Nekromanti Alstrande i ceremonier

Regmolar

Swashbuckler
Något som en spelare påpekade för mig för en tid sidan är en intressant mening i kapitlet om religioner: "Ceremonier kan till skillnad från besvärjelser innehålla mer än en alstring". Jag får anta att jag när jag läste tolkade det som att flera individera alstrar tillsammans, men ska man ta det bokstavligt står det ju att du får alstra flera gånger...

Nu kan det ju vara så att jag bara misstolkat, missat något eller läst fel, men om det nu stämmer så betyder det ju att en ensam präst faktiskt kan utföra ceremonier som Divination, där det krävs fyra filament, ensam utan att riskera fummel och grav qadosförlust.Då jag gillar möjligheterna den här tolkningen ger (prästen som sitter och ber i fyra timmar för att få sin upvägledande uppenbarelse där han är isolerad i hednaland, möjligheten att bruka sina "effektiva" ceremonier även utan ett följe munkar att donera kraft) kommer jag troligen att införa detta, men för att tillfredställa alla möjliga inslag av regelfanatism vore det ändå trevligt att veta om jag har "rätt" eller inte (passar det mig och mina spelare är det ju per definition rätt oavsett vad reglerna säger).

Så, är det nu något som har några regeltekniska eller andra invändningar, eller är den här tolkningen mer eller lika rimlig som den jag tidigare använt?

Mouja

Hero
Länge sedan jag faktiskt spelade Eon nu, men om jag minns rätt så kan du i en ritual alstra flera olika sorters aspekter och sedan transformera dessa till det som behövs.
Jag är inte säker, men en ceremoni lär vara (regeltekniskt) som en ritual?

Regmolar

Swashbuckler
Nja, de är ganska lika, men alstringen är nog den största enskilda skillnaden. Dels för att alla filament som man får i en ceremoni är av samma aspekt (teotropi), och dels för att du faktiskt inte alstrar filamenten, utan bara ser till att få dem till skänks av din gud.

k7e9

Hero
Jag läste igenom rutan "Speciella egenskaper hos ceremonier", men kunde inte hitta något om flera alstringar...
På ritualer finns dock skrivet att man kan vid "Speciella egenskaper hos ritualer"

Du är helt säker på att din spelare inte blandat ihop ritual och ceremoni? Nu har jag inte läst igenom hela kapitlet, men om det (enligt reglerna) skulle gå att göra flera "alstringar" i en ceremoni bör det stå i rutan jag läste, annars är det mysko. Inte heller på delen "Att be guden om kraft" finns något om att be om filamenten separat...
Däremot står det "Att be guden om kraft kan dock inte göras enklare." i denna ruta...

Dessutom borde det inte stått "Ceremonier kan till skillnad från besvärjelser innehålla mer än en alstring", eftersom man faktist inte alstrar något alls när man genomför ceremonier... :gremwink:

Men fortfarande låter det som en ganska bra idé att låta prästen be om teotropiska filament flera gånger för att få ihop de filament som behövs... Men det kanske behöver speltestas, eftersom det i princip betyder att man kan ta ett filament åt gången och därför eliminera risken för fummel vid slaget mot quadosh... Dock, som du säger, tar det mycket längre tid vilket kan vara illa nog... Speltesta för balans, men som sagt tycker jag om grundidén, även om jag inte hittar något stöd i texten om det...

Regmolar

Swashbuckler
Ja, de starkaste argumenten för tolkningen tycks ju i stort sett vara "det står ingenstans att det inte går" och "jag tror att det förbättrar spelet". Att präster fummlar mer sällan ser jag mest som något positivt (ingen har väl någonsin hävdat att ceremonier är obalanserat bra jämfört med "vanlig magi"?), och möjligheten att alstra många filament tycker jag vägs upp av den ganska massiva tidsåtgången samt det faktum att ceremonierna hur som helst har en tendens att vara ganska begränsade i sitt användningsområde.

Var är alla modulförfattarna när man behöver dem :gremtongue: (nej, orka maila neogames om det bara för att de har en sådan adress på hemsidan...)

k7e9

Hero
Som sagt, jag gillar idén...

Det som skulle kunna vara konstruktörernas tanke är att prästen inte ska göra de svårare ceremonierna ensam, eftersom det (enligt skaparna) kanske känns mer "rätt" om det är 2-3 präster som samarbetar med en ceremoni, istället för att en präst håller på i (ännu) fler timmar...

Vem orkar sitta på en mässa och se en präst utföra en enda ceremoni i 6 timmar? Dock känns det som t.ex. ceremonin divination borde kunna göras av en ensam präst, medans vissa känns mer som en "gruppaktivitet" där man kanske till och med gör det inför en församling... "Församlingsceremonierna" känns dock oftast som de har låg magnitud och kan klaras av en präst... De svåra ceremonierna är nog ofta de som en spelgrupp råkar ut för att vilja göra, och då finns oftast bara en präst att tillgå...

Dessutom tar det ju så oheligt lång tid att bygga upp sin Quadosh till en nivå som gör det statistiskt att klara av sina svåra ceremonier själv...
Återigen kanske detta är tanken, att en "medel" präst inte ska klara de svåra själv, medans de som är ordentligt heliga faktist kan klara även de svåraste ensam... Det kanske skiljer de riktigt bra prällarna ifrån de vanligare... Att kunna göra något ingen annan kan själv är mer "status" än att bara vara lite snabbare på det...

Nu vet jag att jag motargumenterar, men du ska veta att jag tycker idén du/ni har är bra och nog kommer använda mig av den själv... För den känns bra och rätt... Jag försöker bara sätta mig in i vad tanken bakom allt detta kan vara... Säg de svåra ceremonierna med Ob5T6 mot quadosh, medel blir säg 18,75... Hur svårt är det inte att nå upp till de 19 som statistiskt krävs? Det känns som man måste vara 2-3 minst... Då gillar jag din ide bättre! :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler
Ja, poängen är ju att ett generiskt helgon med ca 18 i qadosh som bäst kan hoppas på att alstra fem filament utan en grav fummelrisk, vilket ganska raskt kan sända ned honom till nivån byprost i qadoshnivå. Fyra filament är nog gränsen för ett tillfälle, och genom Ob-systemet är det fortfarande riskabelt.

En genomsnittlig troende får 1T6+1 qadosh, ett genomsnitt på 4,5 medan en framgångsrik får 2T6+3, ett genomsnitt på 10. Då ett fummel på alstringsslaget leder till Ob1T6 i qadoshförlust vill man nog över allt annat undvika fummel, vilket gör att den enda säkra alstringen för alla vanliga och de flesta extraheliga troende är den på Ob1T6, dvs. ett filament. Tiden för varje ceremoni ökar då med (antal filament x 0,5) - 0,5 timmar.

Det blir ganska snabbt ganska lång tid, och även en troende med en mycket bra normalkarriär (7 qadosh) riskerar på sikt att misslyckas med något av slagen och tvingas göra om hela, eller än värre misslyckas med ett senare slag och tvingas dissipera en jäkla massa filament, med allt vad det innebär.

By the way, präster saknar saknar väl som regel Alstra-färdigheter och borde väl inte kunna dissipera filament? (annat än möjligen teotropiska)

Nåväl, får speltesta det här. I bästa fall kan det hjälpa till att flytta ceremoniernas image från dålig ritualersättning till något användbart och häftigt, och i värsta fall leder det till obalans och powergamingtester, varpå jag får skrota det hela.

Jag ska ta upp det med mina spelare (främst prästen), se om det kan speltestas och förhoppningsvis rapportera.

k7e9

Hero
Präster saknar alstra i regel... Och oftast även besvärjelsekonst... Känns dock mycket jobbigt om de alltid dissiperade okontrollerat varje gång de misslyckas...

Jag antar att de har lärt sig att dissipera kontrollerat i de ceremonier de lärt sig (kanske inte i de ceremonier de använder ifrån ett papper), eftersom även detta kan ta ner ett helgon på ca 20 quadosh om de har lite otur... Okontrollerat dissiperande präster ingår inte riktigt i mitt mundana... :gremtongue:

Jo, testa på, så ska jag testa det lite på min präst... Lämna rapport efter lite testande... Skulle vara kul att se vad ni tycker... Så lämnar jag rapport när jag testat det lite... :gremlaugh:

k7e9

Hero
Fick en ny tanke... Man kanske skulle kunna köra på att ceremoniledaren får be guden om kraft två gånger, därmed halverar man i princip antalet filament han/hon behöver be om per gång...
De övriga som ber om kraft för ceremonins skull kanske bara ska kunna be om filament en gång under ceremonin...