Nekromanti Alla spelar samma sak kampanjer

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542


Jag tänker starta en ny fantasy kampanj inom kort. Jag kör just nu en helt galen kampanj där en del av konceptet är att man kan spela vilken galen grej som helst. Så vi har Kung-fu daywalker vampyren, trollkarls replikanten från Blade runner, Halv-alvs terroristen med en drakes själ fast i huvudet och den odödliga halflingen i samma grupp som för övrigt täcker samtliga nio alignments.

Så jag vill att nästa kampanj är motsatsen till detta men fortfarande är fantasy. Inte att den skall vara låg magi eller så, utan att den är fokuserad och har ett genomgående tema. Även då i vad folk spelar.

Så jag vill ha en kampanj där alla spelar "samma". Inte exakt samma men att hela gruppen har något gemensamt. Att alla spelar samma ras, klass, alignment, sociala klass eller något annat som håller ihop dem tematiskt. Men jag vet inte vad jag vill att de ska ha gemensamt.

Jag har tänkt på alv eller dvärg kampanjerna där alla spelar en medlem av en ras och på så sätt kan man både fokusera på de intressanta sakerna med rasen och särskilja mellan individerna på intressanta sätt så de inte bara blir stereotypen. Min andra ide är en riddare eller magiker kampanj där man antingen spelar riddarna runt runda bordet eller bittra akademiker med kosmiska krafter. Men jag är inte säker...

Har ni några förslag på vad som kan vara den gemensamma faktorn i en kul fantasy kampanj och varför? :gremsmile:

 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag tror att du ska satsa på samma yrke eller klass. Att alla spelar dvärgar eller alver blir ju som om alla spelar människor. Variationerna blir ändå nästan oändliga.

Bara magiker/riddare/adel/sjömän/skogshuggare/grisbönder, det är nog roligast. Då kan de hela tiden också jämföra sig med varandra.

"Mina grisar hemma är fetare än dina!"
"Det är ju för att du stjäl foder av Ante..."
"Va?!"
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Låt alla spela magiker eller vara anknutna till ett magikergille - där kan kampanjen sedan cirkulera kring ett mord som skett inom gillets/akademiens väggar och spelarna dras in i en diplomatisk härva att finna den skyldige/hitta en syndabock/välja en efterföljande ledare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Alla spelar... barder!

Nej, inte Trubadurix-typen som du tänker på, utan mer en blandning av en hemlig agent och Gandalf. AD&D-barden är väl sån? De kan ha lite signaturgrejer (kanske köra med en t100-tabell á la Zak S för att se vad det dyker upp för nya förmågor så de får lite skillnad sinsemellan?), och kanske övervakar varsitt geografiskt område i spelvärlden. Då och då möts de på någon krog och stämmer av, och de andra äventyrarna tror att de också bara är äventyrare... men de är de inte, för de är barderna.

De som kan legenderna, sångerna, de gamla teknikerna, de som kan tala trädens och djurens språk, de som vet var de största monstren bor och förstår vad det betyder när Moder Spindel har lämnat sin håla.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Någon form av organisation är ju ofta en sammanhållande faktor. Alla tillhör den och tvingas kanske ha några specifika egenskaper eller färdigheter samtidigt som alla kan ha sin särskiljande vinkel i ras eller klass eller dylikt.

Kan ju vara allt från sekt, spionorganisation, tjuvgille, riddarorden till klan, stam, kyrka eller hantverkargille
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,957
Location
Ludvika
Låt alla komma från samma stam eller klan (av isbarbarer, eller dvärggruvarbetare eller en skogsalv stamm) som i övrigt blivit förgjord av någon fiende. Dvs alla kommer att vara samma folkslag och ha någon slags släktrelation till varandra, dessutom sätter ju det övergripande temat för klanen lite begränsningar (ni är isbarbarer, isbarbarer har inga adelsmänn) men lämnar i övrigt väldigt öppet för påhitt så länge det är något som kan ha funnits inom klanen.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,006
Location
Smålands golvbrunn
Alla spelar ... orker!

Jag var med i en sådan kampanj för många år sedan. Minnen har bleknat, men förutom att det var kul att spela en varelse mer ganska annorlunda moral (typ NE) så var det intressant att spela en egoistisk varelse som var helt beroende av sin stam. Mycket intressant uppstod i konflikten mellan individens ambitioner och klanens behov.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Cissi said:
Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.
Ja! Klostergrundare! Det har jag funderat på att köra i Saga, de som kommer för att bygga första klostret i vikingars land, välkomnade av den lokala hövdingen. Men hur är det med grannarna? Och hur blir det efter den dåliga sommaren och den ovanligt våldsamma höststormen...?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,957
Location
Ludvika
Ah, ja. Jag har spellett äventyr på repetikon ett par gånger där man spelar vättar. Det har varit mycket kul. Om man låter dem agera mot andra vättar huvudsakligen så skenar de inte iväg i sin elakhet, men de flesta beter sig genast lite annorlunda från hur de brukar spela.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag var ju med i ett gäng som spelade bara hober på SävCon. Det var fantastiskt roligt att peppa varandra till att bli så "hobbiga" som möjligt. :gremlaugh:

Det var jätteroligt!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Cissi said:
Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.
Eonscenariot "De vita svalorna på berget Vostram" som jag med stor behållning spelledde på GothCon för några år sedan hade en grupp rollpersoner som enbart bestod av nunnor. Ymir kan säkert fixa fram det om man slänger iväg ett PM till honom.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Alla spelar småbrottslingar! Inte från samma gäng eller så, utan folk med helt olika stilar som sysslar med olika sorters brott. Men alla är någon sorts liten jävel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Alla förslag som kommit låter super kul! :gremlaugh: Men jag vet fortfarande inte hur jag ska välja mellan dem...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
God45 said:
Alla förslag som kommit låter super kul! :gremlaugh: Men jag vet fortfarande inte hur jag ska välja mellan dem...
Med en tabell förstås.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Kraetyz said:
Alla spelar småbrottslingar! Inte från samma gäng eller så, utan folk med helt olika stilar som sysslar med olika sorters brott. Men alla är någon sorts liten jävel.
Som min kampanjidé "Koppartakets kapare".
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,957
Location
Ludvika
Skarpskytten said:
Jag tänker att vättar blir Monty Python
Mmmm... inte riktigt. Men det beror nog lite på vilken bild man presenterar av vättar. För mig har vättar alltid varit läskigare än orcher, för orcher är bara våldsamma och vättar är lömska och smarta. Beroende på var ens bilder och intryck kommer ifrån kan jag tänka mig att man ser på saken annorlunda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,957
Location
Ludvika
Alltså, jag vet att det låter lite barockt, men du kan ju diskutera saken med spelarna. Se vad de är sugna på. Diskutera fram egna begränsningar för spelgruppen och mål med kampanjen.
 
Top