Nekromanti Alla dessa sällskapsspel!

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Jag har börjat snöa in mig på sällskapsspel då jag älskar att umgås med familjen och våra vänner, ofta händer det att vi alla fastnar vid köksbordet och bara snackar skit och dricker kaffe.
Det vore roligt att kunna göra något mer kreativt än att enbart koka och dricka kaffe så därför har jag nu snöat in på sällskapsspel. Har ni några favoriter där ute? Alla typer av sällskapsspel är välkommet som tips så länge det inte handlar om just rollspel.

Jag har gjort en kort lista på spel som ska handlas in inom den närmaste framtiden, ni får gärna ge era kommentarer samt även tipsa om andra spel som sagt.

* Forbidden Island
* Castle Panic
* Mice & Mystics

* Carcassonne
* Tsuro of the Seas

* Labyrinth - är väl ett av de spelen som många av oss har spelat när vi var yngre, ett spel som jag tyckte var väldigt roligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
pappapiraten;n3143 said:
* Labyrinth - är väl ett av de spelen som många av oss har spelat när vi var yngre, ett spel som jag tyckte var väldigt roligt.
Det är fortfarande väldigt roligt. Jag har det, under namnet "The A-maze-ing Labyrinth" och har spelat det några gånger med spelgruppen. Riktigt klurigt!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Puerto Rico, Thigris & Euphrates, Samurai, Diplomacy och Illuminati är mina favoriter, i den ordningen jag kom på dem nu när jag skrev.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
För en riktig klassiker med väldigt lång livslängd och omspelbarhet och godartad inlärningskurva kan du satsa på Settlers of Catan. För en snabbspelad favorit som fungerar bra på upp till sju personer rekommenderar jag 7 Wonders. Min egen favorit just nu (aningen mer regelmängd) är Village.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,001
Location
Bureå
Som tidigare tråddeltagare skrev, håller jag med om Settlers of Cataan och Labyrinth. Andra riktigt trevliga spel som jag måste rekommendera:

Ticket to Ride - snabbspelat, enkla regler och det går snabbt att komma igång. Det gäller alltså att bygga järnvägar. Finns i olika varianter, Europa, Nordamerika, Norden, m.m.

Smallworld - riktigt kul spel där ingen omgång är den andra lik.

Dominion - Upptäckte detta kortspel förra året, och det var nog fjolårets bästa spelmässiga upptäckt.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Krank, ja det är skitkul. Jag minns att jag har sett The A-maze-ing Labyrinth men enbart spelat Labyrinth.
Detta är ett givet köp då jag så gärna vill introducera min lille grabb för fantasy och sagor, mysterier och äventyr.

Jocke, Diplomacy är det enda som jag känner igen av dem de radar upp. Jag ska kolla upp samtliga.
Vilket av dem skulle du säga är lättast/snabbast att sätta sig in i rent spelmässigt?

hakanlo, Settlers of Catan känner jag igen. Jag vet att Wil Wheaton lirar det i ett av sina avsnitt av Tabletop. Får leta fram avsnittet helt enkelt. 7 Wonders & Village, det får bli att kolla upp dessa två också.



Tack för tipsen gubbs! Det uppskattas mycket. Jag tänkte att detta kunde bli en tråd just för snack om diverse sällskapsspel så var inte rädda för att nyttja tråden som ni tycker.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Dominion var fantastiskt trevligt. Jag fick testa några omgångar när Korpa arrade det på senaste knytkonventet. Ett av få spel som jag tyckt varit roliga även när det gått dåligt.

Memoir 44 krigsspel för två spelare. En för mig ganska lagom blandning av slump och skicklighet, så även om man är nybörjare som spelar mot en veteran kan man vinna. Men spelet erbjuder ändå taktiska val.

The Daugthers of Verona har kallats för kortspel, rollspel och dramaövning. Sanningen ligger väl någonstans mitt i. Ett gemytligt spel för många deltagare som inte är rädda för att göra bort sig. Kanske tycker språklärare och SCA:iter att det är extra roligt, men jag har spelat det med folk från 12 till 90, tjejjer och killar, och alla har kunnat skratta och delta på lika villkor.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Settlers of Catan kan jag rekommendera starkt som sällskapsspel. Men min personliga favorit är Puerto Rico.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag förstår det som att du inte vill ha så supertunga spel utan ler vill ha spel med lägre tröskel (men som fortfarande är bra spel)? Jag tycker att Village går bort av den anledningen. Annars är både Small World och Ticket to Ride utmärkta spel att spela i en grupp som består av "familj och vänner". Euphrates & Tigris är mitt favoritspel, så det rekommenderas alltid, men även där vet jag inte hur casual det är. Mitt hetaste tips är nog Love Letter (snabbspelat och extremt beroendeframkallande) och Hanabi (det enda sammarbetsspelet du behöver), båda nätta kortspel för billiga pengar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dominion, Ticket to Ride är 2 bra val. Du nämnde också Carcassonne, det gillas också.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Som sällskapsspel, spela för helvete inte Puerto Rico. Det är ett skitbra spel, men inte som socialt umgänge. Samma gäller (men inte lika extremt) för Settlers. Ticket To Ride är ett jättejättebra val, och Carcassonne också (helst med en eller två expansioner, annars är det rätt fattigt). Cards Against Humanity, om ni är några stycken som uppskattar extremt grova/löjliga och framför allt dåliga skämt.

Edit: Och som du säger är Tsuro superbra också! Jag har inte spelat Tsuro of the Seas, men originalet är helt perfekt att spela medan man gnager på pizza och läsk. :)
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Vilket pådrag, fan va kul! =)

Ticket to Ride och Settlers of Catan har jag sett en del om tack vare Tabletop men har aldrig fått chansen att spela dem.
Pandemic är riktigt roligt. Small World har jag enbart hållt i boxen, vi valde att lira Pandemic istället den gången.

De som kommer spela är i samma ålder som mig 30-35 men jag skulle även vilja introducera våra ungar till den spelvärld som inte enbart handlar om de fetaste försäljningssiffrorna eller de tyngsta studiosarna bakom produkten. Data/tv-spel går för tillfället bort för de små.
Jag ser hellre att de får använda händerna och hjärnan genom att slå tärningar och vända kort samt använda sin fantasi istället för att bli serverade allt på silverfat. Kalla mig gammaldags...
Ungarna är mellan 3 och 10 vilket då för tankarna till enkla spel som Zombie Dice och Labyrinth.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Två spel som jag inte spelat men hört ska vara bra är Space Alert och Power Grid. I Space Alert hjälps man åt att överleva i ett rymdskepp i korta uppdrag på tio minuter styck. I bakgrunden körs en CD med datorröst och annat som ger instruktioner och skapar svårigheter under tiden. Låter väldigt kul och inte minst stressframkallande. Power Grid verkar vara ett strategispel med resurshantering av klassiskt mått där man styr ett elbolag och ska försöka ta över Europas elmarknad (vilket låter jättetrist men tydligen ska vara väldigt kul att döma av recensioner, det ligger på plats 8 på BoardGameGeeks sammanlagda topplista). Sedan tycker jag också, efter att ha spelat två-tre gånger, att Small World är ett roligt spel som är lätt att lära sig.

Space Alert: http://boardgamegeek.com/boardgame/38453/space-alert
Power Grid: http://boardgamegeek.com/boardgame/2651/power-grid
BoardGameGeeks topplista: http://boardgamegeek.com/browse/boardgame
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Om du ska spela med kidsen vill jag trycka extra på att Love Letter och Hanabi funkar även med yngre spelare. Min sexåriga dotter har så sent som idag krossat mig i Love Letter och brukar håna mig för att jag är en belastning i samarbetsspelet Hanabi. Annars är Citadels ett bra val. Spännande, lätt att förstå och fungerar lika bra på två spelare som åtta. Mycket spel för pengarna. Slår även ett slag för Stone Age som är ett schysst ta ktiskt worker (die, egentligen) placementspel som bädeär lättillgängligt och utmanande.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Vimes;n3228 said:
Annars är Citadels ett bra val. Spännande, lätt att förstå och fungerar lika bra på två spelare som åtta. Mycket spel för pengarna.
Hur kunde jag glömma Citadels?! Det är ett FANTASTISKT spel, och som sagt lätt nog att förstå med tanke på hur jävla mycket underhållning man får för det. :)

EDIT: Egentligen borde det här säkert vara en kommentar. Fortfarande inte van vid det systemet. Nåja.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Ett annat riktigt bra och enkelt spel är Kingdom Builder. Fungerar bra på två men har upp till fyra spelare. Det ska vara för åldern 8+ men vette sjutton om det finns någon realistisk chans för kidsen att vinna mot en vuxen i det. Det finns ett slumpmoment, men det är sällan helt spelavgörande. Men kan vara kul att prova för den som är 10, reglerna är mycket enkla.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Galaxy Trucker! Fy fan, Galaxy Trucker. :) Jag har bara spelat det en gång, men det var en fantastisk upplevelse. Testa!
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Hallå forumet!

Har varit i värmen under en vecka, därav inaktiviteten. Nu tillbaka i kylan och grådasset.
Strax innan vi åkte så köpte jag faktiskt Carcassonne, Ticket to Ride Europe och Unhappy Homes till Gloom.
Har inte hunnit lira Carcassonne eller TtR men vi lirade lite Gloom på balkongen när grabben hade somnat, riktigt kul!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Space Alert är ett fruktansvärt bra spel!

Jag har spelat det med mindre barn, men det yngsta vi klarat var nog jag+15-åring+12-åring+10-åring. Hade någon av dem varit yngre hade det nog inte gått. Alla utom den yngsta hade också spelat en hel del spel (Carcassonne och Settlers går varma hemma hos dem). Det hör också till saken att jag i flera år haft Space Alert i ett skåp på skolan och introducerat mina klasskamrater till det på lunchraster, så jag har väl förklarat reglerna ett par hundra gånger. För att spela med ungar bör du själv ha lärt dig det rätt ordentligt och vara bra på det.

TL;DR: Space Alert är bra men inte klockrent för att spela med barn; du behöver kunna det väldigt bra själv för att det ska vara värt det.
 
Top