Nekromanti Alla dessa Konfluxer!

Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Vad är en Konflux, i Ereb. Hört talas om sista delen i Svavelvinter, "den 5:e Konfluxen".

Läser just nu igenom Barbia, där står det att den tredje konfluxen var ett hord köttbitare, gräshoppor stora som underarmar, som drog fram över rikena och åt nästan allt i sin väg.

Om jag förstått de rätt så är en konflux en händels som håller på att utrota Ereb, eller har jag fel?
Skulle vilja ha svar på dessa två frågor:

Vad är just en Konflux?
Vad "innehöll" konfluxerna? (typ, att den tredje var ett gäng "gräsjumpers")

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
En konflux är en mycket stor förändring som sker i världen. Den fjärde var till exempel De Hängivnas uppkomst i Chronopia och den sjätte är den sista striden med de hängivna som avgör östra Altors framtid.
Den första konfluxen, vill jag minnas, var när världen omformades till vad den är idag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Och jag har för mig att den andra konfluxen har något med Yndar att göra. Jag kan dock ha fel, som vanligt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Fel - det har med tredje att göra. /images/icons/smile.gif
Den andra Konfluxen hade med Kejsaren att göra. Han dominerade den och fick all sin kraft ifrån den.

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen..."
 

Arnailion

Veteran
Joined
13 Jan 2001
Messages
8
Location
Uppsala
Orsaken till tredje konfluxen är väl okänd? Åtminstone enligt tidigare Ereb-moduler än Altors Baksida tror jag. Vad jag har för mig kom "köttbitarna" som någon slags varning eller liknande.

Yndar drabbades väl under 2:a konfluxen för sitt experimenterande med nekromanti m.m.
Men jag kan ha fel.

/Arnailion
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: En konflux är...

I äventyret; Den Femte konfluxen står det att en konflux är ett "nålsöga, den smala kanalen i ett timglas" i tiden där bara ett händelse förlopp är möjligt. Detta händelse förlopp ligger sedan till grund för framtidens alla vägar. Tid och plats för en konflux pekas ut av himlakropparnas positioner.

Då det som sker i själva konfluxen får avgörande betydelse för hur framtiden kommer bli är det viktigt att inte "fel" person/er får kontroll över konnfluxen då det kan få förödande effekter på Ereb Altor. Det är alltså inget "straff" för dåligt uppträdande från någon gud.

Detta är vad jag tolkar att en konflux är utifrån vad som står om konfluxer i äventyret; Den Femte konfluxen. Vet inte hur mycket som stämmer med vad som kan tänkas stå i Ereb boxen då jag inte har den. Så är något av det jag skrivit felaktigt så är jag tacksam för rättelse.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Yndar drabbades väl under 2:a konfluxen för sitt experimenterande med nekromanti m.m.
Nej, tredje.

Orsaken till tredje konfluxen är väl okänd?
Tja, det beror på hur man ser på saken. Tidpunkten för en konflux bestäms av himlakropparnas positioner, t ex befann sig den röda månen Raukhra väldigt nära Altor vid tidpunkten för den tredje konfluxen.
Vad gäller de händelser som inträffade under den tredje konfluxen, finns olika teorier och förklaringar. Ödeläggandet av Jorpagna tänks bla ses som ett heligt korståg mot mjukhudingarna från köttbitarnas sida. Yndar drabbades av två olyckligheter under den tredje konfluxen: det ena var staden Krau-kis mystiska transport till Marjura (av okända krafter), och det andra var slempukarnas hämnd på den yndariska kulturen.

/Jakob
 

Arnailion

Veteran
Joined
13 Jan 2001
Messages
8
Location
Uppsala
Jag menade huruvida Erebs invånare kände till orsaken, men det är inte så noga.

Jaja... Du har nog rätt, det var länge sen jag läste något om konfluxerna.
 
Top