KH Allehanda regelfrågor!

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Nu har jag ett redigt antal Kopparhavets hjältar-spelmöten på nacken – det har blivit vårt standard-spel för fantasy-rollspelande! Tack för det underbara spelet! 😊

Under spelmötenas gång har vi samlat på oss ett antal regelfrågor som jag gjort mitt bästa för att bedöma i farten – men nu är ju både Måns och Leon här på forumet, så jag tänkte att man kanske kan få höra hur skaparna tänkt (om ni har tid och ork mitt i Ereb Altor-Kickstarter-yran, såklart)!
  1. s. 10: Här står det att “[d]et lägsta färdighetsvärdet är 15 och det högsta är 106.” Varför är det 106? Jag funderade på om det kunde vara för att man fortfarande kan höja en färdighet som har värdet 99, men då skulle det bli max 99 + 6 = 105, tänker jag. Finns det någon spelteknisk anledning till att ha högre än 99 (eftersom resultatet 100 alltid misslyckas enligt s. 54)?
  2. s. 29:Lunta: Vapnet har en brinnande lunta som tar en handling att tända.” Detta måste antagligen vara en huvudhandling och inte en sidohandling – jag vill bara vara säker!
  3. s. 30:Svårladdad: Att ladda vapnet tar tio stridshandlingar. Det kan laddas mellan strider i samband med att Gard återfås.” Jag misstänker också här att det rör sig om huvudhandlingar och inte sidohandlingar?
  4. s. 36: Tjuvutrustning innefattar bl.a. “metallstickor” – vad är de, och vad är de till för? Stickor för att sticka tyg, eller…?
  5. s. 44: Förmågan Tjurnacke nämner att “[d]u förflyttar dig till den nya zonen och utför därefter en attack” – använder detta din förflyttning, eller får du också förflytta dig?
  6. s. 47: Kan förmågan Snabba anfall användas med avståndsvapen?
  7. s. 62: Zonegenskapen Befäst är i spel “[ s ]å länge någon eller några försvarar zonen”. Några subfrågor om detta:
    1. Kan rollpersoner befästa en zon, eller bara motståndare?
    2. Krävs en diegetisk handling för att göra detta? Eller bör detta tolkas som att man alltid kan befästa en zon på sin tur – och i så fall, hur åstadkommer man det speltekniskt? Är det en särskild handling à la “Hämta andan”? Eller är det kanske till och med så att det alltid kräver en närstridsattack för att röra sig in i en zon där en motståndare finns?
  8. s. 62: “Du kan välja att Fatta mod som en handling” – kräver detta en huvudhandling, eller räcker en sidohandling?
  9. s. 65: Två frågor om att Avvakta:
    1. Du “skjuter […] upp din handling till senare i samma runda.” Vad kan man skjuta upp? Eftersom Avvakta är en huvudhandling så misstänker jag att det bara är huvudhandlingen – men är det kanske huvudhandlingen och sidohandlingen (om man väljer att utföra sidohandlingen parallellt med huvudhandlingen, per s. 63)? Eller kan man skjuta upp förflytting, huvudhandling, och sidohandling – och i så fall, måste man skjuta upp alla, eller kan man välja och vraka?
    2. “Så fort någon annan annan har slutfört sin handling kan du välja att utföra din.” Bör detta tolkas som “när de slutfört sin huvudhandling” (och du därmed potentiellt agerar mitt i deras tur)?
  10. s. 68: Två frågor om tillståndet Bedövad:
    1. “Förflyttning som kräver ett slag för Smidighet blir fem snäpp svårare. Du behöver också lyckas med Smidighet även för förflyttningar som normalt inte kräver det.” Bör detta tolkas som att du måste lyckas med Smidighet med normal svårighetsgrad för normala förflyttningar, eller har de fem stängda snäpp de med?
    2. “[Bedövningen släpper] om du återfår all Gard och sedan använder en handling för att slå för Uthållighet och lyckas.” Jag antar att bedövning släpper i slutet av en strid utan att man behöver slå Uthållighet så länge man har tid att återhämta sig – men jag kanske missar något? Måste man slå Uthållighet om striden slutar, och i så fall, vad händer om man misslyckas?
  11. s. 69: Tillståndet Fasthållen nämner att “på din tur kan du använda din handling för att försöka komma loss”. Är detta alltså sin huvudhandling, eller kan sidohandlingen användas?
  12. s. 69: Tillståndet Liggande nämner att “du kan resa på dig sist i din tur som en sidohandling.” Hur fungerar det om man använder Avvakta? Reser man då på sig efter sin fördröjda handling istället för sist i sin tur?
  13. Sirenens klagan, s. 200: Förmågan Akrobatisk kan användas en gång per strid, och ett val är att “[ö]ka din turordning med +2” – håller detta i sig under resten av striden, eller bara en runda (à la spjut)?
Tack än en gång för många rafflande kvällar med vänner.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Nu har jag ett redigt antal Kopparhavets hjältar-spelmöten på nacken – det har blivit vårt standard-spel för fantasy-rollspelande! Tack för det underbara spelet! 😊

Under spelmötenas gång har vi samlat på oss ett antal regelfrågor som jag gjort mitt bästa för att bedöma i farten – men nu är ju både Måns och Leon här på forumet, så jag tänkte att man kanske kan få höra hur skaparna tänkt (om ni har tid och ork mitt i Ereb Altor-Kickstarter-yran, såklart)!
  1. s. 10: Här står det att “[d]et lägsta färdighetsvärdet är 15 och det högsta är 106.” Varför är det 106? Jag funderade på om det kunde vara för att man fortfarande kan höja en färdighet som har värdet 99, men då skulle det bli max 99 + 6 = 105, tänker jag. Finns det någon spelteknisk anledning till att ha högre än 99 (eftersom resultatet 100 alltid misslyckas enligt s. 54)?
  2. s. 29:Lunta: Vapnet har en brinnande lunta som tar en handling att tända.” Detta måste antagligen vara en huvudhandling och inte en sidohandling – jag vill bara vara säker!
  3. s. 30:Svårladdad: Att ladda vapnet tar tio stridshandlingar. Det kan laddas mellan strider i samband med att Gard återfås.” Jag misstänker också här att det rör sig om huvudhandlingar och inte sidohandlingar?
  4. s. 36: Tjuvutrustning innefattar bl.a. “metallstickor” – vad är de, och vad är de till för? Stickor för att sticka tyg, eller…?
  5. s. 44: Förmågan Tjurnacke nämner att “[d]u förflyttar dig till den nya zonen och utför därefter en attack” – använder detta din förflyttning, eller får du också förflytta dig?
  6. s. 47: Kan förmågan Snabba anfall användas med avståndsvapen?
  7. s. 62: Zonegenskapen Befästär i spel “[ s ]å länge någon eller några försvarar zonen”. Några subfrågor om detta:
    1. Kan rollpersoner befästa en zon, eller bara motståndare?
    2. Krävs en diegetisk handling för att göra detta? Eller bör detta tolkas som att man alltid kan befästa en zon på sin tur – och i så fall, hur åstadkommer man det speltekniskt? Är det en särskild handling à la “Hämta andan”? Eller är det kanske till och med så att det alltid kräver en närstridsattack för att röra sig in i en zon där en motståndare finns?
  8. s. 62: “Du kan välja att Fatta mod som en handling” – kräver detta en huvudhandling, eller räcker en sidohandling?
  9. s. 65: Två frågor om att Avvakta:
    1. Du “skjuter […] upp din handling till senare i samma runda.” Vad kan man skjuta upp? Eftersom Avvakta är en huvudhandling så misstänker jag att det bara är huvudhandlingen – men är det kanske huvudhandlingen och sidohandlingen (om man väljer att utföra sidohandlingen parallellt med huvudhandlingen, per s. 63)? Eller kan man skjuta upp förflytting, huvudhandling, och sidohandling – och i så fall, måste man skjuta upp alla, eller kan man välja och vraka?
    2. “Så fort någon annan annan har slutfört sin handling kan du välja att utföra din.” Bör detta tolkas som “när de slutfört sin huvudhandling” (och du därmed potentiellt agerar mitt i deras tur)?
  10. s. 68: Två frågor om tillståndet Bedövad:
    1. “Förflyttning som kräver ett slag för Smidighet blir fem snäpp svårare. Du behöver också lyckas med Smidighet även för förflyttningar som normalt inte kräver det.” Bör detta tolkas som att du måste lyckas med Smidighet med normal svårighetsgrad för normala förflyttningar, eller har de fem stängda snäpp de med?
    2. “[Bedövningen släpper] om du återfår all Gard och sedan använder en handling för att slå för Uthållighet och lyckas.” Jag antar att bedövning släpper i slutet av en strid utan att man behöver slå Uthållighet så länge man har tid att återhämta sig – men jag kanske missar något? Måste man slå Uthållighet om striden slutar, och i så fall, vad händer om man misslyckas?
  11. s. 69: Tillståndet Fasthållen nämner att “på din tur kan du använda din handling för att försöka komma loss”. Är detta alltså sin huvudhandling, eller kan sidohandlingen användas?
  12. s. 69: Tillståndet Liggande nämner att “du kan resa på dig sist i din tur som en sidohandling.” Hur fungerar det om man använder Avvakta? Reser man då på sig efter sin fördröjda handling istället för sist i sin tur?
  13. Sirenens klagan, s. 200: Förmågan Akrobatisk kan användas en gång per strid, och ett val är att “[ö]ka din turordning med +2” – håller detta i sig under resten av striden, eller bara en runda (à la spjut)?
Tack än en gång för många rafflande kvällar med vänner.
Ska se om jag kan svara på frågorna. Ska göra mitt bästa iaf:
1. Om du har 100, slår 00 vid höjning och sedan en 6:a på ditt höjaslag så blir det 106. Höjaslag slås när du slår lika med eller över ditt FV. Det är rent matematisk följd av systemet. Vill du "cappa" värdet på 99 är det lungt.
2. Ja, det är nog tanken.
3. Ja.
4. Bra fråga. Men är nog små pillgrejer att få upp fönster och annat med?
5. Du använder din förflyttning.
6. Nej.
7.1. Ja
7.2. Ja, du måste bygga en barrikad, välta ett bord eller nått passande.
8. Tror tanken är en hel handling.
9. Tanken är att detta i sig inte är en handling utan du väljer att utföra din handling senare. (2). Här får man nog vara lite flexibel.
10. Med normal svårighetsgrad. Tanken är att tvinga fram slag som annars inte alls behöver slås. Efter strid eller liknande släpper tillståndet om inget annat sägs.
11. Att ta sig ur fasthållen är en huvudhandling.
12. Ja, nu blir jag osäker... :) Men jag tänker att de inte kan kombineras.
13. En runda, gissar jag.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
metallstickor är väl typ något sånt här, om du vill se hur det används i praktik så finns en intressant youtubekanal som heter "LockPickingLawyer"

Jag kör 5) som att man får göra en förflyttning innan rusningen även om detta inte är regelmässigt, så får minotauren en möjlighet att intercepta en ankommande fiende/grupp, because it's cool minotaur shit :)

När det gäller 12 så tekniskt sett så borde du ju ställa dig upp efter den avvaktande handligen har triggats, för det är ju fortfarande 'din tur' tills handligen är avklarad eller avfärdad. Jag hade inte låtit avvakta funka om man ställer sig upp innan dess, och om någon har en avvaktande handling och blir fälld under någon annans tur innan avvaktningen har triggats så hade jag nog sagt att den avvaktande handlingen avfärdas när du fälls och du får inte heller ställa dig upp förräns slutet av din nästa tur.

Men överhuvudtaget tycker jag liggande och fasthållen behövs husreglas lite för att de är ganska vaga koncept.

Akrobatisk har jag alltid spelat som att det ger +2 i turrunda under hela striden, om det bara är en runda så känns det för svagt.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Ska se om jag kan svara på frågorna. Ska göra mitt bästa iaf: […]
Tack så mycket för svaren! 😊 Ett par frågor som hänger kvar i huvudet:
  1. Re: Fatta mod: När du säger “hel handling”, betyder det då “huvudhandling”? Jag tror att mycket av vår förvirring kommer från att begreppet “handling” inte definieras i boken, utan tillsynesvis kan åsyfta både “huvudhandling” och “sidohandling”.
  2. Jag är fortfarande inte helt med i svängarna när det gäller Avvakta – jag förstår att det inte är en handling i sig, men när du säger “du väljer att utföra din handling senare”, vad betyder “handling” där? Är det bara huvudhandlingen man skjuter upp (dvs. att man måste utföra förflytting och sidohandling inom sin vanliga tur), kan man också skjuta upp sidohandlingen (som då rimligen skulle göras parallellt med huvudhandlingen), eller är det hela ens tur man skjuter upp…?
metallstickor är väl typ något sånt här
Det är det inte, för dyrkar står separat på listan! Därav min vilsenhet, haha.

1701253139476.png
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Fatta mod är en handling, se det som, "Ok detta monstret kommer åka på spö jävligt fort, så då sätter vi på skrämmande så att de inte kan ta sig in i närstrid innan de fattat mod, så får vi lite längre överlevande på monstret"

avvakta är som typ, om du spelat gamla space hulk från warhammer 'overwatch', du sätter en trigger på någon handling, ex: spelarna är i ett rum och väntar på att skurkar kommer in genom dörren; du har inget att göra för du började så tidigt i initiativet, så du avvaktar med triggern "När jag ser en skurk i dörren så skjuter jag min båge", sen blir det skurkarnas tur och då går dom genom dörren och då händer din handling. Om skurkarna inte dök upp i dörren på hela rundan när alla är klara med sin tur, så fick du helt enkelt ingen handling denna runda för den blev aldrig triggad.

Metallstickor är ju en del av dyrkarna, typ som jag ser det ett uppgraderat kit, som ger extra öppning för att det är dyrare och bättre.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
avvakta är som typ, om du spelat gamla space hulk från warhammer 'overwatch', du sätter en trigger på någon handling, ex: spelarna är i ett rum och väntar på att skurkar kommer in genom dörren; du har inget att göra för du började så tidigt i initiativet, så du avvaktar med triggern "När jag ser en skurk i dörren så skjuter jag min båge"
Jag fattar det inte så – min tolkning av reglerna är att man inte måste bestämma i förväg, utan kan inflika efter en annan persons handling (vi har kört med “efter en huvudhandling”, specifikt) och säga “nu agerar jag”! Det nämns ingenting om att man måste bestämma i förväg, i alla fall.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Du har rätt, kollade precis i kh-boken och det är lite friare, i ht-boken bestämmer du i förväg, men same difference, gör vilket som känns bäst för er grupp =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Du har rätt, kollade precis i kh-boken och det är lite friare, i ht-boken bestämmer du i förväg, men same difference, gör vilket som känns bäst för er grupp =)
Ja, jag tror att vi luckrade upp det lite. Tanken i KH är att reglerna ska inbjuda till flexibilitet, i god BRP-anda. Det är en feature :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det är inte stickor man kan fila till efter behov med filarna?
Det är fullt möjligt att det följde med från Hjältarnas Tid, eller att det var något som annan författare eller korrläsare hade kunskap om. Själv har jag ingen aning :)
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
det ser ju ganska logiskt ut, i utrustningslistan till KH finns bara låsdyrkar, metallstickorna nämns bara som en del av tjuvpaketet (och i min åsikt som ett tillbehör till dyrkar), men i utrustningslistan för HT (och HV också för den delen) så har du dyrkset för 50s, och "dyrkar, filar och metallstickor" för 120s
 
Top