Nekromanti Alstringshjälpmedel?

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
Jag har en spelare som är magiker. Han sysslar mest med aspekten psykotropi. Han frågade om det finns några alstringshjälpmedel just för psykotropi och jag hittar inget om det i reglerna.

Finns det några alstringshjälpmedel för aspekten psykotropi?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Psykotropi alstrar man ju direkt ur sin själ, så den finns ju alltid tillgänglig. Om du däremot menar något som gör alstringen enklare så finns det inga sådanna regler i Eon.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Besserwissrighet ++

Ska vi vara petiga finns faktiskt minst en sådan regel - den om nekrotropiskt laddad jord i V&N.

Hur många poäng på besserwisser-skalan ger det här? :gremwink:
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Tänkte passa på att promota det svar som jag alltid muttrar i tysthet för mig själv när någon undrar om något som inte berörs av EONs corpus av texter, nämligen: "Hitta på!" :gremlaugh: Om det inte finns och du känner att det saknas så uppfinn det och släng in det här på forumet så vi andra nördar får ta del av det också.

En fundering som jag fick i anknytning till din fråga är huruvida kroppslig alstring av psykotropi från individer med hög qadosh eventuellt skulle kunna leda till ökad alstringspotential. Alltså, att dessa personer, i och med sin höga qadosh, har starkare själar och att man därmed kan dra extra filament från dem. Det borde kanske emellertid kräva ganska höga nivåer, typ ett bonusfilament per fem eller tio i qadosh som en individ har. Risken med detta skulle visserligen i spelet vara att den guddom, mot vilken qadoshen i fråga är riktad, blir pissed off.

Hmm, antingen är det här en av de bättre idéerna som jag kommit på den senaste tiden eller så suger det donkey balls. It's for you to decide. Själv gillar jag inovation, särskilt i magisystemet till EON. :gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Min personliga åsikt är att qadosh representerar förekomsten av teotropi i det psykobiotropiska fältet (måste hitta på ett kortare och allmännare namn för det där...), eftersom det förklarar såväl dess livsförlängande effekter (en teotropisk varelse är ju bevisligen odödlig under alla normala omständigheter) som dess "religiösa effekter" (se Likhetens lag och dess effekter genom sympatetisk magi) och därför om något borde försvåra alstrandet (om än omärkbart lite ifall så är fallet).

Med detta vill jag även visa att jag inte har några problem med att lägga in mina egna tolkningar och påfund i magisystemet; det här var ju trots att en mild grej :gremwink:

För övrigt borde väl en fetisch/familiarus vara ett möjligt alstringshjälpmedel genom resonemanget att den genom sin bundenhet är extra lättalstrad ur (alstring ur andras själar är väl möjlig?). Om inte annat slipper man utmattningen.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
För övrigt borde väl en fetisch/familiarus vara ett möjligt alstringshjälpmedel genom resonemanget att den genom sin bundenhet är extra lättalstrad ur (alstring ur andras själar är väl möjlig?). Om inte annat slipper man utmattningen.
Man kan alstra ur andras själar om jag inte kommer ihåg fel (har inte böckerna här). Men måste isåfall inte den personen vara med på saken, fast en familiarus eller fetisch har ju inte så mycket att säga till om.

Min personliga åsikt är att qadosh representerar förekomsten av teotropi i det psykobiotropiska fältet (måste hitta på ett kortare och allmännare namn för det där...), eftersom det förklarar såväl dess livsförlängande effekter (en teotropisk varelse är ju bevisligen odödlig under alla normala omständigheter)
Man kanske kan säga att qadosh är hur många ppm eller något i den stilen av ens psykobiotropiska fält består av.
 

BiG

Veteran
Joined
18 Aug 2006
Messages
37
Location
Uppsala
intressant, mkt tack.
jag har en egen regel vad gäller alstring från andra när de inte är villiga. => +ob1t6 på alstringsslaget.
ob1t6 för ett filament +ob2t6 för att det är någon annan +ob1t6 för att de inte är villiga = 0b4t6 för ett filament

typ...
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Min personliga åsikt är att qadosh representerar förekomsten av teotropi i det psykobiotropiska fältet (måste hitta på ett kortare och allmännare namn för det där...), eftersom det förklarar såväl dess livsförlängande effekter (en teotropisk varelse är ju bevisligen odödlig under alla normala omständigheter) som dess "religiösa effekter"
Vad ska man säga? Det här låter ju väldigt vettigt. :gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tackar, tackar. Funderar någon gång på att sammanställa min egen syn på Mundanas metafysik så att alla kan se hur otroligt och fenomenalt enkel och briljant den är - och det (i stort) utan att bryta kanon - jag ska bara få ordning på den själv först ^^ (att kunna lägga till materialet från Demoner, Alver och Schamaner vore ju ganska bra det också).
 

Cirid

Veteran
Joined
27 Aug 2004
Messages
25
Location
Sverige
En kristall borde fungera. Man måste dock ladda upp den för jämnan.

Jag är dock osäker på om man kan aktivera och ta emot filament från en kristall i samband med att man alstrar.
 
Top