Alla som heter Carl-Johan spelar rollspel?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Den enda Karl-Johan jag någonsin känt träffade jag via rollspelsföreningen i gymnasiet.

Jag tror på den här teorin.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Min bästaste rollspelskompis sedan lågstadiet heter Johan. Det är rätt nära...

Sedan kom jag på att hans andranamn är Karl! o_O
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag var på Nordiska historikermötet i augusti och hörde då professor emeritus Carl-Johan Gadd (alla har väl läst hans böcker om den agrara revolutionen) leverera en lång rant mot Erik Bengtssons forskning om (bristen på) jämlikhet i Sveriges förflutna. Jag pratade inte med CJG, men han slog mig inte som en rollspelare. Men i dessa tider av onlinespel är det ju lätt att bara bjuda in folk. Ett äventyr med jordbrukstema, kanske det i Harnmaster som handlar om hundra skäppor råg, skulle kunna locka honom att göra rollspelsdebut vid 74 års ålder.

Men nämn inte Erik Bengtsson bara.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har som sagt aldrig spelat med en carl/karl-johan ej heller känt någon med detta namn.

Mitt livsmål är nu är bli vän med och spela rollspel ihop med en carl/karl-johan.


Lyss till mitt rop alla forumets Carl l/karl-johan.

Dr_Dängrot kallar er , träd fram i ljuset och ta er rättmätiga plats vid min sida och tillsammans skall vi spela rollspel som inte är DnD ty DnD är ett dåligt designat brädspel och vi skall i enlighet med en halva av mitt folks traditioner dricka oändliga mängder ljummen koskenkorva och lyssna på Östersjö tango tills tårar av vemod fyller våra ögon .

Stig fram min lärjunge Carl/karl-johan stig fram och härska vid min sida .
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
I ett klassrum på högstadiet satt jag vid en bänk och på en mattelektion så började jag med blyerts skriva rollspelsförkortningar på skolbänkens perstorpsskiva; EDD, SRR, WFRP, AD&D osv. Flera dagar senare, när andra klasser och andra lektioner huserat i rummet var jag tillbaka - och upptäckte att någon fyllt på min lilla lista. Där stod sånt som GDD, RM, WEGSW, T2000 osv. Jag fortsatte fylla på. Den här korrespondensen höll i sig någon vecka, tills städet en dag torkade bort allt. Kvarstod mysteriet vem rollspelaren i parallellklassen var. Jag visste att det inte var någon pleb i min klass. För att göra en kort historia lång kan jag säga att ett diskret men framgångsrikt detektivarbete ledde mig till att det var en fyr i 7E. Som hette Carl-Johan.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Min bror heter Karl Johan. Han är kulturlös sportfåne.
Ni har gått på en tilltalande med grundlös konspirationsteori.

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min bror heter Karl Johan. Han är kulturlös sportfåne.
Ni har gått på en tilltalande med grundlös konspirationsteori.

//EvilSpook
Vart bor din bror och ännu viktigare kan du övertala honom att börja spela rollspel så jag kan uppnå mitt livsmål att ha en ny rollspelande kompis som heter karl-johan
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Vart bor din bror och ännu viktigare kan du övertala honom att börja spela rollspel så jag kan uppnå mitt livsmål att ha en ny rollspelande kompis som heter karl-johan
Han bor i Jämtland men det är inte tillräckligt långt bort. Han har retat mig för mitt rollspelande sen 1985, så lycka till! Vet inte egentligen om han föraktar alla rollspelare eller om han bara behövde göra livet surt för sin lillebror dock.

Men jag har aldrig hört nån annan säga ”hjältepoäng” riktigt så illvilligt och sen hånskratta hejdlöst i tio minuter.

//EvilSpook
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vi måste tala om elefanten i rummet
1663578873275.jpeg
Jag talar så klart om kung Karl XIV Johan. Spelade han rollspel? Kungens sängkammarregemente blev ju ökänt (att han sov långt in mornarna och styrde med sina kompisar istället för med sina statsråd). Var det så att han spelade Esaias Tegners vikingarollspel långt in på nätterna, och därför behövde sova halva förmiddagen? Var det hans spelgrupp och inte hans regering som styrde Sverige? Jag finner det troligt. Ska ändå till Bernadottearkivet (om de släpper in en rödrepublikan som mig) inom ett halvår, får se om jag kan hitta några belägg.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Man kan så klart hävda att KXIVJ egentligen hette Jean Batiste, och att hans rollspelande eller ickerollspelande inte påverka trådens frågeställning.
 
Top