Nekromanti Alstring

Glittergrus

Veteran
Ännu en fråga om magi.
När man ska lägga en besvärjelse kan man då alstar och transformera så man har den biten klar och vid ett senare tillfälle (inte så långte efteråt) läga besvärjelsen eller måste man göra allt på en gång utan uppehåll?
Frågan gäller både för formaliserade besvärjelser och improviserad magi.

Vill även tacka För det snabba svret jag fick på mitt förra inlägg.

Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.

Del'Amarth

Veteran
i våran spelgrupp kör vi så att man får alstra och ha filamenten så länge man vill innan man lägger besvärjelsen men man får inte göra några andra handlingar medans man håller filamenten. t.ex slås eller hopa upp på en häst eller nåt sånt. det är säkert fel att köra så men...

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!
Kung av trams

Jag brukar inte låta mina spelare "hålla" på filamenten, baserat på det faktum att man måste låta filamenten dissipera kontrollerat om man misslyckas med ett besvärjelseslag. Jovisst, när man väl misslyckats med besvärjelseslaget så har man ju redan försökt göra något med filamenten, och det är möjligt att går att hålla på dem om man sitter tyst och håller koncentrationen uppe :)
Jag antar att jag bara inte vill se hur magikerna i gruppen sitter och kniper på filament i väntan på att monstervidundret kryper fram från den mörka hålan. Jupp.
Kanske Rafali kan ge en bra förklaring? :))

/mikael w

Del'Amarth

Veteran
iofs borde man inte få hålla på filament hur länge som helst.. men vi har kört så att om man vill så kan man vänta med att väva besvärjelsen nån runda...

Kung av trams

Flash Back

Warrior
Man skulle iofs kunna få slå ett slag mot PSY för varje extra runda man håller på filamenten. Svårigheten ökar successivt med Ob1T6 per extra runda. Efter fyra rundar krävs alltså ett lyckat slag med Ob4T6 mot PSY. Misslyckas detta måste man låta filamenten dissipera kontrollerat, fumlar man dissiperar de okontrollerat.

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Glittergrus

Veteran
Svårighetsgraden borde ju öka eftersom det är jobbigt att sitta och vara konsentrerad hela tiden.

Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.

Del'Amarth

Veteran
nja jag vet inte det jag...
nog för att jag har svårt att hålla koncentrationen men inte så att jag inte kan klara av mer än 16 i sträck...

Kung av trams

RavenLord

Veteran
har du någonsin försökt alstra ett par filament o hållt kvar dom ett par rundor själv :)

men svårighetsgraden kan juh vara en T6 per filament eller 1T6 per två filament (samma svårighet för ett o två filament tre o fyra filament osv)

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -

IndraTisteltagg

Veteran
eller att svårigheten ökar var annan eller var tredje runda

- Endast när helvetet fryser till is(osv)...
...DÅ kan jag KANSKE tänka mig kyssa en missla.

Rafali

Veteran
Det är fullt möjligt att inte alstra/transformera och väva besvärjelse vid samma tillfälle. Det är inte ens särskilt svårt och kräver ingenting annat än koncentration. Det är dock ingenting som jag skulle rekommendera.

Det krävs att magikern koncentrerar sig på att hålla filamenten när de väl är alstrade. Magikern kan inte göra något annat som kräver någon större koncentration. Konversation är möjlig, men så fort någon djupare tankeverksamhet krävs så kommer man att tappa kontrollen över filamenten. Till och med att snubbla kan räcka, och skador räcker definitivt för att bryta koncentrationen. Ju längre tiden går desto större är risken att koncentrationen bryts och filamenten tappas.

Under den tid som en magiker håller på filament så är denne tämligen oanvändbar, om jag nu ursäktas att betrakta magikern som ett objekt en liten kort stund. Han kan inte koncentrera sig på någon annan uppgift, och det går sällan att föra någon djupare konversation med honom.

För improviserad magi gäller lite andra förutsättningar. Som tidigare kan man hela tiden hålla på filament innan man använder dem, förutsatt att summan av besvärjelsen inte kräver magikerns konstanta koncentration (spelteknisk anm: dvs har varaktigheten Koncentration). Dessutom finns alltid faran med negativa resultat av själva besvärjelsen om den hålls aktiv utan att vara färdigvävd.

- Magister Rafali av huset Duncreigh
blason i aspektteori samt baronessa av Salston Tor

Del'Amarth

Veteran
jo det var nåt sånt jag tänkte(nt)

jo det var nåt sånt jag tänkte..

Kung av trams