Nekromanti Alla våra pengar

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
En fråga jag har som inte har med årsmötet att göra.

Det pratas om de pengar som vi kan "pumpa" in i rollspel.nu, vad kan de pengarna göra?
Det är väl bara min brist på fantasi som saknas men jag ser inte riktigt vad dom kan göra med pengarna, är det typ köpa datagrunker till Gardener så han kan hotta upp siten, ska vi betala krank/Dante eller någon annan så dom piffar upp rollspel.nu? eller vad?
Eller ska pengarna gå till t-shirts med wrnu föreningen?

tja ni fattar, jag förstår inte riktig vad pengarna kan göra.

Och hur mycket pengar rör det sig om vi kan få?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Pengarna är till för föreningens verksamhet. Dvs. att vi genom beslut kan använda dem till vad vi nu än väljer att använda dem till. Att bara pumpa in pengar i Rollspel.nu vore därmed inte giltigt enligt Sverok. Visst, vi skulle kunna bidra med en del pengar och så för att stödja, men att enbart göra det då sidan inte är föreningens vore inte riktigt regelrätt. Pengarna ska ju gynna föreningens verksamhet i första hand.

Men vill vi trycka t-shirts kan vi göra det.
Vill vi stödja Rollspel.nu så att underhållet av sidan blir bättre kan vi göra det.
Vill vi använda pengarna till att hyra en lokal för att spela eller workshoppa i kan vi göra det.
Vill vi använda pengarna till att köpa domäner för att bygga spelrelaterade hemsidor kan vi göra det.
Vill vi använda pengarna för att ordna turneringar i onlinespel kan vi göra det.

... Kort och gott - vi kan använda pengarna till vad vi nu besltar att använda dem till så länge som det rör föreningsverksamhet. En del av det kommer att vara sponsring av Rollspel.nu, men utöver det vetefan än.

Dvs... När vi nu kan få bidrag. Vi väntar på svar om beviljande av bankkonto och sedan så har ju tydligen Sverok ändrat sina förordningar så att det finns bestämmelser om medlemmarnas ålder etc. Det sistnämnda har jag dock inte sett över ordentligt än.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Som jag förstått saken behöver Rollspel.nu inte särskilt mycket pengar i och med att vi (tack vare föreningens bildande) nu ligger på Sveroks servrar. Några hundringar om året för att behålla domännamnet, typ. <div>
</div> <div>Jag tycker att pengarna främst borde användas för community-främjande aktiviteter. Folk som inte har tillgång till ett hus kanske vill ordna något DanCon-liknade och behöver bidrag för att hyra en lokal. Kanske reseersättning för avsides boende forumiter som annars inte har möjlighet att ta sig till dylika forumsträffar. Eller nåt. </div> <div>
</div> <div>T-shirtar tycker jag är en bra idé, men då bör vi sälja dem så vi inte smäller alla stålar på sånt. Kanske kan man subventionera dem lite. </div> <div>
</div> <div>Jag tänker då rakt inte börja ta betalt för att göra saker för Rollspel.nu. </div>
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Dante said:
Jag tänker då rakt inte börja ta betalt för att göra saker för Rollspel.nu.</div>
Bara för att förtydliga, jag trodde inte att varken du eller krank eller någon annan skulle det utan det var bara några kassa förslag.

Men det jag funderar lite på är att i Övriga frågor tråden till årsmötet så snackas det att ett av skälen för insynen i de hemliga forumena är just att vi kanske ska sponsra rollspel.nu med pengar på nått vis, och det jag undrar vad dom pengarna skulle kunna gå till som gör att redaktionen och Gardener skulle känna att det var viktigt att gå tillmötes till exempel Vitulvs förfrågan.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jag kan tänka mig att en stor del av föreningens utgifter kommer vara i form av resebidrag till föreningsaktiviteter som kräver fysisk närvaro. Jag tycker dock det skall vara aktiviteter som är exklusiva för föreningsmedlemmarna och inte som t.ex. resor till konvent dit fler än föreningens medlemmar kommer.

/Seinet Wintermute - Skall nog försvinna ut och handla ny cola snart.
 
Top