Allmänna fördomar om nördkultur

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Mer nördigt kodade. Nördkultur och därefter gamerkultur. Men det var ju i sin tur länge en manlig grej, så det är väl relaterat.
Tolkiensällskap. Star Trek-sällskap. Folk som läst Howard, Zelazny, Vance, Lovecraft, och så vidare.

En vän brukade skoja att alla spelskapare bara läst en bok (tre böcker?) (LotR) och sett en film (Aliens), och det är hela deras vokabulär. Även om det var sagt med glimten i ögat så förklarar det samtidigt en hel del. :D
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Tolkiensällskap. Star Trek-sällskap. Folk som läst Howard, Zelazny, Vance, Lovecraft, och så vidare.

En vän brukade skoja att alla spelskapare bara läst en bok (tre böcker?) (LotR) och sett en film (Aliens), och det är hela deras vokabulär. Även om det var sagt med glimten i ögat så förklarar det samtidigt en hel del. :D
Jag blir alltid lika förvånad över hur självutnämnda nördar i min umgängeskrets verkligen avskyr drama, sett till filmvärlden, eller litteratur som lyfter fram frågor som handlar om människors livsöden men älskar att tragla igenom fantasy i litteraturen liksom varenda film som handlar om superkrafter. Jag säger inte att det är något fel på fantasy, men jag tror jag själv växte ifrån den genren för länge sedan allteftersom jag blev mer och mer intresserad av människan, samhället och människors olika livsöden.

Men det är en avstickare, kom bara att tänka på det när du nämnde det hela med tre böcker lite skämtsamt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Jag blir alltid lika förvånad över hur självutnämnda nördar i min umgängeskrets verkligen avskyr drama, sett till filmvärlden, eller litteratur som lyfter fram frågor som handlar om människors livsöden men älskar att tragla igenom fantasy i litteraturen liksom varenda film som handlar om superkrafter.
Det mest fascinerande med delar av det här släktet, för att fortsätta avstickaren, är väl alla de som säger att de inte vill ha "politik" i sin underhållning. Särskilt med tanke på att så gott som all "bra" litteratur och film har ett budskap av något slag eller skildrar något som är större än sig självt. Även superhjältar och fantasy.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Det mest fascinerande med delar av det här släktet, för att fortsätta avstickaren, är väl alla de som säger att de inte vill ha "politik" i sin underhållning. Särskilt med tanke på att så gott som all "bra" litteratur och film har ett budskap av något slag eller skildrar något som är större än sig självt. Även superhjältar och fantasy.
Helt klart, tänker bara på Mononoke som nämndes tidigare, eller stiftelsen, eller ... Ja nästan alla verk som någonsin gjorts när man skrapar lite på ytan. Men det är verkligen en avstickare från tråden. Håller dock helt med dig, bra påpekande!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Det mest fascinerande med delar av det här släktet, för att fortsätta avstickaren, är väl alla de som säger att de inte vill ha "politik" i sin underhållning. Särskilt med tanke på att så gott som all "bra" litteratur och film har ett budskap av något slag eller skildrar något som är större än sig självt. Även superhjältar och fantasy.
Ja alltså, jag är ju en av de som absolut aktivt blir uttråkad av icke-fantastik (utom möjligen när det är mordmysterier), men den allra bästa scifin är ju den som aktivt har politik, samhälle, människoöden, "vad det innebär att vara människa", "själen", "den fria viljan" etc som element man utforskar.

Och balla koncept då, som hjälper till utforskandet eller bara bidrar med lite extra brainfood.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Ja alltså, jag är ju en av de som absolut aktivt blir uttråkad av icke-fantastik (utom möjligen när det är mordmysterier), men den allra bästa scifin är ju den som aktivt har politik, samhälle, människoöden, "vad det innebär att vara människa", "själen", "den fria viljan" etc som element man utforskar.
Jag känner ju att jag borde varit lite mer försiktig i mitt utlåtande ovan, för jag älskar sci-fi när den möjliggör allt detta. Som en kommentar på samtiden, genom en lens av en framtida civilisation. Sci-fi har verkligen potential att vara en fantastisk genrer!
 
Top