Nekromanti Alla dessa jobbiga spelarna!

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jo, det är så att vi startade en eon-kampanj idag och spelar eon för första gången på länge. Jag är normalt alltid SL. Det var dock så att en spelare fick för sig att vara SL, köper Eon, Magi (han gillar magiker) och Legender & Hemligheter. Sen visar det sig att han inte klarar att vara SL, och inte vill vara SL. Vad han däremot har lyckats är att plöja igenom hela Legender & Hemligheter. Jävlar alltså!

Vi började spelomgången efter 5 timmars karaktärsskapande och spelarna hade valt att komma från Damarien. När jag berättar lite om landet så nämner jag givetvis staden Helm och då flinar spelaren (som läst Legender & Hemligheter) och säger: "Heheee.. det står två sidor om Helm i Legender & Hemligheter". Fan!

Nu är ju hela boken förstörd ju! Vad fan ska jag kunna använda den till, bortsett den historiska faktan. Många saker där hade ju varit roliga, men...! ARgh!. Alla dessa jobbiga spelarna! Ge mig era reaktioner på vad ni skulle göra, har gjort i samma läge, eller liknande. Det skulle jag gärna velat läsa.

Mac - och nej tyvärr, jag kan inte utesluta honom från spelgruppen.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Slå dom :gremgrin:


Det är väll ingen höjdare att plöja igenom L & H. Jag tycker att det är bättre att slå upp i den när man behöver info om något.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Han kan ju försöka rollspela efter vad hans rp vet å inte vad han själv vet, ingen lätt lösning, jag skulle nog inte klara av det så bra... men det enda jag kan komma på just nu...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
SL-diskussion (SPOILER kanske)

1. Skadekontroll. Hur mycket tror du han sagt till de andra spelarna. Fråga honom så att du vet exakt först. Sen munkavlar du honom. Och om ni har ett bra stup i närheten så...
2. Om han kan hålla saker för sig själv så behöver inte L&H vara körd ändå. Dock så vet han, och antingen kan du tvinga honom att spela/låtsas som ingenting, eller så får du helt enkelt låta honom vara en RP som är mer invigd i Mundanas baksidor men samtidigt av någon anledning kan han inte delge de andra karaktärerna den informationen hur som helst. Om du vill ha intrigspel har du en klar möjlighet här.
3. Givetvis är din version av Mundana inte lik någon annan så allt i L&H kommer ju inte stämma exakt, vilket du gärna kan påpeka för spelaren.
4. Om du vill tröstäta har jag ett bra recept på chokladmousse...

Mvh / Phelan
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: mm... Vill ha de receptet [NT]

Okej, för att göra det väldigt OT.

(8 port)
Det är en dubbel chokladmousse, en mörk med kaffesmak och en ljus med vanilj som varvas i portionsskål.

Mörk
2 dl lättvispad grädde
200 g mörk blockchoklad
2 äggulor
1 msk florsocker
2-3 msk snabbkaffepulver

Ljus
2 dl lättvispad grädde
200 vit blockchoklad
2 äggulor
1 msk florsocker
Fröna från en halv vaniljstång

Gör så här:
Vispa grädden först, till den mörka har du i kaffepulvret innan du börjar vispa. Smält sedan chokladen i varsin bunke i vattenbad. Den vita smälts med vaniljen så smaken får slå ut. Vispa ihop äggulorna med florsockret och blanda med chokladen. Vänd sedan försiktigt ned grädden i resten (rör du för kraftigt går luften ur grädden). Häll upp i portionsskålar, varva med ljus och mörk så det blir skiktat. Ställ i kylen tills det stelnat. Garnera med citronmeliss, eventuellt något bär, t ex ett hallon per portion.

Mvh / Phelan
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag har själv lyckats med samma konststycke hörru.

Först fick jag enorm inspirationsbrist till Eon, sen skaffade jag L&H i hopp om att det skulle bli bättre, och sedan övergav jag spelledandet då det bara blev sämre.

Om han förstör för resten av spelgruppen genom att veta allt det där så är det dags att skrida till verket. Kicka honom ur spelgruppen eller tvinga honom att skärpa sig!

Om han däremot kan använda informationen på ett moget sätt (d.v.s. "Jag vet, men min rollperson vet inte) samt utan att avslöja allting för resten av spelarna - så är det väl inget problem egentligen? Då blir det ju bara tråkigare för honom - ingen skada skedd.

Bara my two cents...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Låt honom var vis, och ....

Låt honom spela en väldigt vis, otroligt lärd gammal man (eller kvinna). Som har otroliga kunskaper hittan och dittan och säkert kan referera till det din spelare vet (åtminstone delar av det).
Säg åt din spelare vilka delar av L&H som hans karaktär inte har koll på.
Sedan får du ge karaktären en anledning för att vara hemlighetsfull, så han inte går omkring och berättar allting för dom andra spelarna hipp som happ.

Sedan kommer det smurtigaste av allt.
Ändra massa detaljer i boken. Gör massa stora och små förändringar i matrialet som din spelare inte känner till. Då kommer han säga att "nämen serru gubben, i Helm så hände F och G, av person A, förstår du.". Sen framkommer det att det inte alls var så. Händelserna i Helm berodde egentligen på Person B, som hade Helm som delmål H för att komma åt pryl X.

Då kommer helt enkelt din spelares karaktär ha ett lätt källfel, vilket är helt förståeligt eftersom hans kunskaper troligtvis baserar sig på legender och myter. :gremsmile:

Lycka till

/Naug
 

Cainite

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
28
Location
Norrköping, Östergötland, Sweden
Låt bli att använda L&H på ett tag. Förhoppningsvis glömmer din spelare delar av sin förbjudna kunskap, inte allt kanske men en del saker. (Hoppas hoppas).

Det är skittråkigt när spelarna vet saker som de inte skall. Kanske kan bestraffahonom om han använder kunskapen till sin fördel för sin karaktär, ett brutet ben brukar få folk att tänka på annat...

/Cainite
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Det är skittråkigt när spelarna vet saker som de inte skall. Kanske kan bestraffahonom om han använder kunskapen till sin fördel för sin karaktär, ett brutet ben brukar få folk att tänka på annat...
Nej ush! Gillar inte när man straffar folk på e viset, om något sker undermedvetet... Då kan det ju inte hjälpas... Men inte ska de ske på det viset, och själv tycker jag det låter ganska mycket roligare om han får spela en rollperson med vissa special kunskaper, och nyttja boken, men inte följa den till punkt och pricka...
 

Cainite

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
28
Location
Norrköping, Östergötland, Sweden
Använda L&H...

Jo, det är en bra idé att låte honom använda kunskaperna i egenskap av en RP som är lärd, motsvarande. Men OM han nu skulle få för sig att spela t.ex Trukh (bara ett exempel inget ont om Trukher) (Trukhar?) med enorma kunskaper som han "råkar" utnyttja, då är det befogat, i min mening, att ge honom en reprimand.

Men men, om det är en bra spelare så håller han säkert inte på så. Hoppas allt går bra iallafall.

/Cainite
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Använda L&H...

Jo, det är en bra idé att låte honom använda kunskaperna i egenskap av en RP som är lärd, motsvarande. Men OM han nu skulle få för sig att spela t.ex Trukh (bara ett exempel inget ont om Trukher) (Trukhar?) med enorma kunskaper som han "råkar" utnyttja, då är det befogat, i min mening, att ge honom en reprimand.
Nej, tycker du har fel, möjligen kan man i en paus eller efter åt ta sig ett snack med honom, eller man borde göra det!

Men som du säger, förhoppningsvis ska det nog funka endå, om inte annat så finns ju både vilja, våld å vaselin å tillgå, för det tillhör väll standard utrustningen till en lyckad spelkväll? :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Skit i L&H

Om du inte kan lita på att spelaren inte missbrukar kunskapen så är det väl bara att ändra platser, händelser och tidpunkter i L&H istället. Du är spelledaren och har full rätt att förändra sådana saker. Det mesta som står är dessutom sådant som redan hänt, eventuellt kommer att hända eller är okänt för de flesta normala människor. Det kommer alltså inte att påverka spelandet eller världen särskilt mycket om du förändrar en del detaljer.
 

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
Jag hoppas att du inte ljög om receptet för det ska jag prova göra då jag kommer hem :gremlaugh:
 
Top