Nekromanti Alla dessa böcker!

Efreet

Veteran
Joined
3 Nov 2002
Messages
29
Nu ska jag snart köpa lite mer böcker till D&D. Här är en lista på vad som jag helst vill ha. Du behöver inte läsa ifall du inte vill.

1. Ett äventyr anpassat för högst 3rd level.
2.Någon trevlig bok om något.


MEN- Inga grundböcker. Tipsa gärna om andra böcker också.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
1. Sunless Citadel är ett utmärkt nybörjaräventyr (level 1, man går antagligen upp till 2 under äventyrets gång) som t o m har möjligheter att snacka sig förbi vissa elakingar.

2. Monte Cooks Book of Eldritch Might (och tvåan) innehåller skojiga magiprylar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Mina tips och ett uppdaterat kvalitetsindex

1. The Gryphon's Legacy, äventyr för nya spelare och spelledare. Från Gaslight Press.

2. Relics & Rituals. Ny magi och magiska yrken och magiska föremål. Från Sword&Sorcery Studios.

Sen kan jag ju ta detta tillfälle i akt och posta mitt kvalitetsindex igen. Höga siffror är bra, låga är dåligt.

Skala
10… Mästerlig!
9… Wow! Cool!
8… Så ska det göras
7… Inspirerande
6… Bra
5… Godkänd
4… En besvikelse
3… Undermålig
2… Dålig
1… Usel

Förkortningar
D&D = Dungeons & Dragons
d20 = d20 system
SW = Star Wars

* = ny på listan

Femte listan:

10/10 The Last Dance – d20 adventure (Atlas Games). A beautiful and atmospheric tale of love and hate, and the magic of dancing. Focuses heavily on the role aspect of the game, and forces the players (yes, the players) to actively participate in the action. Well written, brilliantly designed and well edited.
10/10 Forgotten Realms Campaign Setting – D&D campaign setting (WotC). Stunning and beautiful book. Packed with solid writing, game design, and extra material, and the perfect primer for The Forgotten Realms.
10/10 The Wheel of Time Roleplaying Game – d20 roleplaying game (WotC). A complete game in one book, and a solid implementration of the d20 system. Brilliant illustrations and an inspiring take on magic as it relates to the world of The Wheel of Time.
10/10 Call of Cthulhu d20 – d20 roleplaying game (WotC)
*10/10 Requiem for a god – d20 supplement (Malhavoc Press). A fresh format and an inspiring discussion on how to deal with the death of a deity in a d20 campaign. Much of the advice can be used with any rules system. A bit dry and academic, but well written.
*10/10 The Book of the Righteous – d20 supplement (Green Ronin). A complete pantheon and the details of the organisations associated with it. Good rules, excellent organisation and brilliant writing, you can easily drop the contents of this book into almost any fantasy campaign.
9/10 Players’s Handbook – D&D core rules (WotC)
9/10 Dungeon Master’s Guide – D&D core rules (WotC)
9/10 The Dark Side Sourcebook – SW sourcebook (WotC)
9/10 Traps & Treachery – d20 supplement (Fantasy Flight)
9/10 Oriental Adventures – D&D supplement (WotC)
9/10 Rokugan – d20 supplement (AEG)
9/10 Legions of Hell – d20 monster book (Green Ronin)
9/10 Monsters of Faerun – D&D monster book (WotC)
9/10 The Book of Eldtrich Might II – d20 supplement (Malhavoc Press)
9/10 Dungeon Master’s Shield – D&D accessory (KenzerCo)
9/10 Star Wars Roleplaying Game: Revised Core Rulebook – d20 roleplaying game (WotC)
8/10 The Gryphon’s Legacy – d20 adventure (Gaslight Press)
8/10 Creature Collection II – d20 monster book (Sword & Sorcery)
8/10 Monster Manual – D&D core rules (WotC)
8/10 Rappan Athuk – The Dungeon of Graves: the Upper Levels – d20 adventure (Necromancer Games)
8/10 Ravenloft Campaign Setting – d20 campaign setting (Arthaus)
8/10 Character Sheets – D&D accessory (WotC)
8/10 To Stand on Hallowed Ground – d20 adventure (Fiery Dragon)
8/10 Rappan Athuk 2 – The Dungeon of Graves: the Middle Levels – d20 adventure (Necromancer Games)
8/10 Monster Manual II – D&D monster book (WotC)
*7/10 Book of Vile Darkness – D&D supplement (WotC). A well crafted and great looking book, with solid rules for using quantifiable evil to boost any campaign and the villains it contains.
7/10 Star Wars Roleplaying Game – d20 roleplaying game (WotC)
7/10 Creature Collection – d20 monster book (Sword & Sorcery)
7/10 Backdrops – d20 accessory (Atlas Games)
7/10 Mythic Races – d20 supplement (Fantasy Flight)
7/10 Diablo II: To Hell and Back – D&D accessory (WotC)
7/10 Diablo II: Diablerie – D&D accessory (WotC)
7/10 Dungeons & Dragons Adventure Game – D&D introductory rules (WotC)
7/10 Enemies and Allies – D&D accessory (WotC)
7/10 Gaming Frontiers 1 – d20 magazine (United Playtest)
7/10 Gaming Frontiers 2 – d20 magazine (United Playtest)
7/10 The Banewarrens – d20 mega adventure (Malhavoc Press)
6/10 The Slayer’s Guide to Hobgoblins – d20 monster book (Mongoose Publishing)
6/10 Death in Freeport – d20 adventure (Green Ronin)
6/10 Character Record Folio Version 2 – d20 accessory (Green Ronin)
5/10 Character Record Folio Version 1 – d20 accessory (Green Ronin)
5/10 The Giant’s Skull – d20 adventure (Fiery Dragon)
5/10 The Longest Night – d20 adventure (Privateer Press)
5/10 What’s That Smell? – d20 adventure (Wicked Press): Interesting idea for handling the presentation, let down by uninspired writing, a cliché plot and sub quality rules editing. Has a novel structure, and is reasonably simple to run, but the book suffers from the organisation and repeats information in several places.
5/10 The Bloody Sands of Sicaris – d20 adventure (Paradigm Concepts)
5/10 Hero Builder’s Guidebok – D&D accessory (WotC)
5/10 The Tuggarth Gauntlet Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
5/10 Dramatis Personae – d20 accessory (Archangel Studios)
5/10 d20 Dice – d20 accessory (WotC)
4/10 e-Tools – D&D accessory (WotC)
4/10 Thieves in the Forest – d20 adventure (Atlas Games)
4/10 The Pit of Loch Durnan – d20 adventure (Mystic Eye). Poorly organised and illogical adventure that railroads the player characters through the action. Flawed writing and editing, and bad art. Saved by at least a semblance of atmosphere.
4/10 A Lion in the Ropes – d20 adventure (Troll Lord Games)
4/10 The Last Days of Constantinople – d20 adventure (Avalanche Press)
4/10 Castle Dunmere – d20 adventure (Citizen Games)
4/10 Sundered Faith Adventure Booster – d20 mini adventure (AEG)
4/10 Voyage to Storm Isle Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
4/10 NeMoren’s Vault – d20 adventure (Fiery Dragon)
4/10 Interludes: Brief Expeditions to Bluffside – d20 adventure (Thunderhead Games)
*3/10 Evil – d20 accessory (AEG). An evil sourcebook intended for both DM and PC. Ultimately disappointing, with poor and uninspiring rules, disastrous organisation and sloppy and unacceptable editing.
3/10 In the Depths of Blackwater – d20 adventure (Consortium Entertainment)
3/10 Diomin – d20 campaign setting (OtherWorld Creations)
3/10 Galal’s Grave – d20 adventure (Fiend Games)
3/10 Lost Hunt Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
3/10 The Black Stairs Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
3/10 The Thief’s Gold Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)
3/10 A Thief’s Tale – d20 adventure (Guildhouse Games)
3/10 Dark Tower – d20 adventure (RPGRealms/Judges’ Guild)
2/10 Red or White – d20 adventure (Guildhouse Games)
2/10 Temple of the Troll God – d20 adventure (Fast Forward)
2/10 Fortress of the Ogre Chieftain – d20 adventure (Fast Forward)
1/10 The Horror Beneath – d20 adventure (Nightshift Games).
1/10 The Foundation: A World in Black and White – d20 roleplaying game (Nightshift Games). Superhero roleplaying done badly. Bad art, bad writing, bad ideas and lots of frustrating gender stereotypes. Light on rules and heavy on bad fiction.

Tjosan!

Magnus
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
När det gäller äventyr kan du titta nedan i mitt inlägg som heter Root of all Evil. Mycket bra äventyr.

Om du där emot vill krydda ditt D&D3e spelande med något riktigt kul så måste jag bara rekommendera Slaine!
Slaine boken till D&D3e är mycket bra kanske en av dom bästa världsböckerna, innehåller allt för att spela i Slaines värld Land of the Young! Och givet vis det fösta äventyret av fyra som heter The Invurnerable King, avsett för level 1 karaktärer!
2000adrpg

Fast är du ute efter lite mer normal fantasy välj då äventyret Root of all Evil och världsboken till Kingdoms of Kalamar, som heter Kingdoms of Kalamar Campaign Setting
kenzerco.com/rpg/kalamar/
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Mina tips och ett uppdaterat kvalitetsindex

Forgotten Realms boken 10/10 = mästerlig? Bokens utförande är mästerligt men innehållet är då inte mästerligt. Har läst bra mycket bättre produkter än Forgotten Realms boken. 10/10 för den boken då måste man nog vara en fanboy av Forgotten Realms.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Forgotten Fanboy?

Nä, jag spelar inte Forgotten Realms. Men jag anser att innehållet i boken är solitt och att boken är en av de bästa kampanj-böcker jag läst. Svårare än så det inte. Jag står fast vid betyget.

Du kanske kan nämna några av de produkter du läst som är bättre, så har jag lite referens på vad det är du gillar? Det är liksom lite svårt när du säger att du läst bra mycket bättre produkter, men sen inte säger vilka de är. Det hela har ju så mycket med personlig smak att göra, att det skulle vara kul att jämföra vad du tycker är bra produkter också. :gremgrin:

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Förresten...

...det är inte bara jag som tycker att den är bra. Kolla följande länk:

http://enworld.cyberstreet.com/reviews/index.php?sub=yes&where=currentprod&which=FRCS

Visst finns det de som inte tycker att den är så bra, men den får ju i alla fall 10 femmor av 17 möjliga. Och 4 fyror dessutom. Av de 3 treor den fått på den recensions-sajten är åtminstone 1 skriven av en som hatar FR, en gav en trea för att boken innehåller för mycket information (?) och den sista av en som uttryckligen inte gillar FR för att det har funnits för mycket författare som jobbat med världen.

Så det är inte bara jag som gillar boken.

Magnus
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Mina tips och ett uppdaterat kvalitetsindex

Har du tittat på d20modern? Skulle vara intressant att veta vad vår meste d20-konsument tycker om det ... :gremsmile:

BTW Hur många d20-böcker har du nu?

-J
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
d20 Modern? Vad är det?

Jorå, jag har köpt och tittat på det. Första intrycket är solitt, och bra, och det finns en del regelvarianter som troligen kommer med i 3e Revised i sommar. Men jag tror inte att det kommer att bli så hemskt stort ändå, den genren är ganska liten jämfört med fantasy-genren.

Hur många d20-böcker jag har? Vänta ett tag... en, två, tre...

...kanske 250 stycken. Men min konsumtion har tappat rejält fart på sista tiden, i samband med vissa förändringar i min lönestruktur om man säger så. Så nu blir det kanske bara några böcker i månaden. Nu senast Kalamar Atlas, Monster's Handbook och Ultramodern Firearms.

Sjukt när man tänker på det, men det försöker jag inte göra. Nån hobby ska man väl ha också. :gremgrin:

M.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Spelsamlingar. Slightly OT

Det är rätt lustigt, när jag visar folk min rollspelssamling så brukar de bli imponerade/förskräckta. Men du har halva mitt antal rollspelsprodukter i enbart D20-prylar så du skrämmer mig :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
När folk ser min spelsamling...

...blir de mest förlägna, och försöker lista ut hur de ska förhålla sig till en 34-åring som är en idiot när det gäller att köpa rollspel.

:gremgrin:

Magnus
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Appropå din spelsamling...

Kan inte du ge några förslag på bra d20-produkter med OGC som kan lämpa sig för mig att översätta och dela ut. En del produkter tycks ha ett minimum av OGC medan andra har nästan 100% OGC. Naturligtvis föredrar jag att köpa de sistnämnda. :gremwink:

Tyvärr hittar jag ingenstans där mängden OGC i produkten redovisas. Vet du? Eller har du lust att göra en egen lista.

/Mikael - tycker OGC är en fantastisk idé
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Hupp

Svårt läge, det är ju inte helt lätt att lista ut hur mycket som är OGC.

Men...

Eden Studios har några produkter som är 100% OGC, och bra. Akrasia: Thief of Time och Wonders out of Time, tror jag de heter.

Green Ronin har en del som är mycket OGC i (Freeport-boken tror jag).

Och självklart Tome of Horrors från Necromancer Games, 400 monster från AD&Ds barndom, alla OGC!

Magnus
 

Efreet

Veteran
Joined
3 Nov 2002
Messages
29
Vilket fynd jag gjorde!

Idag så var jag i stan med min kompis. Vi gick till Science Fiction bokhandeln och där hittade jag en bok som hette Lords of Darkness. Handlar om tjuvar och fiender i Faerûn(Forgotten Realms-världen). Eftersom jag har så svårt att hitta på gäng och tjuvar tänkte jag att det skulle vara coolt att ha massor med konspirationer och elaka väsen som man bara kunde bläddra upp när man inte har ideér. Tittade på priset. "OJ, boken kostade bara 49 kronor!". Köpte på direkten. Nu när jag kom hem kollade jag Traditions hemsida och där kostade boken 329:-. Jag har tänkt kolla på SFboks hemsida också, ifall dom hade gjort ett feltryck, men jag kommer inte in på deras sida.

Men vilket fynd alltså!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
De har haft D&D-rea...

...på en hel del böcker att bra tag nu. Förstår inte varför, men det var inget felsatt pris, det har varit så ett tag.

Gör det nästan värt att gå förbi SF-bokhandeln varje dag för att se om de har andra såna erbjudanden. Istället för varannan dag... :gremgrin:

Grattis, det är bra bok förresten!

Magnus
 
G

Guest

Guest
Re: De har haft D&D-rea...

Argh priset man får betala för att bo här uppe i Snöträsk.
Fan varför kan inte jag också få gå på D&D-rea?
Nä nu tar jag fan och flyttar ner till fjollträsk som alla andra, men kommer ju ändå hamna där förr eller senare.
:gremfrown:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: De har haft D&D-rea...

Nä nu tar jag fan och flyttar ner till fjollträsk som alla andra, men kommer ju ändå hamna där förr eller senare.
Håll dig borta! Det finns ont nog om bostäder redan som det är!

:)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Hupp

Och självklart Tome of Horrors från Necromancer Games, 400 monster från AD&Ds barndom, alla OGC!
Fast personligen hade jag hellre sett färre monster från Fiend Folio och fler från Basic D&D, som Living Statue och så där.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Mina tips och ett uppdaterat kvalitetsindex

hur sätter du betygen och vad går du på?
betygs sätts alla efter samma standard?
 
Top