Nekromanti Alla dessa årtal!!

Praetori

Warrior
Har märkt att folk hänger upp alla argument för utveckling på årtal.
Mundana är en hel värld (personligen spelleder inte jag i Mundana, men det e en annan historia) med massvis med länder.
Titta bara på vår egen värld. När vi befann oss i början på industrialiseringen sprang japanerna runt med lamellrustningar i läder och stålsvärd. Eller för att inte ta exemplet med Zulu folket. Som använde spjut och sköld när vi hade krutvapen.

Romarriket hade badhus, glasblåserier, skolor och välutvecklade juridiska system medans vi "nordbor" precis lärt oss att tillverka kolstål.

Blandar man dessutom in andra raser blir det hela oöverskådligt. För min del så ser jag inget fel med dvärgar som använder ångmaskiner samtidigt som tokonbarbarer inte ens förstår sig på vattendrivna kvarnhjul. Detsamma gäller rustnings och vapentillverkning.

För att klaga ytterligare......... Läste ett inlägg där det står något om Jargiska legionärer och masstillverkad utrustning.
För att göra en direkt paralell till Romarriket..... Om man tittar på deras vapen och utrustning får man gärna intrycket av att den var enhetlig. Det stämmer till viss del, men romerska soldater från en del av riket hade nödvändigtvis inte exakt samma utrustning och beväpning som en soldat från säg Sicilien. Spjutspetsar, svärd och rustningsdelar skiljde sig beroende på var den var tillverkad. En Legion utbildad i Frankrike fick sin utrustning från lokala bruk.

Produktionseffektivtet

Samtidigt så var utformningen på vapnen hyfsat enhetlig. Ett gladius tillverkat i Frankrike var kanske lite annorlunda än ett ifrån Spanien men själva grund principen var den samma. Det inlägget var menat att(vad jag kommer ihåg åtminstone) på visa skillnaden på en beställningsvara och en hyfsat masstillverkad.Om en smed bara tillverkar en sorts vapen så kommer han att effiktivisera tillverkningen. Detta kommer att innebära en minskad tillverkningskostnad.

Back