Nekromanti Alltid SL?

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Hey.
Jo, när jag sitter och läser här på sidan märker jag att de flesta brukar turas om att vara sl. Så var det innan för min spelgrupp också. Men de två som brukade vara sl spelar inte längre. Det är många folk i gruppen, men alla är på tok för inkompetena för att vara sl. Resultatet blir att jag får vara sl hela tiden. Har fan inte spelat på två år, har nästan glömt hur det är. Synd tycker jag. Jävligt synd.
Några förslag?

En sak till. Detdär med kobolder. Jo, en som jag spelar med (han har spelat rollspel i ett år nu...) envisas att spela så koboldiskt som det bara går. Han är förövrigt ingen jobbig människa eller så. Det verkar inte som han borde vara en kobold. Men fan! Några klassiska saker han visar upp hela tiden:
1: Fick jag erf för detdär jag gjorde i förrgår?
2: Fan, min gubbe blev klenare än mattias'es igen. Den här skiten vill inte jag spela med.
3: Va? Är min bössa bara 120 cm? Då kan den inte göra mycket i skada. Kan jag inte få dendär gatlingunen?
4: Du det där insideruppdraget? Är det inte bättre att jag får en doomtrooperrustning och en charger så jag kan röja ut hela skiten?
5: Så du gillar inte en heltäckande påltrustning på min barbar?
6: Det är bättre om jag slår hur bra bluff jag kommer på - än att spela den utan slag. Då har jag juh större chans att lyckas.
7: Borde inte skadan vara läkt? Jag har läst någonstans på sidan 153 att om man ... osv.

Hela tiden! Det hjälper inte vad jag än säger. Sur blir han också om någon annan person i gänget spelar en trögtänkt gubbe, och lever sig in i rollen. Ändå vill jag inte säga att han inte kan vara med och spela.

Nu i veckan får jag Viking. Det kanske är lite ok om man är koboldisk i Mutant C men inte i Viking. Det kommer inte gå. Några tips?

Mac - "Jag slår för att övertala. Så lyckas jag garanterat."

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 
G

Guest

Guest
Jo, när jag sitter och läser här på sidan märker jag att de flesta brukar turas om att vara sl.

Så har inte vi haft det någonsin. Den som har köpt spelet har också varit den som SL:at hela tiden. Jag har aldrig tyckt det här med att SL:a har verkat kul och har därför inte provat på det. Nu ska jag dock göra ett tappert försök med Gemini. Ett förslag om du vill spela kan ju vara att du gör en SLP som hänger med gruppen hela tiden. Problemet kan ju bli att de andra spelarna tycker att du favoriserar din egen rp och att den aldrig råkar ut för några hemskheter osv. Och det är antagligen inte samma sak att SL och spela en SLP som att spela en rp.

Det kanske är lite ok om man är koboldisk i Mutant C men inte i Viking.

IMHO var vikingar koboldiska./images/icons/wink.gif

Några tips?

1. Tal allvar me pôjken. *värmländska*

2. Spela några äventyr som kräver en hel del tänkande och inget våld alls. Det kanske hjälper. Gå sedan sakta men säkert över till "våldsäventyr"

/Tiamel - rådgivaren
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Bota koboldiskhet

Ett par idéer:

* Ge XP för rollspelande. Bara för rollspelande, ingenting annat.

* Prova ett spel med väldigt lite regler.

* Ta ett snack med honom.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Tjena tjena tjena...
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag är faktiskt "bättre" på att spelleda än på att spela. Tycker dessutom det är betydligt roligare och mer stimulerande; man tillåts använda fantasin till max, man bidrar på ett mer påtagligt sätt än övriga spelare till att skapa en skön historia, man får byta roller ofta och kan spela mer extrema sådana än spelarna kan, man får skrika, hoppa, vifta och vela och, framförallt, bestämma musiken! /images/icons/cool.gif Visst är spelarna otroligt viktiga, men trots allt är det SL som sätter sin speciella prägel på saker och ting under spelandet.
De få tillfällen då jag spelar nu för tiden brukar jag känna mig lite obekväm och nästan maktlös. Varje gång något inspirerande händer och spelledaren skiter i det, varje gång han fipplar med regler eller gör något som jag verkligen inte hade gjort i samma situation säger jag "dhu" inombords. Jag har väl vant mig, helt enkelt... och det tror jag att flera andra också skulle kunna göra om de fokuserar sig på spelledandets övervägande trevliga sidor. Visst, det är ansvar... men fan vad kul man kan ha!

Beträffande den koboldiske spelaren kan jag berätta om en teknik jag använder som jag lärde mig av en numera utflyttad spelledarguru här i trakten. I korthet går den ut på att inte göra någonting.
Bli ALDRIG sur på spelaren så att det märks. Ha pokerface! Låt honom kobolda sig så mycket han orkar med siffror och utrustning. Men... när rollspelandet väl är igång, ha ingen pardon. Klantar han till det i dialoger med viktiga SLP'er, sucka inte och säg "Så skulle du aldrig säga till xxxx", utan rollspela det hela som det borde gå till. Detta innebär för det mesta (åtminstonde när jag har använt tekniken) att ett flertal SLP'er förlorar respekten för rollpersonen på ett eller annat sätt. Detta resulterar i frustration, som gör spelaren instabil och ännu mer benägen till dumheter... eller (och detta är poängen) en insikt om att det är hans betéende som fuckar till allt.
Har funkat för mig. Det är viktigt att ha tålamod, och att inte ge upp. För det mesta hjälper det inte att "prata" med spelare, åtminstonde inte enligt min erfarenhet. Det hela påminner lite om att uppfostra hundar. /images/icons/cool.gif

-Gaxar, som inte har skrivit ett inlägg på ett tag och tyckte det var dax
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Koboldterapi

"Detdär med kobolder. Jo, en som jag spelar med (han har spelat rollspel i ett år nu...) envisas att spela så koboldiskt som det bara går."

Jag undrar om inte Playelf vore en bra terapi för honom. Det bästa sättet att visa hur löjligt det är med kobolderi är genom att överdriva det och parodiera det. Efter ett par standarddungeons lär han antingen vara botad, eller så har ni hittat ett nytt favoritspel (ni för att det är så kul att driva med kobolderierna, och han för att han får leva ut sina lustar).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Tycker om jämgörelsen att uppfostra kobolder - att uppfostra hundar. I vår grupp brukar i regel den som äger rollspelet spelleda.
En ide om vad man kan göra med kobolder är att köra ett äventyr där det finns många möjligheter att kobolda sig, men i slutet går det illa för dem så gjort så.

<blå>Darkmoor</blå> som hoppas ett OT-forum
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Koboldterapi

Ett sätt att driva med kobolder som är ganska roligt men som förmodligen inte leder någonstans är att förutsäga att allt som sägs under spelomgången också sägs av karaktärerna. Allt. I bästa fall kanske det kan vänja folk vid att rollspela. T ex:

K:”OK, jag hoppar över klyftan. Hur stor chans har jag?”
GM: (som NPC): “Tja...inte vet jag, eh, varför frågar du så? Du vet väl bäst själv hur bra du är på att hoppa?”

eller
K: “Fick jag nå'n erf för det där jag gjorde igår?”
GM (som NPC): “Va?”
K: “Erf - fick jag nå'n erf eller?“
GM: (fortfarande som NPC): “Vad är erf? Vad pratar du om?”
K: “Va? Men det står ju om erf på sidan 153...”
GM: (NPC:n anstränger sig för att förstå) “I en bok? Fick du en bok igår?”

eller
K: “Jag säger till värdshusvärden att jag vill ha ett rum”
GM (som värdshusvärden): “Haha, det behöver du inte göra, det är jag som är värdshusvärden serdu.”
K: “Va? eh...jag säger till värdshusvärden att det måste vara ett enkelrum”
GM (mer irriterat): “Du, vem pratar du med egentligen? Jag är värdshusvärd och tyvärr har vi inga enkelrum.”

etc etc.

mvh
Örnie
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Ja, visst är det roligt att vara SL. Det är ju helt klart roligast att vara SL, och så finns det ändå ingen i min grupp som är kompitent som SL. Förresten tror jag att jag ska testa din kobold terapi på min grupps kobold.







-Överlevnads tips för rollspel-
1. Dö inte
2. Muta SL
3. Reta inte SL
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Koboldterapi

Yupp, det där är en teknik som både är kul och (när jag har kört den) funkar väldigt bra för att få folk att rollspela. Det gäller att hålla masken bara... /images/icons/cool.gif
Jag skulle väl iofs inte sträcka mig så långt som att anta att _allt_ som sägs av spelaren under äventyret sägs av rollpersonen, men under dialoger kan jag verkligen rekommendera manövern.

-Gaxar, som skall dra igång sin feta episka Call of Cthulhu/Unknown Armies Chicago-kampanj nu till helgen... /images/icons/cool.gif
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
Re: Koboldterapi

Jag brukar mest spela själv och jag kommer ihåg det där ännu från mina första spelmöten.... Jag en stor biffig Riddare i Dod står och Munhuggs med SL och han svarar genom SLPn (AARGHHHH!=dolda aggresioner) men det funkar man lär sig snabbt att rollspela genom det.....
 

Lasombra

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
49
Location
Umeå
Känner igen den symtomen, lider också av den anser mig typ aldrig ha fått spela rollspel sedan jag började. Men å andra sidan som du sa det är ganska kul att spelleda också...

Nils/ som är en mycket förvirrad människa
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Det där med Playelf...

Har faktiskt spelat Playelf..! Jävvvligt kul!! :gremwink: Det var jag, en totalt galen snubbe och en helt jävla crazzyy spelledare. Och så en som sabbade det mesta också. Tja, låt mig säga så. Jag och min galne vän är inga kobolder, medans han som sabbade det är lite väl tja, jo, lite koboldisk. Jag tror inte det hjälpte mot hans koboldism att spela Playelf. Han lämnade spelmötet efter någon timme när jag och min vän just röstat ner spelledaren i ett viktigt beslut :gremwink: Så Playelf är inget för kobolder - men annars ett jävligt bra spel om man har tröttnat på seriösa spelmöten!

Mac - Skulle vilja se Playelf: The drinking game.

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Koboldterapi

Okej, det där med min gode koboldkompis.
Jag orkade inte sitta och lyssna på honom. Första han gjorde var att klaga över att han inte fick några kryss från förra äventyret. Så jag gav honom några och sen skällde jag ut honom. Rejält. Drog massa exempel på vilka sätt han var jobbig m.m. Jag tror han fattade det. Hoppas bara nu att jag inte behöver skälla ut honom 1gång/spelmöte ;)

Fått Viking nu föresten.. det verkar vara ett mycket mycket bra spel. Tur det!

Mac - har ni läst böckerna i Viking Saga föresten?

Hjälp till att skapa att nytt rollspel!
www.rollspel.jx.st
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Koboldterapi

Kobolderi är roligt klaga inte på det! vill man inte spela med en kobold får man väl säga till honom att byta spelstil, eller grupp. I min grupp är vi alla kobolder eller var!!? har inte spelat på över ett år nu!
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Koboldterapi

Ta ett råd läs inte dem läs lite seriös viking litteratur istället annars får ni en mycket skev uppfatning om vikingatiden.

"Tolkien och Ereb I evighet"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det där med Playelf...

<I>Så Playelf är inget för kobolder - men annars ett jävligt bra spel om man har tröttnat på seriösa spelmöten!</I>

Det är väl just där problemet ligger - en äkta kobold tar sig själv och sin spelstil på <I>allvar</I> och tycker folk som försöker driva med honom/den är mossiga elitister. Rent principiellt är det väl möjligt att han har rätt, men...

--
Åke
 

Osoboy

Veteran
Joined
11 Sep 2000
Messages
17
Location
Göteborg
Re: Bota koboldiskhet

Själv sitter man på "numero uno kobold del mundo"!
Han är så förbannat iriterande under spelsessionerna att jag har lust att döda honom!!! Han bestämmer alltid vad andra ska göra och spelar larvigt.
Ex:
" Nä, vält bordet istället!"
" Fan va larvigt att riddar chocken kunde vända när de anfallit rakt in i min armé!" " Men så är reglerna!" " Då e det orealistiskt!"
" Men va fan! Följ reglerna då det står ju på sid 206 att..."
osv i eoner! Inget hjälper, han förstör när jag försöker berätta och e allmänt jobbig, men ändå kan jag inte få honom att sluta.
Värst e det när man inte kan vara med. Sist t ex var jag sjuk i 39 graders feber. Då:
" Förstörde jag hela hans helg och hade ingen solidaritet, var en svikare och en jävel!"
Vad göra?

/ Chan-Hog, Bergens Herre
 
Top