Nekromanti Alla rustningarna i...

Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
...DoD6:an, varför kan dom inte bäras av t.ex. en magiker. Är det för att magikern inte kan använda sin magi då eller?

Ja menar varför kan han inte bära en sån rustning som är förbjuden. Kan han inte bara sätta på sig den, eller vägrar då rustningen att låte sig användas.

Ja vet att jag kan ändra på det om jag vill, men det vill jag inte. Jag tycker om regeln, frågan är bara:
VARFÖR

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Jag säger så att visst kan alla ha på sig en t.ex. helrustning, rustningen kan ju knappast "vägra", men däremot kommer inte t.ex magikerna att kunna slåss, kasta magi (pga metall?) eller någon smi-färdighet, inte heller kunna springa.

Detta har diskuterats förr, använd "search" funktionen så skall du nog hitta en del trevligheter.


jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
VARFÖR?! Ursäkta mig om jag är ohövlig, men har du inte fattat någonting alla jefla gånger den här frågan har diskuterats? Anledningen till restriktionerna handlar varken om naturlagar eller ideologier, utan dessa "regler" finns till för att lära lillkillen på 12 år som nyss köpt DoD vad rollspel går ut på. För två dagar sedan började min yngre bror inbilla sig att han tillsammans med några kompisar skulle skriva ett eget rollspel trots att ingen av dem har spelat! Jag gav han två rollformulär och sa "lycka till..." De frågor han har ställt till mig sedan dess och den utrustningslista han räknade upp visar tydligt att sådana restriktioner faktiskt behövs. Begreppet "kobold" räcker inte för att beskriva det. Du som är en erfaren DoD-spelare (och säkert andra RPG också) kan med gott samvete strunta i alla sådana restriktioner eftersom du förhoppningsvis vet vad som är rimligt och lämpligt. För övrigt så kan man läsa om detta på RiotMinds hemsida (jag tror det finns under 'Frågor och svar').

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Wow, sorry...

Jag är inte arg, jag tycker bara det är konstigt att ingen kommer ihåg de slutsatser som dras varje gång en tråd startas och fylls med 30+ inlägg om hur och varför denna regel finns. Det kan hända att du inte har deltagit i tidigare diskussioner, det är inget jag minns. Jag tänkte som så att även om du nyss fick din bok, så har du varit besökare på forumet så länge boken har funnits att köpa och deltagit i regeldiskussioner. Som sagt, jag är inte alls arg, det var bara en eldfängd inledning.

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
när det ändå...

...pratas om magiker och rustningar så kan jag ju passa på och fråga om det fortfarande (sedan 91.an) gäller att magiker inte får vara i kontakt med järn för att använda magi. Har för mig att det ändrades i Chronopia så att magiker kunde ha metallgrejer på sig men jag är inte säker (äger bara 91:an)...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som inte gillar kombinationen järn och magi</font color=red>
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Trollkarlar och järn

Detta står i '91 ans regler
(Förkortat av mig dock)

*Magikern kan inte kasta magier i när han bär en järnrustning, eftersom den omsluter honom.

*Magikern kan inte lägga magier om befinner sig i ett rum med järnväggar, eller en järn bur.

* Inga besvärjelser kan läggas i föremål som består helt eller delvis av järn

*Kan dock affekteras indirekt av t.ex. elementen

*Halv effekt när man lägger en magi PÅ ett föremål av järn.

*Magiken får inte BÄRE mer än 0.5 kg järn om han vill kunna kasta migi, får absolut inte vidröra det.

* Magikern är inte förhindrad att använda järnföremål, bara han avstår att lägga magi just då.

/Umi Ryozaki

Gambate kudasai!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Tack, men...

jag äger som jag sa i mitt inlägg 91:an. Var intresserad av hur regeln om magiker och järn förändrats i de senare versionerna...........

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som dock tackar för upplysningen...</font color=red>
 
Top