Nekromanti Alstra Biotropi...

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
...från urgamla alver?Det står att som en del av "förbannelsen" får alver efter att ha kommit upp någonstans över 150 års ålder mer eller mindre omslutande biotropiska fält.Kompenserar detta endast för det personliga biotropiska fältet som 'tappats bort' under seklerna som gått eller blir riktigt gamla alver vandrande biotropiska nexus som man lättare alstrar filament (biotropiska) ifrån?/Marcus
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
man kan inte låna filament som redan "tillhör" någon... sfären runt om alverna är i symbios med dem. det vore om man "slet" fram filamenten vilket man kan göra enligt eons regler. Men att låna biotropiska trådar från en alv vore att bara låna från en valig människa...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Eller en liten ändring: Alven som man drar biotropi från får ingen utmattning när man alstrar från honom, som vanliga människor/levande saker får. Tycker i alla fall jag är en rätt så tuff idé, för det är ju ändå lika svårt att alstra.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Men elementarvarelser då ?

Hur är det då med att alstra från kosmiska- eller elementarvarelser ?
Kan man alstra heliotropi från en helion, även fast det är natt ?
Kan man alstra pyrotropi från en salamander i en kall och fuktig grotta ?

hmm...

/Naug
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Om man tar bort det biotropiska fältet från en alv så kommer det som hindrar deras kroppar att åldras försvinna och de kommer (om de är hyfsat gamla) att dö.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Till silversurfan:

Det rör sig nog om lite mer än de vanliga 1-3 filament som man brukar alstra, då det alviska fältet gör dem så gott som odödliga (av tid). Jämför med effekten "livsförlängning" - magnitud 9. Jag tror inte att en (eller ens hundra) alstring(ar) gör särskilt mycket skillnad. Vad sägs om att alven åldras ett faktiskt år per filament man alstrar "från" honom?

Till GrottrolletNaug:

"Hur är det då med att alstra från kosmiska- eller elementarvarelser ?
Kan man alstra heliotropi från en helion, även fast det är natt ?
Kan man alstra pyrotropi från en salamander i en kall och fuktig grotta ?
"

Varför inte? Det är nog så svårt att "ta fram" en elementarvarelse, så jag skulle klassa det som ett (balanserat!) alstringshjälpmedel.
Kanske med en liten modifikation: Man kan bara alstra [varelsens magnitud] antal filament från varelsen per gång man alstrar.

*skall genast införa detta* Bra idé, Naug!
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Varför inte? Det är nog så svårt att "ta fram" en elementarvarelse, så jag skulle klassa det som ett (balanserat!) alstringshjälpmedel.

Är detta verkligen sunt rent metafysiskt? Elementarvarelsen behöver väl filamenten för sin egen existens, eller?

Min variant skulle i sådant fall vara att elementarvarelserns magnitud minskar med ett per filament som dras från den.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Kanske per 5 eller 10 filament som tas från den

Minst det, eller att man på något sätt måste ha tillåtelse till det, t.ex. att man enbart kan det om man har kontroll över den. Annars skulle enklaste sättet att besegra en elementarvarelse vara att suga ur dess energi genom alstring, och jag tvivlar på att det var så det var tänkt att man skulle använda Alstra-färdigheterna.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Inte per filament... Kanske per 5 eller 10 filament som tas från den....

Hmm... Hur många filament skall varelsen ha? Det känns underligt att skapa något med ett (1) filament och sedan alstra fem från just gjorda skapelse.
Blir lite perpetum mobile över det hela. Vi tar ut mer energi än vi lägger dit.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Minst det, eller att man på något sätt måste ha tillåtelse till det, t.ex. att man enbart kan det om man har kontroll över den.

Ja, kontroll över varelsen känns som en förutsättning.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Vi tar ut mer energi än vi lägger dit."

Jo, men om man ser det så här: Det man gör när man skapar en golem är att man "öppnar portarna" så att den kan manifesteras. Så i själva verket kanske den består av 20, 50, 100... filament.

Äh, inte vet jag. Men så här tror jag att jag ska använda idén i alla fall, om någon bryr sig:

Man kan alstra motsvarade [elementarvarelsens mangnitud] antal filament från den. Men den vill inte ge ifrån sig sin materia frivilligt, så man måste ha den kontrollerad. Det enda man tillgodogör sig är en källa att alstra från, så alstringen blir inte lättare (eller svårare). Om man inte har kontrollerat varelsen så vägrar den helt enkelt ge filament - d.v.s. man kan inte alstra från den alls då.

Man kan alstra hur många gånger som helst, men...!

Det tar tid för elementarvarelsen att "återhämta" sin förlorade materia. Detta symboliseras genom att den dels blir sämre (sjunker i rang med ett per filament man tog), dels att det tar en runda per rang att återhämta sig.

Exempel: Iznoxir har en vattengolem av blod. Den är av rang sex, så han förvarar den i ett jättestort badkar /images/icons/smile.gif. Han alstrar en gång fyra filament från den. Därför sjunker rangen med fyra, till två. Under nästa runda så ökar rang med ett, till tre. Två rundor senare räknas dess rang som fem, och ytterligare en runda till så är den helt återställd.

Om Iznoxir hade alstrat sex filament från den, så hade den dematerialiserats till en icke-magisk vattenpöl, och det går inte att överstiga [rang] antal alstrade filament.

Om golemen hade försökt utföra en handling när den var på rang två, så hade den bara fått utnyttja +2 till sina färdighetsvärden, alla skador den kan tillfoga hade sjunkit tillsammans med attributen och andra egenskaper. Detta är ofta inte nödvändigt att hålla koll på, men så pass lätta ändringar som att dra ifrån -4 från färdighetsvärdet anser jag är helt OK att hålla reda på.


Nu tänker du säkert: "Men när man framkallar en elementarvarelse, så kommer den ju fram direkt! Vilken idiot du är, P|uT0NiUm, det har jag alltid tyckt!"

Men nej! Anledningen till att det tar tid för den att återhämta sig är följande:
När man har framkallat en elementarvarelse, så har man gett den alla filament på en gång. Den har inte behövt suga åt sig något själv.
När man tar filament från den däremot, så måste den suga åt sig själv för att komma upp i sin gamla goda balans.

Det går dock inte att "överfylla" en elementarvarelse för att öka dess rang. Rangen den hade när den framkallades kan alltså inte överstigas, såtillvida att man inte framkallar en ny.

Däremot så kan man fylla på en elementarvarelse på så sätt att den återhämtar sig snabbare. Detta är dock något "klumpigt" att göra, men kan tänkas nödvändigt i en nödsituation. Det fungerar så här:

Vi utgår från Iznoxirs golem, som hade rang sex från början. Återigen har han alstrat bort fyra filament från den (lär han sig aldrig?), så den har bara rang två "kvar". Detta ser Iznoxir som ett smärre... problem, eftersom att tjugo vilda troll kommer springande för att våldta honom. De är framme inom två rundor, bedömer SL.

Men Iznoxir behöver sin golem nu! Därför använder han sig av följande: Han fyller på den! Oh my god!

I detta fall ska han fylla på fyra filament. Dessvärre så behöver han minst tre filament. När golemen har sjunkit i rang, så försvinner även de "överblivna" filamenten som användes vid skapandet - nämligen biotropi (för att ge den liv), hydrotropi (för att harmonisera vattnet), och i detta fall även ataxatropi (för att göra den provisorisk).

När trollen är framme, så har golemen rang fyra. Därför behöver Iznoxir totalt två hydrotropiska, två biotropiska och två ataxatropiska filament, för att fylla upp den till fullo igen.

Det är svårare att ladda den än att sno från den.

Angående alvernas fält:

Det går bra att alstra biotropi från alver, eftersom att de har ett mycket kraftigt biotropiskt fält runt sig. Det hela fungerar så att varken magikern eller alven får utmattning av att alstra det (det går att alstra från sitt eget fält, om man är alv). Däremot så är det inte att rekommendera i alltför stor utsträckning, eftersom att för varje nio alstrade filament som tas direkt från alven, så förlorar vederbörande ett faktiskt år.

Nu kan det tyckas väldigt lätt att mörda alver genom att alstra sönder dem. Detta stämmer dock inte. Det blir på inga sätt lättare att alstra från alven, det enda man slipper är att hitta en biotropisk källa.

Om man tycker att den här åldersgrejen suger, som jag mer och mer börjar göra, så kan man säga så här: Visst, det går att alstra från alver, knock yourself out. Slut med det.

Nu ska jag göra nåt vettigt, hoppas ni fick ut något vettigt av mitt inlägg.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag tror att alvernas biotropiska fält är en avancerad men liten besvärjelse som de fått på sig. En alv KAN inte ha massor av filament i sig eftersom att magikerna (när det kommer upp i böckerna) säger att alverna har bara lite mer än en vanlig människa i taum runt sig.

Till de som vill alsra heliotropi på natten så rekomenderar jag effekten solljus som man sedan gör provisorisk. Nu kan du alsra alltid och har en effektfull entre också.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Ush vilket långt inlägg.

Det är inte så säkert att man kan alstra från elementarvarelser eftersom att man inte kan alstra från djur/människor i de flesta fall. Det kan man visserligen om det gäller biotropi men det har ju knappast elementarvarelserna. Däremot kan man nog alsra från elden som finns runt salamandern eller ljuset som strålar från helionen vilket borde vara mycket lättare. Det funkar ju dock inte om det gäller en undin (vattengolem???) eftersom deras vatten finns inuti dem.

Jag har redan sakt vad jag tycker om alver så det tar vi lite längre upp på tråden.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
I och för sig har du rätt där. *tänker på permanenta effekter som all magi har "tagits bort" från*
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Problemet är att en magiker bara kan ha igång en av effekten 'provisorisera' i taget. Men idén är ju inte helt fel.

En annan effekt av vad du skriver om är ju att man kan få fototropi också, kanske även termotropi.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Man behöver ju bara väva besvärjelsen en gång och då har man (tills man väver en ny(?)) alltid tillgång till solljus.
 
Top