Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 2,823
Här är ett par påståenden man kan höra titt som tätt:
Ytterligare ett påstående man hör ibland:
Jag har tänkt en del på det här sedan jag började spela Blades in the Dark. I det spelet finns det inte särskilt många regler för strid. Däremot finns det mängder av regler för annat: olika metapoäng för stress, efterlysning, relationer och så vidare. Det finns också specifika handlingar man kan ta till för att hantera dessa resurser. Gör social handling X för att sänka metapoäng Y.
Effekten blir att strid i Blades känns mindre "spelig" än i D&D, medan allt annat blir mer speligt. Det speliga förflyttas från striden till resten av spelet. Narrativ och sociala situationer blir därmed mer rullspel och mindre rollspel, jämfört med D&D.
Jag lägger ingen värdering i detta (eller jo, det gör jag kanske i smyg). Men jag tycker det är intressant att fundera över vad man egentligen menar när man säger att ett spel har narrativa regler; i praktiken betyder det ofta att man har gjort mer rullspel av narrativet.
- "D&D har mycket regler för strid men knappt några alls för annat."
- "Strider i D&D är som ett brädspel; rullspel istället för rollspel."
Ytterligare ett påstående man hör ibland:
- "I Critical Role spelar de D&D, men de använder aldrig själva regelsystemet."
Jag har tänkt en del på det här sedan jag började spela Blades in the Dark. I det spelet finns det inte särskilt många regler för strid. Däremot finns det mängder av regler för annat: olika metapoäng för stress, efterlysning, relationer och så vidare. Det finns också specifika handlingar man kan ta till för att hantera dessa resurser. Gör social handling X för att sänka metapoäng Y.
Effekten blir att strid i Blades känns mindre "spelig" än i D&D, medan allt annat blir mer speligt. Det speliga förflyttas från striden till resten av spelet. Narrativ och sociala situationer blir därmed mer rullspel och mindre rollspel, jämfört med D&D.
Jag lägger ingen värdering i detta (eller jo, det gör jag kanske i smyg). Men jag tycker det är intressant att fundera över vad man egentligen menar när man säger att ett spel har narrativa regler; i praktiken betyder det ofta att man har gjort mer rullspel av narrativet.