Nekromanti Alltför frekventa fummel

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
Jag har en längre tid spelat Kult och spellett N2. Som spelare av Kult har jag vänt mig emot det faktum att vart tjugonde slag är fummel. Det är alldeles för ofta i mitt tycke. Först nyligen började jag fundera över N2:s system.
Jag har med mina begränsade mattekunskaper räknat på det och kommit fram till att vart sjätte normalsvårt (alltså Ob 3T6) slag är ett fummel. Är inte det lite väl frekvent? Någon med mer betydande matematikkunskaper får gärna räkna på det också och korrigera mig om jag har fel (vilket jag hoppas).

Varför är fummel var sjätte gång för ofta? Jo. Om man överför det till verkligheten (N2 ska ju vara realistiskt) så skulle jag alltså fumla med var sjätte knepiga handling i mitt liv. Misslyckas gör jag ofta... men fumlar? Ok, Ettikett-slag fumlar jag oftast med i mitt liv som det ser ut just nu. Jag har fumlat med att hålla föredrag (huruvida det är färdighet Argumentera eller Undervisning kan jag inte på rak arm säga) samt naturligtvis en del självdisciplin-slag (Självdisciplin = Grundegenskap från Wasteland). Men var sjätte handling värdig ett normalsvårt slag i mitt liv har jag banne mig inte fumlat.

Jag har som en konsekvens försökt att dra ner verkan av ett fummel. Det minskar ju nöjet i att som sl verkställa fummel men jag tror att det ökar spelglädjen.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
  • Du slår tre stycken T6, de visar 6, 6 och 3. Helvete tänker du, nu ramlar du och bryter nacken (du kör ju faktiskt i runt 100 km/h)
  • Du tar nu 4 tärningar i handen och rullar dem och ber till satan (gud svek dig ju vid förra tärningskastet)
  • Tärningarna rullar ut över bordet och visar 2, 1, 1 och 2
  • Som den stjärnmatematiker du är räknar du snabbt ihop att det blir 9
  • SL kontrollräknar och säger efter ett tag: "Du lyckas inte stegra med bågen, du ramlar inte och bryter nacken"
  • Du blir jätteglad över att du inte fumlade trots att de storbystade babsen i N2 vänder sina förväntasfyllda blickar bort från dig för att titta på muskelberget Axel von Gehmenhorst och du konverterar till satanismen för att du insåg att det i alla fall fanns en som lyssnade till dina önskemål.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Förändrad regel (C/P Eon)

Hej!

Jag, Calle och Petter samtalade idag om Neos system för fummel/perfekta slag. Eftersom vi inte är helt nöjda med hur regeln ser ut idag har vi kommit med ett utkast på en ny regel, som eventuellt blir ny och officiell, först i Phobia men senare även i N3 och Eon III.

Vi undrar nu vad ni tycker.

Förändringen är följande:

*Om inte alla T6 utom en är ettor och inte två eller fler T6 visar sexor (dvs varken Perfekt/Fummel) och slagets summa är under eller lika med FC är slaget lyckat. Om över är slaget misslyckat. (Precis som det är idag mao ,-)

*Om alla T6 utom en är ettor och slagets summa är under eller lika med FC är slaget pefekt. Om över är slaget misslyckat. (Skillnad - isf för "Perfekt"/"Lyckat" som förr, så är det nu "Perfekt/Misslyckat")

*Om två eller fler T6 visar sexor och slagets summa är under eller lika med FC är slaget lyckat. Om över är slaget fumlat. (Skillnad - isf för "Misslyckat"/"Fumlat" som förr, så är det nu "Lyckat/Fumlat").

Effekten av ovanstående är att en rollpersons FC spelar mycket större roll - skickliga personer fumlar mer sällan och nybörjare har inte lika mycket hjälp av perfekta. Dessutom följer det regelverket i övrigt bättre än det nuvarande systemet, eftersom man alltid kan både lyckas/misslyckas (i olika grader) i varje enskilt fall. Förut var man garanterad framgång vid perfekta slag och garanterad missyckande vid fummel.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Förändrad regel (C/P Eon)

Låter bättre, det uppmuntrar ju en att slå vidare trots att man slår två 6:or på första slaget. Ni har inga förslag på "snabbregler" på automatiskt lyckade och misslyckade handlingar?

/Seinet Wintermute - Skall nog spela lite Neverwinter Nights nu
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Någon med mer betydande matematikkunskaper får gärna räkna på det också och korrigera mig om jag har fel (vilket jag hoppas)."

Särskilt grym på sannolikhetslära är jag inte, men detta klarar jag nog av:

Vid slag av tre tärningar är det totalt 16 kombinationer* av utfall från det ursprunliga slaget som ger risk till fummel. Totala antalet kombinationer är 6*6*6 = 216. 16/216 = 0,074, så det är alltså ungefär 7,4% chans att Ob3T6 ger fummelrisk, vilket blir ungefär vart 13:e slag. Själva chansen att verkligen fumla blir mindre än detta värde allt eftersom FC stiger, fast det börjar inte märkas av förrän vid rätt höga FC, typ 12 och uppåt.

Om du tycker att Kults fummel-vart-tjugonde-slag är nog äckligt så föreslår jag att du helt enkelt drar ner på effekten av ett fummel i Neotech så att de bara är lite värre än ett vanligt misslyckande istället. Sedan om någon fummlar rejält, kanske med 10-15 eller värre i negativ effekt, så kan du utvärdera det som ett "normalt" fummel. Eller så bestämmer du från situation till situation hur passande ett normalt fummel skulle vara för kampanjen.

* Tärningsutfallen är: 6,6,6 och 6,6,(1 till 5) och 6,(1 till 5),6 och (1 till 5),6,6 vilket blir totalt 16 kombinationer.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
En enklare lösning är att helt enkelt byta ut fummel mot att du måste slå tre sexor istället för två. Detta bidrar nog inte till realismen (kommer många hävda, dock inte jag) men det bidrar till spelglädjen.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Förändrad regel (C/P Eon)

*Om två eller fler T6 visar sexor och slagets summa är under eller lika med FC är slaget lyckat. Om över är slaget fumlat. (Skillnad - isf för "Misslyckat"/"Fumlat" som förr, så är det nu "Lyckat/Fumlat").

Det här förslaget känns på något vis bekant... :gremgrin:

Som man har kämpat (ja, läs tråden) för att få ett genomslag i den riktningen...

Jag stödjer alla tre förändringarna till 126%. Det är exakt så här vi har skruvat till systemet i den spelgrupp jag ingår och det fungerar faktiskt bra. Vi använder i dagsläget bara EONs regelbok (annan värld), så jag kan inte uttala mig om eventuella klurigheter i Neotech.
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
Satte mig och testade rent praktiskt. Inte tillräckligt mycket för att skapa ett hållbart statistiskt underlag men tillräckligt för att konstatera att din uträkning ligger närmare sanningen än min. Tack.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Om du är intresserad av att undersöka statistiken ytterligare så har jag faktiskt gjort ett program som testar statistiken mellan ett par olika fummel/perfekt-system till Eon och Neotech. Nåja, bifogar det hur som helst.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Statistik finns i Eon I deluxe och Eon II. Dessutom har både marcuslinder och RipperDoc programerat Ob-generatorer.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
dessutom finns det formler för hur man räknar ut statestiken för Ob slag... på sidan jag länkade nedan... där finns även lite statistik redan uträknad... han som gjorde den sidan var den som "knäckte" hur man räknar ut statistiken för obslag... det är hans formler som är grunden för den statistik som finns i eon2, och han fick aldrig någon riktig uppskattning...! tycker faktist lite synd om han... nåja här ligger hans numera övergivna sida... kolla under projekt T100 för statistik och formler!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vår husregel i frågan

Den här husregeln kör vi med (mest i Eon, men det funkar även i Neotech). Vi låter antalet sexor sok krävs för fummel vara beroende av FV så som följer:

FV 5 en sexa
FV6-11 två sexor
FV12-17 tre sexor
FV18-23 fyra sexor
osv osv

/Bjorn
 
Top