Nekromanti Allmänt gnäll och Vildhjarta-spoilers

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Igår var det andra rollspelskvällen med äventyret Vildhjarta.
Det gick käpprätt åt helvete.
Det började med allmänt flummande som sedan inte försvann när vi väl satte oss för att spela. Ju mer folk flummade desto mindre engagerad blev jag, beskrivningarna blev sämre och sämre och mina välkända felsägningar och fummel i meningsuppbyggnaden började smyga sig på ("Ni hör en fruktansvärt, dovt knakande som...knakar till") och så blev allting jättefel och segt. På två timmar hann mina (sju) spelare vandra åt väster och träffa på första mötet - nämligen den döde jägaren. De missade nästan lappen med hemligheterna på, och hade gått förbi den om jag inte hade tipsat en av dem lite diskret. Dessutom tog de Gilte Snårstiges brev jättebokstavligt och började bränna ner träd...vilket drog till sig en av Blotresarna som dödade en av karaktärerna.Gissa en som inte kommer spela Vildhjarta med den spelgruppen mer...
Äventyret är så fruktansvärt bra, men stämningen infann sig liksom aldrig. Jag gjorde mitt bästa i början, men när jag märkte vartåt det lutade (en spelare ville se ett TV-program en halvtimme efter att vi börjat, låga skämt haglade osv...) så gav jag helt enkelt upp.
Nog för att de hade mycket intressanta sätt att lösa saker på och gjorde en del intressanta saker, men det blev knappast något äventyr så mycket som de höll på och dummade sig.
Kvällen kan sammanfattas oengagemang, seghet och förvirring.
Vad gör man nu? Hur återfår man stämning och engagemang? Vad gör man när spelarna flummar? Avblåser hela spelmötet? Tar paus? Står som en tjatig lärare och skäller? Spelar med?
Argh, varför kan man aldrig få spela med en seriös spelgrupp!

/Glimfrost - blir så trött
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Om dina spelare har tråkigt så föreslår jag att du frågar varför de har tråkigt. Eller också trivdes de jättebra med att spela så, och då får du förklara vad du inte riktigt gillade. Då kan ni komma överrens om att prova att göra på ett lite annorlunda sätt nästa gång.

Ett annat problem kan vara att ni spelat för mycket på kort tid, eller för regelbundet och att deltagare känner sig tvingade att dyka upp, även den roligaste hobby är tröttsam om det känns som en plikt.
 
G

Guest

Guest
Det handlar lite om vad för sorts äventyr man spelar, flummar spelarna under en session av hemmameckäventyr eller någon längra transportsträcka så kanske det inte gör så mycket, händer samma sak under ett äventyr som just Vildhjärta som är uppbyggt kring stämning så bör man nog blåsa av! Det har hänt mig massor med gånger att jag eller spelarna fjantat loss och man inte riktigt kommit igång... Det slutar alltid med att vi isället sitter av timmarna och fortsätter med flummandet [som faktiskt kan vara roligt i sig] än ger oss på ett halvdant rollspelsmöte...

Så mitt tips är: Blås av, ta fram sällskapsspelet istället och ha roligt utan rollspel :)
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Tack för tipset, det ska jag nog försöka med.Det känns lite som om jag tar det på för stort allvar och de på för litet. Fast nu ska jag inte generalisera så mycket - en del försökte faktiskt, och jag talade med två av veteranerna i gruppen i morse och de tycker också att det borde vara seriösare. Men när man är åtta pers och några förlorar sig i flumm så är det svårt.

I vårt fall kanske det beror på att vi spelar för lite. Vildhjarta spelade vi senast en vecka innan höstlovet och sen dess har i alla fall inte jag spelat med någon förrän igår. Men det kanske beror lite på ovana också. Två av dem är helt nya, och en har spelat ganska lite. Men de två nya rekryterna är nog de som försöker spela mest - så lite ära till dem.

Jag ska snacka lite. Eventuellt skära ner på spelgruppen. Eller också strunta i äventyret (hemska tanke, men måste man så måste man)...eller lägga det på hyllan ett tag och spela något mindre äventyr först. Eller också låter jag någon annan spelleda ett helt annat äventyr.
/Glimfrost - fortfarande lite putt
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Det är faktiskt en bra idé. Men jag undrade lite lamt om de hellre ville göra något annat igår, och det ville de inte.
Men vad vet jag, de kanske hade kul. Jag har visserligen också ganska kul, men jag hade hellre haft kul på bekostnad av något annat än Vildhjarta. Och jag blir ganska frustrerad när jag vet att vi skulle kunnat få riktigt maffig underbar stämning men inte fick det. Jag tycker helt enkelt inte om oseriösa spelare när man försöker spelleda ett seriöst rollspel.
Men att blåsa av hade nog varit det klokaste.

/Glimfrost
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Det brukar vara en hel del tjafs och flum innan jag börjar spelleda oxå och jag har kört 10 spelmöten i Vildhjarta nu. Jag kan bara gissa, men jag tror att alla spelare tycker det fortfarande är riktigt skoj.

Det gäller att komma ifrån tjafset så jag bygger upp ett spelmöte på följande sätt:

1. Samlas, snacka skit medan man äter lite.
2. Dra igång lite musik och informera lite om ngt särskilt i Trudvang. Hör om ngn har frågor. Kollar om det är ngt särskilt som ngn av rollpersonerna berörs av sedan tidigare. Har man glömt ngt från tidigare spelmöten osv...
3. Inledning. Vi kör sagotema, dvs att jag som spelledare målar upp en bild av en stuga mitt i vintern där en gammal gubbe sitter och berättar sagor för barnen. Spelarna får då under en kort stund spela barnen - som emellanåt kan vara riktigt odrägliga - men när gubben väl börjat berätta så är det som en recap av tidigare spelmöte. Här sker en mjuk övergång till de vilsna hjältarna...
4. ... rollpersonerna är i Vildhjarta. Spelet är igång.

När man gör det så här etappvis kommer spelarna mer och mer i stämning och det är stämningen som avgör om det kommer att bli mkt eller lite tjafs under ett spelmöte. Det är åtminstone så jag upplever det.

Hoppas det inspirerar till ngt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Humm, sådant där är ju alltid svårt när det händer...
För min del så skulle jag nog ta en paus alternativt bryta för kvällen & sedan bestämam nytt tillfälle för lite spelande.Känns som det kan vara lite svårt att komma tillbaka & lira om man börjat flumma ur.

/ Johan K, som är i nån sorts julkoma...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Mitt förslag...

...är att du skär ned p åspelgruppen. Åtta är alldeles för mycket - särskilt om man inte är riktigt rutinerad. En så stor skara ökar chansen att balla ur rejält. Föreslår att du kapar ned så att du har fyra - det är ett mycket bättre och mer hanterbart antal spelare.

Mitt förslag är att annars ta en paus på femton minuter - och alla låta gå ut i fria luften ett tag, prata av sig och sedan komma tillbaka med mer fokus. Frisk luft brukar kunna häva flum til lviss del. Works for us. :gremsmile:
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Re: Mitt förslag...

Du har så rätt så. Lite synd iofs, men förmodligen nödvändigt. Lite svårt att veta vilka man ska gallra bort bara, känns jobbigt.

Pauser kan vara en bra idé. Vi har tepaus ibland, men inte igår. Det är nog en bra idé det med.

/Glimfrost
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Mitt förslag...

Du behöver inte gallra bort. Du kan ha 2 grupper. Det har jag det fungerar riktigt bra, ska bara bli akriv igen så.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Precis...

...två grupper går utmärkt att ha. Då kan man göra ganska roliga saker. Spelled inte samma äventyr för dem, utan lite olika och låt de höra talas om varandras äventyr och dåd. Världen blir lite mer levande då. :gremsmile:
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Re: Mitt förslag...

Det kan ju också vara en bra idé. Men blir inte det lite jobbigt som spelledare? Jag menar...särskilt om man lirar samma äventyr. Lite tröttsamt?

/Glimfrost
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Mitt förslag...

Det är det titta på selthils andra inlägg. Njäe man får ha bra fantasi och inprovisera en hel del. Det ska man kanske inte göra (kolla selethils inlägg som sagt).

2 grupper fungerar riktigt bra, man behöver inte ens känna alla (eller rättare sagt alla behöver inte känna alla).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej då !!

Det tycker jag inte, snarare tvärtom !!
Det är en fördel, eftersom de inte spelare på samma sätt utan man lär sig utav bägge grupper, utifrån att få sl:erfarenhet då..

/ Johan K, som är semislö..
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Re: Mitt förslag...

Är inte riktigt säker på vilket inlägg du syftar på? Något specifikt eller bara allt han skrivit på ett visst forum? Isåfall vilket? Han hade skrivit ganska många inlägg såg jag.

/Glimfrost - lite förvirrad eller kanske bara trött
 

Fallen Angel

Veteran
Joined
29 Dec 2004
Messages
6
Location
Uppsala
Känner tyvärr igen mig mycket väl. :gremsuck:
Skulle nästan kunna tro att du ingår i min spelgrupp. Jag har nydligen spelat ut vildhjärta och ääällllssskade det. Läskigt som fan.
Hur som hellst.... jag tycker du borde vara den onda typen och dra av XP (så mycket du vill) och uppmärksamma spelarna på det!
Du kan alltid helt enkelt säga att det inte är någon ide at ni spelar. Det brukar funka.
Om de absolut inte slutar flumma så är det bara att gå därifrån med böckerna. Spela inte när de flummar. Jag lovar, de kommer sakna spelandet innom kort.
VILDHJÄRTA ÄR ETT FÖR BRA ÄVENTYR FÖR ATT FLUMMAS SÖNDER!!!!!!

Hoppas att du hittar en lösning.
 
Top