Nekromanti alla hatar gemini

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte jag.

Inte alla, jag tycker faktsitk att det är ett bra spel. Lite mystiskt kanske, men fullt spelbart.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
En lysande slutsats. Vad, om man får fråga, baserar du detta på?

Bara för att vara annorlunda vill jag påpeka att jag älskar Gemini.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Som Gemini älskare så möts man tyvärr av en hård attityd från andra rollspelare. Många är de personer jag har diskuterat med som bara tar en snabb titt i spelet och kastar det åt sidan, anser det vara oseröst och koboldigt. Jag undrar, hur kan man bedömma ett spel genom att titta i det under några minuters tid? eller i bästa fall, läsa några sidor av det under en timme?



/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Och hur kan man anse Gemini vara koboldigt? Det är ett av de okoboldigaste spel jag spelat. Reglerna är som gjorda för att inte göra övermäktiga eller orealistiska karaktärer.

/Horus - RIP Blümchen
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Re: Jag håller med dig Johan!!

Let's face it, Gemini rocks..

Mörkrets vrede är min bundsförvant.
Malachdrim
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jag är likgiltig..

Har inte ens tittat på spelet, men kommer nog aldrig att göra det heller.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Ett tvåhandsvapen ger ju även den mest koboldiga rollperson minst ett alvarligt sår, även om hon har den festaste rustningen! Hur kan ett rollspel med ett av de taskigaste (och därmed mest realistiska) stridssystemen som skapats betraktas som koboldigt????

/Odd
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Jag är likgiltig..

Låt oss då ta en titt på de tre andra svenska fantasyrollspel som finns på marknaden nu - Gondica, DoD 6 och Eon. Gondica är över lag ganska dåligt, DoD 6 har ett av de mest orealistiska regelsystem som hittils har skådats och Eon har så absurt mycket regler att det knappt är spelbart stundtals. Gemini slår alla dessa med god marginal.

/Odd
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Jag är likgiltig..

hmm...

"Gondica är över lag ganska dåligt"
Varför? Personlig åsikt eller?

"DoD 6 har ett av de mest orealistiska regelsystem som hittils har skådats"
Är realism verkligen det viktigaste i ett rollspel?

Eon har så absurt mycket regler att det knappt är spelbart stundtals.
Relativt mycket av Eons regler är extraregler och Eon går att spela på oerhört simpel nivå om man väljer att inte använda dessa. Dessutom om realism nu är så viktigt är nog Eon det som kommer närmast (även om det är oerhört långt ifrån...).

Personligen gillar jag alla spelen, med visst undantag vär DoD6 som känns något ofärdigt och dessutom saknar propert beskriven värld. Dock slår alla dessa spel Gemini i en kategori genom att det fortfarande publiceras fräscht material till dem, Gemini verkar ligga i kryo...

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar !! (NT)

/images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Zora

Veteran
Joined
17 Jul 2001
Messages
9
Location
Östersund
Re: Jag håller med dig Johan!!

....ja, Gemini rockar.... men inte lika mycket som vår SL, Johan! eller hur, mambo?
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Varför? Mina personliga tankar...

Jag kom först i kontakt med Gemini under LinCon 98. Jag fick då en folder innehållande en liten tjuvtitt på världen och layouten. Jag kan säga att jag blev frälst, det var asgrymma bilder och världen lät väldigt häftig. Så jag gick till min lokala bokhandlare och begärde att de tog hem rollspelet när det kom.

Några månader och otaliga besök hos bokhandeln, senare hade jag rollspelet i min hand. Försiktigt öppnade jag boken och plöjde igenom sida efter sida. Efteråt satt jag där, splittrad, dels var det en häftig värld, den var grymt beskriven och väldetaljerad dessutom så var bilderna i boken något av det grymmaste jag sett. Men det var också ett sjaskigt spelsystem och världen var väldigt begränsad.

Varför tycker jag då att världen var begränsad? Jo, på något sätt så känns det som om spelmakarna skapat denna värld för en typ av äventyr. Visst jag tycker filmen name of the rose är bra men att ha en värld inriktad på denna typ av äventyr blir väldigt beige och långtråkig. Om man dessutom tittar på äventyren CELL gett ut gratis på sin hemsida så är säkert hälften av äventyren centrerade kring ett på något sätt korrumperat kloster.

Systemet är kanske det som jag suttit och kliat mig i huvudet över mest, det känns på något sätt ogeomtänkt och otestat. Många saker i systemet känns som om det plockats ur andra rollspel och sedan slängts ihop och rörts om. Ta t.ex. Natur systemet, ett jäkligt bra initiativ som uppmanar till rollspel men om man jämför det med mental balans från KULT så känns det blekt. Jag tycker att man kunde plocka mer ifrån KULT t.ex. fördelar / nackdelar som påverkar balansen, kanske lite mer beskrivet vad som händer mentalt / fysiskt med en människa som har -20 i Natur; hans hy kanske börjar gulna, lemmar bli seniga och ögonen insjunkna och matta.
Dessutom så känns raserna i spelet överflödiga (alver / dvärgar) jag hade nog hellre sett att spelet utspelade sig i en mörk version av våran medeltid med inkvisitionen o.s.v. förutom dessa två inslag känns rollspelet väldigt mycket som just en world of darkness i medeltiden.
En annan sak jag saknar är en skräcktabell eller liknande, för rollspel och liknande kanske det inte behövs det är ju upp till spelaren själv hur hans rp reagerar t.ex. om han upplever bilden på purgaten (som jag älskar) i grundboken. Men i tärningskastandets namn skulle det vara trevligt kanske med mentala åkommor som resultat av en traumatisk upplevelse.

Om jag ska gnälla mer så är Geminis största fördel även dess nackdel, layouten. Bilderna i boken är underbara (Bergting, Ljungqvist = Gudar!) men layoutaren måste verkligen dragit en 70:is innan han satte sig ner med Gemini. Spalterna t.ex. två breda i mitten och två smala på utkantan är väl kanske inte så bra, speciellt eftersom alla innehåller huvudtext. Om de på kanten innehöll notiser exempel eller dyligt hade det kunnat vara förlåtligt men som det är nu är det förvirrande och stundtals fult. En annan förvirrande sak är sidhuvudet, mörkgrå bakgrund med svart text är väl så när man kan komma färgabuse i gråskala? Dessutom så går stundtals en del av sidhuvudet ner i huvud texten irriterande och amatöraktigt.
Men boken ar i övrigt fångat stämningen i spelet och de sidorna tryckta helt i svart med mörka bilder är helt underbara.

Slutgiltig kommentar är att jag inte helt förkastar Gemini, jag har spelat det en del, inte lika mycket som vissa andra rollspel, men har SL:at ett par kampanjer och tycker det går an med vissa modifikationer. Sedan är det beroende på hur man ska tolka rollspelet, det är inte tillräckligt äckligt för att tolkas som skräck och inte tillräckligt fantasi full för att tolkas som fantasy. Nu hamnar det mitt i mellan och är en halvtaskig tolkning av båda.


Good? Bad? I'm the guy with the gun...!
- Good Ash, Evil dead 3: Army of darkness<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blaze^ on 2001-07-18 11:04.</EM></FONT></P>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Varför? Mina personliga tankar...

Håller fullständigt med när det gäller reglerna och världen. Världen är för begränsad och i mångt och mycket har de lyckats göra den väldigt inriktad på en typ av äventyr, detta kan man bli av med genom hårt arbete, men de flesta orkar inte göra detta. Annars är världen mycket bra beskriven, även om man saknar kött på benen när det gäller de olika provinserna, och samt att världen känns oerhört liten, det finns inget bortom riket. Reglerna håller jag mycket med om att de känns mycket otestade, nästan så att de bara har kastat in reglerna för att det behövs regler. Jag antar att spelet speltestades i Friform.
Min slutsats; Gemini har potensial att bli något stort, men CELL har sumpat det. Om ett nytt företag tar över så hoppas jag att de omarbetar spelet och ger ut en andra utgåva som expanderar världen och fixar till reglerna.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Varför? Mina personliga tankar...

"Annars är världen mycket bra beskriven"
Bra beskrivnen? Du sa att det saknades kött på benen, jag säger att det saknas märg i benen också! Alldeles för mycket fokusering på de olika strömningarna (Mörkret, Kyrkan etc.) och på tok för lite info om provinserna i övrigt. I texterna känns det som om de förutsätter att det enda man vill veta om ett land hur allvarligt läget mellan Kyrkan/Mörkret/Furstarna är. Dock ett stort plus för de små beskrivningarna/uppslagen i sidhuvudena.

De borde gett ut något motsv. Eons Mundana så man för en något djupare inblick... Känns lixom som de satsat på att göra ett mäktigt första intryck med stämningstexter och feta bilder och inte gjort någon ordentlig stomme...

Vill gärna ha fel dock...

weatherman
------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top