Nekromanti Alstra Skoto- och Fototropi

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Om man är i ett kolsvart rum och sedan lägger effekten "Ljus". kan man alstra fototropi som vanlig då?

Samma sak för Skototropi och Mörker i ett helt upplyst rum.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Fast bör inte mängden filament man kan alstra vara begränsat till magnituden på den ursprungliga ljusbesvärjelsen?
Typ, om du trollar fram effekten ljus med magnitud ett kan du bara alstra ett fototropifilament ur den effekten, som då genast försvinner?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Laowai said:
Fast bör inte mängden filament man kan alstra vara begränsat till magnituden på den ursprungliga ljusbesvärjelsen?
Typ, om du trollar fram effekten ljus med magnitud ett kan du bara alstra ett fototropifilament ur den effekten, som då genast försvinner?
Det här är en riktigt häftig idé, men det är inte så systemet är designat. Personligen gillar jag det här, dock.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Kraetyz said:
Laowai said:
Fast bör inte mängden filament man kan alstra vara begränsat till magnituden på den ursprungliga ljusbesvärjelsen?
Typ, om du trollar fram effekten ljus med magnitud ett kan du bara alstra ett fototropifilament ur den effekten, som då genast försvinner?
Det här är en riktigt häftig idé, men det är inte så systemet är designat. Personligen gillar jag det här, dock.
Så är jag van att spela.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Gemstone said:
Om man är i ett kolsvart rum och sedan lägger effekten "Ljus". kan man alstra fototropi som vanlig då?

Samma sak för Skototropi och Mörker i ett helt upplyst rum.
Det låter lite ungefär som hur det borde fungera... du drar ju magisk energi från omgivningen och den energin går ju inte att skapa ur intet...

Om man nu inte tolkar effekten "Ljus" som att den, istället för att skapa ljus, drar till sig ljus ifrån andra delar av världen?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Kraetyz said:
Laowai said:
Fast bör inte mängden filament man kan alstra vara begränsat till magnituden på den ursprungliga ljusbesvärjelsen?
Typ, om du trollar fram effekten ljus med magnitud ett kan du bara alstra ett fototropifilament ur den effekten, som då genast försvinner?
Det här är en riktigt häftig idé, men det är inte så systemet är designat. Personligen gillar jag det här, dock.
Detta känns mest in line med eons magissytem som det ser ut just nu faktiskt. Du tar helt enkelt magiska filament och trycker ihop till en besvärjelse. Minskar du sen mängden fototropi i området genom att kasta andra besvärjelser med det ljuset så borde väl man ändå minska ner styrkan på ljuset?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Kraetyz said:
Kort svar: Ja. Det är en husregel, men en som är värd att använda. :gremsmile:
En husregel jag hoppas de tar med i nästa version av Eon. Stora delar av magisystemet behöver revideras och arbetas om en hel del :gremsmile: Förhoppningsvis kommer de också släppa fler effekter som man kan arbeta med. det vore ytterst trevligt om det fanns mer än bara de i mystik och tragikomi.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Man skulle nog kunna se det på ett annat sätt också.

Frågan kanske handlar om vad som händer och om något "förbrukas" när en alstring sker.
Kan man alstra pyrotropi ur en flamma så att den försvinner? Eller biotropi ur en varelse så att den dör? Borde inte det innebära att man kan alstra bort mörker eller att långvarigt användande av psykotropi borde förstöra själen då endast kroppslig alstring finns där?

Jag skulle nog hävda att aspektens "material" inte förbrukas vid en alstring. Jord försvinner inte när geotropi alstras. Det man alstrar kraft ur är istället aspektens "momentum" - det energiflöde som existerar vid just den tidpunkten. För en flamma är det just själva förbränningen, för nekrotropi handlar det om förruttnelsen, osv. Jag har inte granskat varje aspekt i detta hänseende så det är möjligt att det blir en aning krystat att formulera allt som momentum. Ex: Geotropi kanske behöver formuleras för om ett material är solit eller poröst. En tydligare jämförelse är kanske med kongelat där ett fototropisk filament inte lyser (fototropisk momentum) men däremot kan upplösas för att kortvarigt bli så.

Med detta som bakgrund skulle jag nog hävda att ett magiskt ljus inte förbrukas om man alstrar fototropi ur det. Det kan te sig ologiskt att en alstring av ett visst antal filament kan ge upphov till en mycket större källa av filament men det borde egentligen inte vara mer konstigt än att det kan existera provisoriska effekter eller att man kan flerdubbla ytan eller varaktigheten utan att tillföra fler filament. Det verkar som att de fenomen som skapas till viss del uppehålls av omvärlden. Enda slutsatsen man kan dra av det är att filament inte är direkt kopplat till energi även om något samband verkar existera - det var också ett tag sedan jag försökte läsa om krökningstal :gremtongue:

Å andra sidan vore det coolt om Mundanas sol sakta men säkert försvagades då alla eoners heliomantiker alstrar en liten bit av den. En värld i konstant långsamt förfall.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Fast man behöver ju lägga till ataxatropiska filament för att påverka area och liknande. Eller har jag massuppfittat totalt?

Sen kan jag känna att det är en viss skillnad på att alstra skototropi ur ett mörkt rum tills skototropin är borta, och att alstra ljus ur ett rum som är magiskt upplyst av en magisk artificiell ljuskälla.

Dels för att mängden ljus som finns i rummet är hårt definierat till exakt en magnitud (Vilket det är både när filamentet alstras och precis innan det "brinner ut" sug på den karamellen) men även för att jag ser det som att magi som alstras på sin "hemmaplan" inte kan ta slut.

Rummet är mörkt för att skototropin har kraft där. Ljuset når inte platsen, och därmed har mörkret makt över området. Det är inte x magnituder mörkt i ett rum, det är olika kraftiga strömmar av mörker som passerar genom rummet.

Typ såhär: ett halvmörkt rum och en liten bäck, i förhållande till en underjordisk kammare, aldrig nuddad av ljus och en kraftigare ström.
Mängden vatten i bäcken avgör endast hur lätt det är, och hur fort det går att samla ihop en volym vatten.
Floden gör dig lika blöt, det går egentlgen bara fortare.

Ursäkta om jag egentligen inte har sagt något, kag är rätt nyvaken.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Laowai said:
Fast man behöver ju lägga till ataxatropiska filament för att påverka area och liknande. Eller har jag massuppfittat totalt?
Inte med improvisation. Genom att öka Besvärjelse-slaget med Ob1T6 kan du få både Area och extra Avstånd.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Kraetyz said:
Laowai said:
Fast man behöver ju lägga till ataxatropiska filament för att påverka area och liknande. Eller har jag massuppfittat totalt?
Inte med improvisation. Genom att öka Besvärjelse-slaget med Ob1T6 kan du få både Area och extra Avstånd.
Detta gäller faktiskt även vid en vanlig formaliserad besvärjelse.

Om man vill lägga till "area" eller "öka avstånd" på en effekt (som ÄR avstånd) så lägger det till +Ob1T6 på svårigheten.

Om en effekt dock är personlig, kan du inte enligt grundreglerna (såvida du inte tillåter 'den tomma effektn' från drakboken) göra om den till avstånd.

En formaliserad besvärjelse eller ritual däremot kan man via ataxtropi göra om den till avstånd.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det är detta med strömmar som jag syftade till med momentum. Om vi tänker oss att en magiskt ström kan vara som ett vattenflöde, från en liten bäck till Niagarafallen.

Att alstra skototropi ur ett mörkt rum motsvarar då att hämta en hink vatten ur vattenfall och vattnets flöde eller mängd påverkas inte ens marginellt.

Om man däremot väver en fototropisk effekt i detta rum så har man inte skapat ljus utan en faktisk ljuskälla (att bara väva ljus skulle motsvara en momentan effekt, exempelvis ett bländsken). Man har därmed skapat något som ger upphov till ljus under en kort tid. Låt säga att denna ljuskälla är lika stor som en fackelsken.

Om man introducerar en fackla i ovan mörka rum så uppstår små strömmar av fototropi (även termotropi, pyrotropi, mfl). När man försöker fylla sin hink med vatten ur denna lilla fototropiska bäck kommer flödet troligen vara så svagt att man endast kan alstra en begränsad mängd fototropi, men den fototropi som alstras får inte bäcken att sina (utom möjligen väldigt temporärt under just den tid man alstrar). Det kanske även är svårt och bökigt att fylla sin hink med vatten ur denna bäck vilken kan motivera ytterligare svårighetsökningar.

Jag förutsätter här att det inte är någon skillnad att alstra från en magisk ljuskälla i jämförelse med en naturlig.

Med detta känns det motiverat att säga:
- Man kan inte alstra fler filament fototropi från en ljuskälla än vad man skapade den med. Däremot kan man göra detta varje runda (eller annan tidsenhet).
- Det kan även vara lämpligt med svårighetsökningar för fototropi när man inte badar i ljus.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Aha, okej då hajjar jag.

Så för att vara sådär extra tydligt så menar du typ att en alstra ljuseffekt (med samma vatten - ljus jämförelse som innan) är att man typ, har en hink med ett hål i botten, och får en ström med vatten, medans mitt synsätt mer motsvarar att man hade ställt ett glas vatten i rummet?
 
Top