Nekromanti Alla spelledarens hemliga(?) nöje ;)

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
YEEESSS!!!

Jag vill tacka Gud, mina föräldrar, min familj, mina vänner och alla som sett till att det här har blivit möjligt. Fëanor, inte minst...

"Jag beundrar din uppfinningsrikedom. Det där var sadism på en utstuderad nivå inte ens jag kan prestera."

Tackar, det var oväntat. Jag tror dock att man med god planering, spelarbeteendestudering, fälterfarenhet, motivering och en stor portion fantasi kan uträtta det mesta i sadistisk väg. Om Fëanors spelare hade rollspelat bättre så skulle kyssen antagligen bara ha lett till en redig käftsmäll och en saftig utskällning, där lilla Noliza skulle ha haft tid att förklara situationen. Fëanor skulle då antagligen ha varit en stolt och rakryggad thism med hedern i behåll och en flickvän rikare, men nej då. Istället så gjorde han exakt som jag förutspådde att han skulle göra, dvs han drog stål, misshandlade och vanställde henne och välte därmed den första brickan i en lång och våldsam spiral av spelledarsadism och spelarångest. Han fick helt enkelt skylla sig själv (sedan så hatar jag hans rårippade namn för att nämna ett skäl (det finns fler...)).

"Jag måste så utsätta Warths sanarialviska, men väldigt heterosexuella, ångestbroiler till rollperson för något liknande."

Håhåhå, jag önskar er lycka till. Hör gärna av dig om du vill ha tips, men jag tror nog inte att det kommer behövas.

MVH
Daniel, tackar, tar emot, bockar, bugar och lyckönskar
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: YEEESSS!!!

Alltså, fan, ta inte illa upp, men din spelgrupp verkar vara den sämsta som satt sin fot norr om arktis. Någon annan måste det ju finnas i fucking Stockholm; eller?

- Lycan
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Det är lugnt

Han som spelade barbarkrigaren bland annat har flyttat så nu har alla dödsfall minskat drastiskt. :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
NOOO!!! [OT]

"Alltså, fan, ta inte illa upp, men din spelgrupp verkar vara den sämsta som satt sin fot norr om arktis."

Inte nog med det, det är den sämsta spelgrupp som satt sin fot norr om antarktis! De är så jäkla dåliga att man spyr galla åt det om och om igen. Inte nog med det, kultiverat folk som jag själv dras med ner i skiten och allt slutar med en grotesk orgie av svordomar, off-snack, och oseriöst spelande.

"Någon annan måste det ju finnas i fucking Stockholm; eller?"

Fuckin' STHLM ligger tamejfan 8 mil härifrån! Impossiblimente, med andra ord. Men det vore ju onekligen fett sköj med omväxling.

Så jag hoppas att alla behöriga läser detta! HJÄÄÄÄÄLP MIG!!!

MVH
Danne, desperat
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag förstår vad du menar

Det är jobbigt då rp dör och man måste göra nya. En hel spelkväll kan bli förstörd (speciellt om man fått upp en riktig stämning och är uppe i en spännande del av äventyret) och spelaren själv kan bli riktigt putt om det är en karaktär som denne gillar. Men mina spelare vill och behöver känna att deras 'älsklingar' faktist kan dö, annars kommer de att spela oseriöst då de vet att spelledaren helst inte tar död på dem.

Och en annan negativ grej med att spelarna dör ofta är att de måste göra nya karaktärer hela tiden och då lägger de inte ned någon möda på karaktären. Och då de inte lagt ned tid på att få den som de vill ha den blir det en karaktär som de (oftast) tröttnar på ganska snabbt och de hinner inte få en personlighet till den. De slutar med att de spelar alla karaktärer likadant och ibland oseriöst och det är tråkigt.

Jag vet för jag har varit där med min spelgrupp och vill inte tillbaka. Mitt råd: kom inte dit.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Jag förstår vad jag och du menar

Men mina spelare vill och behöver känna att deras 'älsklingar' faktist kan dö, annars kommer de att spela oseriöst då de vet att spelledaren helst inte tar död på dem.
Då och då dör en rollperson, antingen i någon form av våldsam höjdpunkt i berättelsen eller när personen ifråga börjat göra oseriösa saker som inte vore lämpligt att överleva.

Och en annan negativ grej med att spelarna dör ofta är att de måste göra nya karaktärer hela tiden och då lägger de inte ned någon möda på karaktären. Och då de inte lagt ned tid på att få den som de vill ha den blir det en karaktär som de (oftast) tröttnar på ganska snabbt och de hinner inte få en personlighet till den. De slutar med att de spelar alla karaktärer likadant och ibland oseriöst och det är tråkigt.

Jag vet för jag har varit där med min spelgrupp och vill inte tillbaka. Mitt råd: kom inte dit.
Varit är och tagit mig bort igen sedan länge...

/Ceram, tycker döden är intressant men knappast bör överdoseras
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
I helgen dog två rollpersoner efter ett idiotiskt kall de kände för att rädda den stackars upprorsman som skulle avrättas offentligt som avskräckande exempel. De var tre rollpersoner och tre spelledarpersoner (det vill säga sammanlagt sex (6) personer) mot en riddare, riddarens högra hand, riddarens cirefaliska vapenmästarlivvakt och 14 knektar. Jag trodde att fiendens numerär skulle avskräcka de käcka rollpersonerna, men icke. Nog för att de anföll ur ett bakhåll och oväntat, men ett frontalangrepp visade sig inte var allt för vist. Hur två av dem dog kan ni nog lista ut själva... .

Inte för att spelarna som fick sina rollpersoner dödade var ledsna, nejdå, de var nöjda. Den ena spelade en berserk som ville dö i strid för att få en "riktig" mans död och den andra en learam alv i landsflykt som trodde han kunde få tillbaka sina familjeära genom att dö i strid. De var glada trots att deras karaktärer dog, men jag har lärt min läxa som spelledare nu. INGA FUCKIN´ BERSERKAR ELLER DÖDSBENÄGNA ALVER MERA!!!1

Även om jag ville att de skulle överleva var det svårt då berserken inte kunde försvara sig regeltekniskt och alven inte ville försvara sig "man ska ta smällarna som en man".

Har många fler historier om döda rollpersoner, men dessa tar jag en annan gång.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Jag är körd!

Jag känner på mig att jag är där just nu. Iallafall med min största spelgrupp, gruppen som tävlar mot varandra om vems rollperson som har högst attributer och färdighetsvärden. Det tåls att säga att gruppen består av personer överkåta på animehjältar som tar ut arméer av motståndare på sekunder utan att anstränga sig eller bli skadad. Första gången var det nästan roligt att se hur förvånade de blev när de uppmärksammar att eon inte är en anime. Trodde att de skulle lära sig efter det att man inte bråkar mot ett armborst riktat mot sig. Det lärde dem sig, men de lärde sig inte att det tar kraft och energi att göra gubbar. Gruppen tycker det är så roligt att göra gubbar att det blir höjdpunkten på rollspelandet. Hur får man göra många gubbar? Jo, man ser till att den man har dör :gremtongue:. Det är väl den enda riktiga nackdelen med eons spännande bakgrundstabeller.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Förlåt mig, men jag kanske inte är en super spelledare som kan slänga ihop mästar kampanjer och äventyr hur som helst.

Sen var det faktiskt inte jag som hade gjort detta äventyr, det hittade jag på nätet och jag tänkte att jag kunde testa detta eftersom mina spelare gärna spelar sådana äventyr och de tyckte faktiskt att det var roligt.

/man lär sig utav sina misstag!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Äh! :D

Om både du och de tycker att det var kul är det klart att du ska fortsätta som du gör, självklart! :gremlaugh:
 
Top