Nekromanti alltid på

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
Hmm, jag har en liten undran. Hur fungerar egentligen aktiveringsvillkoret "alltid på" till artefakter. Det jag egentligen undrar är när man skall slå ett slag mot artifaktens färdighetschans.

Om man bara slår ett slag första gången när artifakten akrtiveras och den sedan ständigt är på blir dessa artifakter genast fruktansvärt mäktiga. Effekter såsom provisoriera onödiggörs på ett trollslag i magiska artifakter.

Om å andra sidan ett nytt slag skall slås så fort effektens varaktighet löper ut så vet man faktiskt aldrig om artifakten egentligen är på vid ett givet tillfälle.

Idéer om hur reglerna verkligen fungerar efterlyses.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Om å andra sidan ett nytt slag skall slås så fort effektens varaktighet löper ut så vet man faktiskt aldrig om artifakten egentligen är på vid ett givet tillfälle.

Som jag förstått säger reglerna att man ska slå ett slag varje gång effektens varaktighet tar slut. Dock skulle jag nog låta en sådan artefakt alltid vara aktiv. Ett alternativ är att bara slå slag för kritiska ögonblick som i strid och liknande.

/Jaggernaut – lirar elma
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
Fast egentligen blir inte det heller riktigt bra. Sannolikhetsmässigt är det en betydligt större chans att artifakten är på i ett speciellt ögonblick än artifaktens aktuella färdighetschans. Detta då artifakten så att säga har haft ett antal chanser på sig tidigare rundor (d v s en chans/runda) att bli aktiverad. Dessutom är det obekannt hur många rundor tidigare blev inaktiverad, d v s hur många försök artifakten har fått. Slutligen vet man inte för hur många rundor sedan som artifakten aktiverades, d v s man vet inte hur många rundor till den är aktiverad innan ett nytt färdighetsslag måste slås. Det är alla dessa svårberäkneliga faktorer som gör "alltid på" till huvudvärk för mig som regelnörd.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag ser det så här:

En artefakt med en besvärjelse som varar en minut aktiveras under runda ett genom ett lyckat slag mot artefaktens färdighetschans. Effekten är nu på i 15 rundor (en minut). I runda 16, då artefaktens effekt tar slut, skall ett nytt slag mot artefaktens färdighetschans slås för att se om den aktiveras i en minut till. Ett lyckat slag innebär att vi är tillbaka i början av min beskrivning. Ett misslyckat slag leder till att ett nytt slag mot färdighetschansen slås en gång per runda för att se om den aktiveras igen. Då den lyckas är vi tillbaka till början av min beskrivning.

Ett sätt för den late är ju helt enkelt att låta den vara på just hela tiden. Detta är det sätt som jag oftast kör med :gremlaugh:


/Carnin - föreslår
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
jo, precis men... (ANT)

...som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är ju faktiskt sannolikheten att den är på i ett visst ögonblick större än färdighetschansen. Se det tidigare inlägget för förklaring.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Jag förstår ditt problem, särskillt med sannolikhetsaspekten du belyste i ditt andra inlägg. Mitt förslag/sätt att lösa problemet lyder som följer.

När artefakten är klar - gör ett färdighetsslag. Lyckas det kommer effekten alltid att vara på, misslyckas det har alkemisten misslyckats och det är bara att börja om. Tycker jag är smidigast och funkar bäst.

/ZaiToh
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: jo, precis men... (ANT)

fast det är ju egentligen ingen skillnad från att försöka aktivera den flera gånger. om man ihärdigt försöker aktivera den så är det ochså väldigt stor chans att den till slut aktiveras. den egentliga skillnaden är att magikern är LAT. denne orkar inte aktivera den själv när det behövs, utan ser till att den försöker aktivera sig själv. detta spar tid/arbete men innebär att effekten så gott som alltid är på, detta kan leda till att effekten är ivägen i vissa fall. så min åsikt är att det inte är direkt så bra i många fall.

förstod ni detta?
syeth som slog ett ganska dåligt slag mot undervisning.
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
Det gör inte så mycket... (OT, som bara den)

...för det finns ändå en chans att du lär dig av ditt misstag och i så fall kanske den snälle SL tilldelar dig ett erfarenhetskryss i alla fall. :gremlaugh:

/long live eon! som måste klara ett slag mot PSY på Ob6t6 för att lyckas hålla isär rollspel och verklighet...
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Påpekande [Enormt OT]

/long live eon! som måste klara ett slag mot PSY på Ob6t6 för att lyckas hålla isär rollspel och verklighet..

Är inte ett slag mot Vilja bättre? :gremtongue:



/Carnin - OT
 
Top