Nekromanti Allt klagande på bilder varför inte berömma?

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Det är skillnad på att inte gilla motivet än själva ritandet.

Bilden tillhör inte de vackraste jag sett men Så farlig är den väl inte?

Kolla på bilden på sida 29. Vid första anblicken ser den inte så snygg ut, men så tittar man lite till och kommer fram till att bilden är väldigt detaljrik. Det ligger nog en hel del arbete bakom den bilden.....

Att säga att alla bilder håller världsklass var kanske lite överdrivet, men många bilder är riktigt snygga..

Bris:
Bäverns rätt i Samhället
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Testa att jämföra illustratörerna...det står ju i början av boken...tyvärr så har jag inte Dvärgar el. Krigarens väg...

Bris:
Bäverns rätt i Samhället
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Att en illustratör lagt ned massor med arbete i en bild kan väl knappast användas som argument för om bilden är snygg eller inte?

Däremot kan jag hålla med om att bilden på sid 29 är snygg, men det syns ganska tydligt att den är hundra år äldre än MiG:arna - och detta tycker jag ger ett lite splittrat intryck.

Det är en mänsklig frihet/rättighet att få tycka illa om saker. Om det däremot är rätt att gnälla är en helt annan sak. Jag håller med om att inlägg av typen "XXX' teckningar suger" inte är särskilt trevliga, och att XXX säkert tar illa upp (eller kanske borde... ), men å andra sidan är ett forum till för att vädra åsikter. Och när vi som konsumenter säger XXX' teckningar är fula, för att nästa månad gå och köpa den splitternya modulen och finna att det bara är XXX som illustrerat, är det inte svårt att förstå att folk blir mer irriterade och tänker "vad håller Neogames på med. Ser de inte hur illusarna ser ut?".

// olav
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Ställningstagande

Anledningen till att folk klagar är att de inte gillade en illustratörs bilder första gången de dök upp, inte andra och inte tredje - och för att undvika att få se dem en fjärde gång säger köparna (vi) till. Det som gör att klagomålen kommer upp gång på annan är att folk klagar för att de önskar förändring men inte ser någon.

Det finns dock ett annat sätt att bli av med långköraren "xxx' illusar suger purjo": nämligen ett officiellt ställningstagande från Neogames. Om bara en reaktion kom på alla klagomål skulle folk förstå att de gått fram och inte behöva upprepa dem. Alltså borde Neogames antingen
a) byta ut de illustratörer som har störst folkligt motstånd för att glädja kunderna.

b) tala om för oss att de läst/förstått våra klagomål, men tänker ge fullständigt fan i dem, eftersom de (i egenskap av kreatörer) måste få bestämma exakt hur deras produkter skall se ut och det faktiskt är vårt problem om vi inte gillar illustrationerna. Andra saker som de gärna får svara på är också varför tidigare illustratörer som producerat bra bilder är utbytta mot sådana som inte gör det, osv.

En tredje utväg är förstås också att förbjuda negativa uttalanden på forumet, men så länge inget av dessa tre görs så får vi leva med att folk klagar åt höger och vänster, mer och mer för varje ny modul med fula illusar.
Det är en sund reaktion att inte stillatigande godta saker som man tycker är fel, oavsett om det rör illustrationer eller politik.

er man på barrikaderna // olav
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: sant...

När man tittar i en rollspelsbok så är det inte för att titta på bilderna. Jag har inte stört mig på några bilder alls. Den första sidan i böckerna är nästan alltid bäst dock.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: cmon

Detta har talats om tusen ggr förut, right? Okey, visst e det sanning i orden, men, men... vi alla vet det redan, sen nåra styckna inlägg...

///Hatar bara upprepning(även om jag gör det själv... hehe)

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Le när du har glimten i ögat

Och vad betyder <g> då?

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ställningstagande

"tala om för oss att de läst/förstått våra klagomål, men tänker ge fullständigt fan i dem, eftersom de (i egenskap av kreatörer) måste få bestämma exakt hur deras produkter skall se ut och det faktiskt är vårt problem om vi inte gillar illustrationerna."

Vi har läst era åsikter, vi har förstått dem, och vi kommer i möjligaste mån ta hänsyn till dem. Men faktum är att det är ert problem huruvida ni inte gillar Hellervik eller inte.

Vårt problem är att hitta illustratörer som 1) uppfyller ett visst minimikrav på kvalitet, 2) kan teckna efter manus, 3) inte kostar för mycket samt 4) blir klara i tid. Det är de huvudsakliga skälen till att vi väljer en illustratör framför en annan, inte vår gudagivna rätt att bestämma utseendet på våra egna moduler. Vi bara utnyttjar den rätten för att över huvud taget få fram illustrationer så att vi kan få ut modulerna.

Det svåraste är faktiskt punkt 2 och 4 - väldigt många, mig själv inkluderat har svårt att följa någon annans manus och tecknar helst efter eget huvud, och det är inte allt för många illustratörer som klarar av att bli klara innan en deadline.

Jag är personligen inte helt förtjust i Hellerviks stil, men det står jag ut med (Calle gillar inte min stil, bara för att nämna ett exempel, men det får han stå ut med om han någonsin läser någon av mina produktioner).

"Andra saker som de gärna får svara på är också varför tidigare illustratörer som producerat bra bilder är utbytta mot sådana som inte gör det, osv."

Därför att de inte uppfyllde punkt 2, 3 och/eller 4, eller av något annat skäl valde att inte jobba för Neogames. Familj, flytt, studier et cetera är en del av de andra orsaker som har förekommit.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Re: Särskrivningskorsfararen har slagit till igen [OT]

Huvudsaken är att alla dyslektiker inte avskräcks att medverka här av att alla "Evil Lawful" ordmärkare och särskrivningshatare far fram som "jordbestar" på forumet.

" en brun hårig sjuk sköterska"
:p

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: Le när du har glimten i ögat

<I>Problemet med text är att tonfall framgår förbaskat uruselt. Det var trots allt för att kunna få med någon form av tonfall som smileysar och uttryck som "<g>" dök upp på nätet.</I>

Jag läste ngn skribent som tyckte att om man inte kan uttrycka ironi och skämtsamhet i en text, utan smajlisar, så var man inte värdig det svenska språket.

OBS! Inte mina ord! Bara ngt att reflektera över kanske. *flin*
 

Guardian_UBBT

Veteran
Joined
19 Jan 2001
Messages
30
Location
kungsägen, (sthlm)
what?? du har ju själv sagt hur skabbiga en del av dom är!!!! så vad menas?
*skvallra*

för den delen får du nämna hur många namn på illustratörer du vill, kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt på nå sätt... å dom skulle nog ändå inte bry sig

/ per, din personlige illustrationsterapeut
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Kolla på bilden på sida 29. Vid första anblicken ser den inte så snygg ut, men så tittar man lite till och kommer fram till att bilden är väldigt detaljrik. Det ligger nog en hel del arbete bakom den bilden....."

Den bilden är snygg ju. Men faktum kvarstår, det finns en mängd vedervärdiga illustrationer i Neogames produkter. Tittade i Consaber (äger den inte själv) och det var riktigt hemskt. Krigarens Väg är dock ett undantag och vi vet ju alla varför, ja just det - MIG!

/Sir Foilan
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Dyslexi [OT]

"... jag känner t ex många väldigt smarta dyslektiker..."

Öhhh... Det är ingen som påstått att dyslektiker skulle vara dumma. Jag tycker snarare ditt inlägg är dumt.

/Sir Foilan
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ja varför inte...

Tänkte bara "for the record" säga att _JAG_ tycker att Hellerviks Bilder har en jävligt skön känsla speciellt de i Consaber som jag tycker håller en klart högre och framför allt jämnare standard än de tidigare moduler Hellervik har illustrerat.

Sen så är ju MiGs illustrationer jävligt snygga också, även om jag tyvär anser att de oftast är lite för "puttinutt-vackra" för att riktigt kännas EON. (Ett problem som väl iofs de flesta svenska rollspelsillustratörer har enligt mig.)



/Bjorn
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Ja varför inte...

"Tänkte bara "for the record" säga att _JAG_ tycker att Hellerviks Bilder har en jävligt skön känsla speciellt de i Consaber som jag tycker håller en klart högre och framför allt jämnare standard än de tidigare moduler Hellervik har illustrerat."

Tja, det är ju ditt... "problem". /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan
 
Top