Nekromanti alla hatar gemini

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
För liten?

Allt man behöver finns ju! Landsbygd, städer, dungeons, vildmark, mystiska platser (i överflöd!), kust. Bortom riket finns det en hel del, bara man ser bort från det man omedelbart associerar till (typ stora städer till katedralsäten, ensliga kloster och tyranniserade byar). Man MÅSTE inte spela äventyr där kyrkan och/eller mörkret är inblandat. Världen går sin gilla gång ändå, liksom.

Vad gäller reglerna, så kan jag bara säga att alla (roll)spel är så mycket bättre i friform.

/Horus - RIP Blümchen
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Re: För liten? Nja, snarare begränsad...

Man MÅSTE inte spela äventyr där kyrkan och/eller mörkret är inblandat. Världen går sin gilla gång ändå, liksom.

Självklar måste man inte det, men som jag sa så är nästan alla gratis äventyr (säkert över hälften iaf.) som släppts av CELL centrerade runt detta och boken är också centrerad runt detta. Ska man då ta och spela någon typ av äventyr som rollspelet ej direkt är ämnat för så måste det vara för att man tycker om något annat med rollspelet t.ex. systemet. Nu är inte jag direkt förtjust i det heller så jag spelar denna typ av äventyr med någon klassisk version av DOD eller EON.
Sedan tycker jag att man saknar lite av elementen för att göra ordentliga dungeon hacks i Gemini, t.ex. Orcher, Svartalfer och dyl. Om man valt att ta med Alver / Dvärgar varför finns då inte de övriga fantasy objekten??

Vad gäller reglerna, så kan jag bara säga att alla (roll)spel är så mycket bättre i friform.

Att konstatera det är iofs. sant men försvarar på intet sätt haffsverk som reglerna är.

Jag tänker dock åter igen påpeka att jag inte är helt emot Gemini, det är bara att det faktum att det inte är så genomtänkt som man skulle önska av en produkt som säljs för dyra pengar och det är ju vårat enda svenska Dark Fantasy rollspel (om man inte räknar chronopia som det, vilket jag har hört ett par ggr.). Har tänkt pröva på ravenloft men har inte riktigt haft tid.

Good? Bad? I'm the guy with the gun...!
- Good Ash, Evil dead 3: Army of darkness<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blaze^ on 2001-07-19 09:44.</EM></FONT></P>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Jag är likgiltig..fortfarande.

Personligen har jag inte spelat ett svenskt rollspel sedan DoD91. Så tjaffset om de andra är jag likgiltig inför!

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: För liten? Nja, snarare begränsad...

"Sedan tycker jag att man saknar lite av elementen för att göra ordentliga dungeon hacks i Gemini, t.ex. Orcher, Svartalfer och dyl. Om man valt att ta med Alver / Dvärgar varför finns då inte de övriga fantasy objekten??"

Vill du spela hack n' slash-äventyr i GEMINI?!?!?!?!
Då förstår jag verkligen att du inte tycker att Gemini passar dig. Jag, och många med mig, tycker snarare att frånvaron av Orcher, Svartalfer och andra standardiserade kanonmat-raser är fördelaktigt. Det tillsammans med de mkt oboffriga reglerna och oboffriga miljön förhindrar nämligen till stor del hack n' slash-äventyr, ngt som iaf jag absolut vill undvika.

/Horus - RIP Blümchen
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
ALLA hatar ju inte Gemin, sjalv sa tycker jag att Gemini ar nogurlunda DOTT, det hander inte sa mycket med matrial och sa............

Jag tror att innerst inne i alla som ar spelledare till rollspelet Gemini inte "hatar" det!! Mojligen att det ar lite trakigt med att inget nytt matrial har slappts pa ett tag. Och det ar ju inte sakert om det ska slappas nat heller!!!

Gemini is fat
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Re: Förklaring och en observation!

"Vill du spela hack n' slash-äventyr i GEMINI?!?!?!?!"

Detta var snarare ett svar till ditt påstående "Allt man behöver finns ju! Landsbygd, städer, dungeons, vildmark, mystiska platser (i överflöd!), kust." där du helt klart påstår att det finns, dungeons. Att jag använde ordet 'dungeon hack' är av ironi, något som kan vara svårt att uppfattas av vissa. Vilket jag dessutom hoppas att du använde när du skrev denna inledande rad och om så är fallet är denna diskussion helt onödig, så nu har vi konstaterat det.

Vad det gäller Orcher, Svartalfer o.s.v. skulle jag vilja att du läser om mitt första inlägg och sedan läser om det som du valt ut av mitt andra inlägg och lägger tonvikt vid 'Om' i andra meningen, sedan kan du fortsätta läsa...
Poängen är den att OM de nu nödvändigtvis inkluderat alver dvärgare varför har de inte nu inkluderat resten som går med eposet. Jag hade hellre sett att man kom med någon förklaring varför mörkret finns och sedan placerat det under våran meddeltid (något som jag planerar att göra i en framtida kampanj), varför inte KULT - the dark ages?? ok, lite humor här med, tänkte bara påpeka det så att det inte misstolkas.

En annan observation är hur man direkt intar en deffensiv pos och börjar spotta runt omkring sig eftersom någon kanske insinuerade att 'ditt' rollspel skulle vara 'boffrigt'. Detta tycker jag är lite tråkigt med dagens rollspelssamhälle att man tycker det är så illa att ett rollspel är 'coboldigt' att man måste försvara sig så. Hur många som rollspelar i dag började med att spela i friform, skulle inte tro att det är många. Det är ju coboldspelande som är inkörsporten till allt annat. Det gör dessutom att nybörjare blir bortskrända från diskussionerna.

Good? Bad? I'm the guy with the gun...!
- Good Ash, Evil dead 3: Army of darkness<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blaze^ on 2001-07-20 07:30.</EM></FONT></P>
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Förklaring och en observation!

"Vad det gäller Orcher, Svartalfer o.s.v. skulle jag vilja att du läser om mitt första inlägg och sedan läser om det som du valt ut av mitt andra inlägg och lägger tonvikt vid 'Om' i andra meningen, sedan kan du fortsätta läsa...
Poängen är den att OM de nu nödvändigtvis inkluderat alver dvärgare varför har de inte nu inkluderat resten som går med eposet. Jag hade hellre sett att man kom med någon förklaring varför mörkret finns och sedan placerat det under våran meddeltid (något som jag planerar att göra i en framtida kampanj), varför inte KULT - the dark ages?? ok, lite humor här med, tänkte bara påpeka det så att det inte misstolkas.
"

Geminis alver och dvärgar kan väl knappast sägas vara del av en standarduppsättning av arter inom fantasyn. Framförallt alverna, men också dvärgarna, skiljer sig markant från "standardarterna".

/Horus - RIP Blümchen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Förklaring och en observation!

Face it, alverna och dvärgarna är i vanliga fantasyvarelser som modiefierats något och fått lite tillägg (förbannelsen m.m.). Jag tycker att det är det som är tufft med Geminis alver och dvärgar, att de är missbildade släktingar till ur-fantasyns varelser. Gemini hade varit mycket mindre häftigt om de hade hittat på nya varelser...

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Förklaring och en observation!

"alverna och dvärgarna är i vanliga fantasyvarelser som modiefierats något och fått lite tillägg"

Gällande dvärgarna kan jag nog hålla med dig, förutom förbannelsen är de ganska klassiska, men alverna?? Om de inte kallades alver skulle nog vare sig du eller jag sätta dem isamband med vanliga fantasy alver.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Förklaring och en observation!

Visst har de en hel del gemensamt med "valiga" alver. De härstammar från en ö (så standard), de har ett långt liv och de lever ett avskiljt liv.
Nog tror jag att jag skulle associera till alver även om de hette något annat...

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Förklaring och en observation!

"Nog tror jag att jag skulle associera till alver även om de hette något annat"

Okej okej, man kanske skulle kunna komma på att de liknar varandra men jag tycker då att de har stooora skillnader. Några exempel är; Järnalver födds i kokonger vilket vanliga alver inte gör. Bland järnalverna finns bara en enda kvinna (drottningen) bland "vanliga" alver finns en hel del av dessa. Vanliga alver har inte ens något som liknar saeculum (eller hur det nu stavas) vilket järnalverna har.
Personligen tycker jag att Järnalver och klassika alver har större skillnader än likheter, varför är det standard att de härstammar från en ö förresten? Jag fattar inte... Upplys mig!

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Förklaring och en observation!

Man kan nog hitta många likheter mellan de flesta arter inom fantasyn, även om de inte har det minsta med varandra att göra. Att hitta likheter är inte särskilt svårt. Men i detta fall är skilladerna större än likheterna.

/Horus - RIP Blümchen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Förklaring och en observation!

Självklart är skillnaderna större än likheterna, det är väl det som Cell försökt nå. Det jag säger är blott att det märks att de är skapade utifrån "standardalverna" och ordentligt muterade för att passa Gemenis skumma stil.

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
backar

Hmm. Om järnalverna skulle skulle heta något annat skulle jag nog associera lika mycket till myror som till alver...
Det här med att komma från en ö: i Warhammers värld är Ulthuan elven kingdom ett örike och ett stort hav skiljer Midgård från De Odödliga Landen (inte riktigt en ö iofs).
Sålunda håller jag med dig om att det inte är så standard att de kommer från en ö. Bakgrunden till den ståndpunkten var bara inbillad av mig /images/icons/smile.gif

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top