Nekromanti Alla fantasyklyschor!

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,485
Har funderingar på en one-shot baserad på att försöka klämma in så många fantasy-klyschor som möjligt. Behöver hjälp med att komma på fler - fyll på mer nedan!

Börjar med en på direkten:
1. En mystisk gammal man i kåpa kommer fram till RPna när de sitter på värdshus och erbjuder dem ett uppdrag.
 
2. Bortom den mörka skogen finns ett torn där det bor, eller åtminstone bodde, en trollkarl. Uppdraget är att hämta ett särskilt föremål från tornet.
 
5. I ett gammalt (övergivet?) tempel finns nedgången till ett underjordiskt komplex under ett altare.
 
6. Rollpersonerna hittar en magisk artefakt som, utan deras vetskap, förvandlar metallen i deras utrustning till spröd, grynpipig ost.
 
7. Den kidnappade prinsessan ska naturligtvis offras på altaret i templet av den onde trollkarlen.
 
Ooo, bra grejer!

8. Väldigt skitiga och illaluktande stråtrövare.
 
Ett gäng gobliner bor i en kulle en dags vandring utanför byn
Byn har en palissad
Gruvan har övergivits eftersom ett slags monster invaderat den.
 
Aksams Oumbärligheter:
Det mesta man kan tänkas behöva (eller
inte visste att man behövde) finns här. Exempel på utbudet är ett vattenskinn som aldrig sinar men orsakar en avgrundsdjup törst om det inte används regelbundet; ett rep som aldrig tar slut, men som vill bli använt, så ägaren kan aldrig motstå en möjlighet att klättra, en fackla som brinner för evigt, men som orsakar känslighet för dagsljus.
 
9. det finns en stege i brunnen som leder till en hemlig gång
10. En spegel i trollkarlens torn är en dimesionsportal
11. kistan äventyrarna försöker dyrka har en pilgiftsfälla
12. kistan innehåller en 2t6 blandade ädelstenar
13. en magisk guldkula(den lyser när spelarna är barmhärtiga, dvs nästan aldrig)
14. och 90.000 tusen silvermynt
 
10?
Byn som rollpersonerna besöker har ingen åkermark utan på sin höjd ett litet potatisland. Däremot finns ett värdshus, en rustningssmed och antagligen ett halvdussin andra liknande näringsidkare. Det är bara en general store som saknas för att western-kulissen ska vara komplett.
 
En alv och en dvärg bråkar om en allians som bröts mellan deras riken för flera tusen år sedan.
Alven skyller på dvärgarna, dvärgen skyller på alverna.
I varje värdshus som RP kommer in i står en värdhusvärd och putsar glas/bägare/muggar.
 
X. Den mystiske gamle mannen på världshuset och den onde trollkarlen är egentligen bröder. Båda är trollkarlar, men den onde har lagt en förbannelse över brodern så att han inte längre kan använda magi. Föremålet som rollfigurerna ska stjäla kan upphäva förbannelsen.
 
I grottan bor draken som kidnappat prinsessan.

Men egentligen är draken och prinsessan förälskade och försöker fly från kungen som inte tycker om deras kärlek.
 
Musklig barbarkrigare med tvåhandsyxa, iklädd ett pannband, skinnstövlar och ett höftskynke av pälsverk. (Hoppas det är ett höftskynke.)
 
luddwig;n312368 said:
X. Den mystiske gamle mannen på världshuset och den onde trollkarlen är egentligen bröder. Båda är trollkarlar, men den onde har lagt en förbannelse över brodern så att han inte längre kan använda magi. Föremålet som rollfigurerna ska stjäla kan upphäva förbannelsen.

Många bra grejer men det här, det är bara så klockrent!

Fyller på med en till:
22. Mooks med noggrant uppskriven loot. Exvis: Skelett 1, Bengt. Skatter 4 sm och en trasig läderbörs.
 
Back
Top