Nekromanti Alstra samma aspekt flera gånger under en ritual

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Enlig Neogames hemsida, Errata till Eon, så kan man bara alstra en gång för varje aspekt under ritualer. Vilket är förståeligt då man annars lätt kan alstra stora mängder filament.
Men kan man först alstra en aspekt, sedan alstra en annan för att till sista transformera den andra aspekten till den första?

T.ex. Alstra först termotropi, sedan ataxatropi för att till sist transformera ataxatropin till termotropi.

Detta vore ett sett att kringgå regeln som att varje typ av aspekt endast får alstras en gång under en ritual. Vilket på sätt och vis strider mot andan i regeln i fråga.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Svaret, ja.

Man kan alstra en sekundär aspekt för att sedan transformera denna till den "primära" aspekten
 

Peder

Veteran
Joined
20 Mar 2003
Messages
12
Location
Göteborg
Jag tolkar det som att du kan göra så, men du kanske inte skall göra det bara för att "powergama" :gremwink:
man kan ju förlänga tiden för alstring för att underlätta, det brukar räcka för mina ändamål. Jag har i och för sig inga ambitioner att göra vansinnigt mäktiga ritualer, och om jag skulle göra det så blir det nog mest improvisation ändå hehe.

För att summera alltso. Gör det inte om ditt samvete inte håller med dig .
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Inte powergäjming

Powergäjming eller inte, reglerna är knutna till hur magin ser ut, det går att alstra ur två aspekter men besvärja bara en (genom transformering). Så, det handlar om att göra såsom Mundanas magiker gör, inte att utnyttja reglerna.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ja, men spelbalansen uppehålls

Ja det kan man, men då måste du ha många alstra färdigheter, och dessutom så tar det tid att transformera. Dessutom så förekommer transformationsförluster.


Om regeln inte så kunde man t.ex. göra så här:

Alstra 3 filament biotropi (Ob2T6, 30 min)
Alstra 3 filament biotropi (Ob2T6, 30 min)
Alstra 3 filament biotropi (Ob2T6, 30 min)

Och *vipps!* du har 9 filament biotropi på 1 1/2 timme för det billiga priset av Ob2T6 x 3.
Det är väldigt mäktigt, för mäktigt. Därför har man den regeln i ritualer som gör att ritualerna blir mindre optade.


Om regeln gäller så blir det exempelvis:

Alstra 9 filament biotropi (Ob9T6 - Ob5T6 = Ob4T6, 16 timmar)
Då kommer man dock inte ha tid att väva innan utmattning börjar sätta in.

alternativt

Alstra 5 filament biotropi (Ob5T6 - Ob2T6 = Ob3T6, 2 timmar)
Alstra 5 filament nomotropi (Ob5T6 - Ob2T6 = Ob3T6, 2 timmar)
Transformera 5 fil. Nomo -> 4 fil. Bio (Ob3T6, 30 min)

Då ligger man på 4 1/2 timmar för att uppnå 9 filament biotropi. Då finns det gott om tid över till att väva och sen sova gott.

Dock så måste man kunna både nomotropi och transformering för denna ritual, vilket är en nackdel om man inte har dessa färdigheter.

/Naug, plockar sönder system i små söta bitar
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Ett annat sett...

...att minska svårigheten är en magiker-kolega (eller artifakt) som läker utmattning. Då kan man dansa runt lite längre i ritualen.
 
Top