Här är ett par påståenden man kan höra titt som tätt:
- "D&D har mycket regler för strid men knappt några alls för annat."
- "Strider i D&D är som ett brädspel; rullspel istället för rollspel."
Jag tycker att båda dessa påståenden är korrekta. Det finns massor av regler för strid, och därför blir striderna väldigt "speliga". Däremot finns det få (eller inga) regler för sociala situationer, vilket gör att de får ett mer friformigt uttryck;
rollspel istället för
rullspel.
Ytterligare ett påstående man hör ibland:
- "I Critical Role spelar de D&D, men de använder aldrig själva regelsystemet."
Det tycker jag är ett missförstånd. De använder faktiskt D&D:s regler för rollspelande hela tiden – nämligen de delar av regelsystemet som är
spelledarstyrd friform.
Jag har tänkt en del på det här sedan jag började spela
Blades in the Dark. I det spelet finns det inte särskilt många regler för strid. Däremot finns det mängder av regler för annat: olika metapoäng för stress, efterlysning, relationer och så vidare. Det finns också specifika handlingar man kan ta till för att hantera dessa resurser. Gör social handling X för att sänka metapoäng Y.
Effekten blir att strid i
Blades känns mindre "spelig" än i D&D, medan
allt annat blir mer speligt. Det speliga förflyttas från striden till resten av spelet. Narrativ och sociala situationer blir därmed mer
rullspel och mindre
rollspel, jämfört med D&D.
Jag lägger ingen värdering i detta (eller jo, det gör jag kanske i smyg). Men jag tycker det är intressant att fundera över vad man egentligen menar när man säger att ett spel har
narrativa regler; i praktiken betyder det ofta att man har gjort mer
rullspel av narrativet.