Alla som heter Carl-Johan spelar rollspel?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
Tror jag aldrig ens träffat någon som heter Carl-Johan. I min vänkrets är det snarare folk som heter Felicia överrepresenterade bland rollspelarna.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Tror aldrig jag ens träffat någon som heter Carl-Johan. I min vänkrets är folk som heter Felicia överrepresenterade bland rollspelarna.
Nån av dem som bor med en dreadhårig man i Gottsunda?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Vafan... på riktigt? Så, man kan inte heta Petter-Niklas?
Det kan man inte, men av helt andra anledningar. Per-Niklas, Sten-Åke, Karl-Johan, Sven-Ingvar, Lars-Gunnar, Nils-Göran, är alla okej.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har spelat med några Johan, men bara en Carl (mig själv, fast det är mitt andranamn) och noll Carl-Johan.

Halva min 80-talsspelgrupp hette Fredrik, men det är kanske inte relevant för diskussionen här?

Däremot har jag spelat med Sveriges enda Ralf-Ola.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Enligt min erfarnhet så är påståendet i tråden sant. Alla Carl-Johan jag känner spelar rollspel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Nån av dem som bor med en dreadhårig man i Gottsunda?
När vi ändå vidgar gränsen för vad vi kan fråga om:

Har nån sett Tusse, äldre bondkatt med rödaktig päls (brun, vissa nyanser av svart också) som är bortsprungen i Renliden, strax utanför fam Bondessons villa?

Eller om någon har reservdelar till en Opel Kadett-64.

Vilket som går bra!

/Basenanji, svår humor
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Känner personligen ingen Carl-Johan som spelar rollspel. men däremot haft kontakt med två Carl-Johan via Alexandria-projektet som har en imponerande meritlista på att skriva konventsscenarion (7 scenarion till GothCon, LinCon, Borås Spelkonvent, Stockholms Spelkonvent resp. 6 scenarion till GothCon, SydCon och Wettcon).
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag har träffat oproportionerligt många Carl-Johan som gillat att spela rollspel. En gång satt jag i en session med två Carl-Johan, en Karl och så jag Johan. Det verkar alltid finnas en Carl-Johan i alla grupper jag hör om.

Är detta något ni känner igen?
Vad tror ni det betor på?
Finns det fler såna namn?

Själv lutar jag åt att folk som döper sina barn till Carl-Johan är lite analytiskt och vänsterakademiskt lagda vilket borgar för en vurm för sparsamma fantasilekar.
Vi har bara en Karl och en Johan
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
På tal om elektriker har jag spelat med en viss Carl-Johan som är lite känd inom rollspelskretsar. Gissa efternamn :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det hade vart lite roligt om man gjorde nån form av statistik över vilket namn som är vanligast bland rollspelare.

Bland dom jag spelat med är Mattias/Mathias det vanligast förekommande namnet med 4 personer följt av Kim och Martin med 3 personer vardera sedan Gustav/Gustaf ,Anders och Joakim med 2 personer vardera
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Tror jag aldrig ens träffat någon som heter Carl-Johan. I min vänkrets är det snarare folk som heter Felicia överrepresenterade bland rollspelarna.
Carl-Felicia var ju det tredje populäraste namnet på spädbarn under 2020. Var väl kopplat till pandemin på något sätt men jag kommer inte ihåg hur exakt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Carl-Felicia var ju det tredje populäraste namnet på spädbarn under 2020. Var väl kopplat till pandemin på något sätt men jag kommer inte ihåg hur exakt.
Menar du Carl OCH Felicia eller menar du Carl-Felicia ?
 
Top