att porten är till demonernas hemvist och därför är strömmarna där starka i daimotropin, men jag tror jag ska ändra så att glipa bara ger svårighetsminskning för demonens alstrafärdighet på grund av de daimotropiska strömmarna, och skippar det med 5 filament.

Om jag förstår dej rätt nu så använder du nomotropi till att skapa ett fält som innehåller lika mycket fototropi som skotropi. Det kan inte vara allt som effekten gör för jag kan inte förstå hur ett sådant fält skulle tillåta en magiker att alstra flera gånger.

Ja men det är ju det som är tanken, att fältet tillåter magikern att alstra hur många filament han vill, lika många fototropi som skototropi som han sedan får behålla. Han får alltså alstra i två rundor, sedan transformera filamenten, allt detta under fasen alstring, det är det som är tanken med alstringsmetoder, givetvis tar varje moment en runda, så det går ju långsammare

Momenten:
Alstra Nomotropi, 1 runda
Besvärja Nomotropi, 1 runda (Om inte nedtecknad besvärjelse)
- Alstringsmetoden
Alstra Fototropi, 1 runda
Alstra Skototropi, 1 runda
Transformera filamenten till ena eller andra sorten annars måste man dissipera, 1 runda
---
Det tar alltså 3 rundor för en magiker att alstra med denna alstringsmedtod samt tid för att alstra och besvärja nomotropi.

Eller flätar effekten "Luminositets vacuum" samman dom fototropiska och skotropiska filamenten genom att ändra deras krökningstal, ungefär som drakarna gör med sina elementar flätor, fast drakarna sköter själva flätandet när dom alstrar, medans "Luminositets vacuum" verkar kunna fläta samman filamenten åt magikern, men då borde man ju alstra både fototropi och skotropi samtidigt och inte enskilt.

Jomen precis det är därifrån jag fått idén, men man kan ju inte alstra två aspekter samtidigt, alltså alstrar man dom i två rundor.

// // // Under Construction // // //
Det är därför jag tar upp det här

Martin

et bara är så att inom Alstringsmetoder så är det tillåtet att transformera.

Han undrade nog snarare VARFÖR det är möjligt. Finns det någon magiteoretisk orsak (= konstruktionsmässig ursäkt)?

Yes dom klumpar ihop sig...

Finns det någon särskild magiteoretisk orsak till att det är så?

När man framkallar demoner så öppnar man en port till Andeplanet,

Enligt mig öppnas inte en port då andeplanet och det fysiska planet är och förblir separerade åt. Däremot anser jag att en demon kan projicera magisk kraft så att en kropp framträder på det fysiska planet.

Ljusetsriddare - som förvisso gärna ser att magin boostas i Eon (då det bla. är toksvårt att döda någon exempelvis med en Eldeffekt utan kraftfulla hjälpmedel) men som gärna ser att det då är försvarbart via magiteori.

Han undrade nog snarare VARFÖR det är möjligt. Finns det någon magiteoretisk orsak (= konstruktionsmässig ursäkt)?

Jaja, det är konstruktionsmässigt, så att man inte har en massa filament av olika typ när man ska påbörja en besvärjelse, sedan finns det givetvis en magiteoretisk orsak som trollkarlarna i consaber sitter och jobbar på...

Finns det någon särskild magiteoretisk orsak till att det är så?

Än så länge har man bara kunnat konstatera att det är så när man räknar på sambanden mellan daimotropi och ikonotropi.

Enligt mig öppnas inte en port då andeplanet och det fysiska planet är och förblir separerade åt. Däremot anser jag att en demon kan projicera magisk kraft så att en kropp framträder på det fysiska planet.

Hemma hos mig är det något mitt emellan, har inte tänkt på det ingående, får ta och tolka ur böckerna...

Martin

Har du kikat på Eleas artikel om antitetisk magi på Drunoks Drängar? Låter som något för dig.

Scrolla ned en bit och kika under den svulstiga titeln "I Aspekternas Skugga" (ja, se dessa sanari...).

/Joel

Back