Nekromanti Alla de där idéerna som bara förblir idéer...

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Visst är det deprimerande att man har så mycket idéer till olika rollspel, som man så gärna skulle vilja göra någonting av, men inte har tid/lust/ork/pengar/möjlighet att göra något av? Jag har ett "stort" projekt, som jag ständigt arbetar med, samtidigt har jag ett otal "mindre" projekt som jag skriver lite på, i mån av tid och lust. Det stora projektet räknar jag med att det ska bli klart, men med tanke på allt jobb jag lägger ner på det, blir jag helt klart avskräckt från att färdigställa de mindre projekten, även om det skulle vara väldigt intressant att se hur de blir när de väl är färdiga. Det största problemet jag har är att jag är ett regelfreak. Jag har tusentals idéer om hur man kan gå tillväga för att lösa olika saker i rollspelsvärldarna, och därför skriver jag ner olika teorier och idéer, men att sedan färdigställa världarna tar så pass mycket längre tid än det gör att bara skriva ner några regler som förklarar hur systemet fungerar.
Känner ni igen er själva i det här beteendet? Dela med er av era egna erfarenheter kring problemet, eller ge mig lite tips och råd på vad jag kan/ska göra åt det...

/Skuggvarg - desperat dygnet runt
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
I hear you, brother!

Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Precis som du sitter jag och skriver brottstycken av kampanjer, världsbeskrivningar med mera. Samtidigt skriver jag de äventyr som spelgruppen faktiskt spelar. Var enda spelkväll får jag nya idéer, uppslag och dumma påhitt om än den ena och än den andra kampanjen. Borde göra det här, borde testa det där, borde skriva mer, borde GÖRA mer. Fan, man har inte tid så det räcker. Pengarna försvinner på nya rollspel och gamla moduler. Orken finns någonstans men den sprids på så många projekt att den blir verkningslös.

Det är skönt att man inte är ensam om sin vånda. Det finns andra som VET hur du känner det och även om de inte kan ge dig aktiv hjälp så kan de i alla fall känna sympati och låta dig veta att kampen ÄR värd besväret. Till sist kommer alla dina idéer att bära frukt. Tror du bara på det så kommer du att nå fram.

Rev. Duddmannen, 1st Church of Divine Inspiration
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Känner ni igen er själva i det här beteendet?"

Jajjemen!

"Dela med er av era egna erfarenheter kring problemet, eller ge mig lite tips och råd på vad jag kan/ska göra åt det..."

Utnyttja det positivt. Skriv ner allting, och återanvänd det i dina "riktiga" projekt om småprojekten inte blommar upp till ett stort projekt.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
En idé

Jag håller med föregående talare, men vill inflika en liten idé. Man kan skaffa sig en kompanjon som hjälper till lite granna. Det tar tid att bygga upp ett helt rollspel, men har man lite hjälp så blir det kul. Att systemet inte blir exakt som man vill får man kontra med att man under arbetes gång får kritik och kan ge kritik så att arbetet ständigt kan förbättras. Man håller det mera vid liv om det är någon som skickar ett mail, "är du klar med Liranidiens religioner kontra Derinhelms". Tja ni begriper... Nåväl. Om man bara kan ta sig i hampan och besluta sig för att göra klart grejen och inte ständig förbättra det så fort man får en ny ide så kan det bli bra.

För övrigt så har jag motsatt problem, jag skriver gärna världar mm kulturer och saker, men reglerna ser jag som sega. Så det är ju inte otänkbart att det finns fler som jag som aktivt kan ta tag i de delarna som du inte känner att du inte klarar själv.
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Bollplank

En kompanjon är också ovärderlig när det handlar om att bolla idéer fram och tillbaka. Resultatet blir oftast bättre då man får infallsvinklar och idéer man inte kommit på själv, och det går ofta fortare än om man ska komma på allt själv.

Men man får räkna med att man inte får allt precis som man själv vill, då det är olika viljor med i spelet. Fast är det bara en hjälpis som man kan köra över hur som helst så går det bra.

Mattias
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Vad gäller konstruktion av rollspel: det enda sättet att få reda på om ngt är bra/dåligt är att höra sig för med spelarna! Det är de som ska spela ditt framtida spel & förhoppningsvis tycka om det. Det optimala vore att utveckla sitt rollspel och under utvecklingen låta så många spelare som möjligt speltesta betaversioner av olika regler för att få reda på vad som uppskattas och vad som förkastas...Om detta är genomförbart inom rimlig tid, för en normalt upptagen person, i verkligheten, låter jag förbli osagt..Hursomhelst, lycka till med dina projekt..

M
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Trenne tips från en snubbe som aldrig slutfört nåt

Jösses, jag är kungen av att aldrig bli färdig med något, jag har projekt från mellanstadiet som fortfarande inte har resulterat i något annat än lite lustiga gubbar ritade på ett block och texten "jag ska bli världskändis!" skrivet med guldpenna på en pärm (utan innehåll)...

Nå, tre tips har jag ändå:

#1: Kompisar är bra.
Det har andra redan påpekat. Alla projekt jag gjort NÅGOT av har jag andra att tacka. Jag är iofs något av en egoistisk, narcissistisk perfektionist (jag tycker endast det jag har kommit på är riktigt, riktigt bra) men så länge man vet om att man innerst inne är en idiot så kan man kompromissa och till slut få ihop något som i alla fall är halvkul. Särskilt om du ska göra ett eget kortspel så är många kompisar ett måste. Annars kommer du sitta där och försöka hitta på nya regler så att man bara har två kort på hand och bara får dra ett nytt kort var tionde runda, eller nåt.

#2: Skriv ner allt.
Många gamla idéer är inte så bra i sig, men har små detaljer som är grymma, och de kan man återanvända till en annan gång i ett annat projekt. Till slut kommer man ha armarna fulla med fullkornsidéer och då vet man ju att det kommer bli succé direkt, eller?

#3: Prata inte om det.
Det här är min nya devis. Jag har inte levt efter den särskilt länge, men jag är redan säker på att det kommer bli min nyckel till produktivitetens gyllene land. Så länge man berättar om sina projekt så tappar man lusten att göra dem på riktigt. Folk vet ju redan vad man har tänkt göra. Den där riktiga "aha"- känslan kommer utebli.

Hoppas det är till nån hjälp.
 
Top