Alldeles för mycket tid, alldeles för lite Coriolis

En sak jag verkligen gillar med Coriolis (och jag vet att jag är ganska ensam här) är mörkerpoängen. De kräver lite fingertoppskänsla i hur man använder dem, och det är inte alltid så lätt, men jag tycker det ger en jäkligt skön känsla av karma och att ikonerna både ger och tar.

Och det knyter ihop med det andra jag gillar jämfört med flera andra av ligans spel, och det är färdighetsvärdena inte påverkas av att man pressar (ber) eller tar skada.

Sen håller jag med om att det är lätt att man inte känner sig särskilt kompetent ibland, dels tror jag det har något med känslan av tärningspölar kontra 1D100 (eller 1D20), men det beror också mycket på om SL kräver slag för precis allt man försöker göra, och i synnerhet om SL kräver mer än en framgång för att lyckas. Det är en lite olycklig baksida av pressmekaniken att det kan uppmuntra en SL till att kräva fler tärningsslag för att de vill att spelarna skall sätta sig själva i skiten.

(Men det beror också lite på om spelaren har spridit ut sina färdighetspoäng. Jag kan tycka att det är ett spel som kräver viss specialisering.)

Förövrigt är jag gärna med på att spela lite Coriolis (men via discord i så fall, sitter i Dalarna), och det beror lite på tänkt spelfrekvens och tänkt kampanjlängd (vill inte binda upp mig på flera år framåt). Jag kan också tänka mig att spelleda lite, men i så fall blir det fristående äventyr snarare än en kampanj.
+ på detta
och jag är som jag skrev gärna på att spela över discord, och kanske hellre inte en flerårig kampanj
 
Ja, som med alla YZE-spel så ska man bara slå tärningsslag när det verkligen gäller. Som spelare så tycker jag att mörkerpoäng rätt använda kan vara ganska kul, men jag föredrar om SL är ganska snabb på att använda dem, så att det inte blir en förbannelsekavalkad längre fram när SL vill göra sig av med dem. Sedan behöver man inte alltid använda dem i så himla kritiska situationer heller, på samma sätt som att pressande inte alls är en garanti för att man klarar slaget. Jag tror att det är viktigt att SL använder dem för att göra spelet mer intressant, fuckar man upp äventyret för rollpersonerna med dem så kommer de inte att vara så populära längre.

Skulle man modda dem så skulle jag i så fall vilja ta hänsyn till att man kan misslyckas: Om man pressar och lyckas (ikonerna har lyssnat) så får man mörkerpoäng (för att balansen är rubbad), inte om man pressar men ändå misslyckas.
Helt med dig här. Man vill inte hamna i en situation där man spenderar en klump för att göra sig av med dem. I en ideal situation så kommer det lite pö om pö, för att illustrera att allt inte är välputsat och skinande utan för att skapa variation och eller för att förstärka något som redan händer.
 
Hej. Intressekoll. Coriolis med mig som SL. Fredag eller Lördag preliminärt. DM om det finns intresse och gärna med info/önskningar. De som anmäler intresse går vidare i processen. Inget start-datum, grupp i övrigt, etc bestämt än, bara en första koll.
 
Back
Top