Nekromanti All magi har ett pris...

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I vilka rollspel är magi något som ofta kostar mer än det smakar?
Eftersom jag är lite morgontrött så kommer jag bara på två spel: Call of Cthulhu och Conan.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
I Warhammer är det farligt men inte särdeles tokfarligt. I Burning Wheel är det livsfarligt, om man har köpt Magic BUrner och nyttjar korruptionsreglerna.


Storuggla, man får inte päls iaf
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Mekanurg said:
Hur ar det i Warhammer? Jag har nagot minne av att magiker kan bli warped.
Stämmer. All magi i WHFRP har sitt ursprung i kaos och om man har otur så manifesterar det sig när man lägger den. Har man riktig otur kan det innebära att man öppnar en demonport eller får mutationer.

Psykers i Dark Heresy funkar nästan likadant.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Jag är inte helt säker men jag har för mig att magianvändning i Stormbringer ger alligience point mot chaos. Det är inte nödvändigtvis något dåligt men i alla fall.

I Deciphers Lord of the Rings-spel får man corruption om man använder sig av ond magi.

/Anders
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Anthraxus said:
I vilka rollspel är magi något som ofta kostar mer än det smakar?
Det är lite så magin i Bortom kommer behandlas. Det är någonting som kan användas för att tvinga fram händelser som är önskvärda, men som samtidigt påverkar personen på längre sikt.

Man kan säga att med magi kan man göra nästan vad som helst, men priset är att det tär på både kropp och sinne när det görs.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Magic Burner!? Har den kommit! Paw ruiktuigt?"

Det är sanning! Den finns! Den är blå! Och den rockar!
Den finns från Key20 eller indie press revolution.


Storuggla, death magic är coolt
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Mage the ascension (& den nya varianten vad den skiten nu heter..) Där sann magi är något man bör tillämpa försiktigt, annars händer dåliga saker..

The Riddle of Steel, Där magi suger livet ur en.. Man betalar i månader om man inte är försiktig.

Drakar & demoner 91 & tidigare, för att när spelledaren väl kommer på exakt hur jäkla dåligt skriva reglerna är, så "kostar det mer än det smakar"..
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
För att utveckla den ursprungliga frågan lite:

Vad, som spelare, finner du positivt med att magi kostar mer än det smakar? Vad är charmen med det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Endyamon said:
Vad, som spelare, finner du positivt med att magi kostar mer än det smakar? Vad är charmen med det?
Balans. Jag ser ett värde i att ha rollpersoner som är hyfsat balanserade.

Inte så mycket stridsmagi. Stridsmagi är aptråkigt på alla sätt och viss. Har man sett en eldboll har man sett alla. I system där magi kostar, så brukar det också vara så att magikern uppmuntras att snarare fokusera på längre ritualer och så. Det gillar jag.

Dessutom blir det ett balans- och avvägningsmoment som faktiskt är detsamma för rollperson och spelare, i stort sett: Man måste väga för- och nackdelar, pris mot det man vinner.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Endyamon said:
Vad, som spelare, finner du positivt med att magi kostar mer än det smakar? Vad är charmen med det?
Tjaaa....
Magi är inte "vanligt" utan måste vara speciellt för att jag som spelare ska känna mig "speciell"..
Så magin måste vara svår & motsträvig (och gärna lite kaotisk), annars hade ju alla hållit på med magi.. -Och då vore jag ju inte speciell.

Det är ju inte "magiskt" om det bara funkar, och ingen nackdel... eller?
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Då jag nu inte sitter med böcker i hand så blir det lite kort..

Man har en "Sorcery pool", som motsvarar vad man bemäktar för tillfället. (denna fylls på, naturligtvis)
När man använder en besvärjelse, så använder man en så stor del av denna pool man vågar, för att få effekt. (Tänk WoD, ju fler successes, desto bättre)
Twisten & anledningen att jag säher "vågar" är att magin är för kraftig för dödliga att hantera, så man måste även använda en del av denna pool för att skydda sig mot dess skadliga effekter.

Som enkla exempel kan det bli såhär:
1. Magiker X, orsakar stor skada på moståndare Y men klarar inte av besvärjelsens energier. Han blir månader äldre, och troligtvis -medvetslös.
(fummel är sämre, men fummelreglerna är snälla)
2. magiker X skadar Y medelmåttigt, men klarar magins skadeverkningar hyfsat, blir några månader äldre.
3. Magiker X skadar inte Y så allvarligt, men är relativt säker från skada själv.

Det sagt, är INTE magin i tRoS så bra i strid by design, det är inte i dess natur, helt enkelt... (det var bara ett enkelt exempel)
Men den har en hel del charm, om inte annat p.g.a. man får chancen att beskriva hur hår & naglar växer nån decimeter, och ett antal fler rynkor uppenbarar sig efter en dåraktig besvärjelse.. :gremgrin:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
om du har spelat Call of Cthulhu eller Conan så vet du att ytterst få spelare använder magi - just för att det är så farligt.
Magin blir något mystiskt och skrämmande som spelarna inte har kontroll över - där har du charmen. :gremwink:
Magi kan jämföras med något annat skadligt (t.ex. heroin), spelarna vill INTE använda magi, men ibland så MÅSTE de det för att klara av äventyret,
De gånger de MÅSTE använda magi blir desto mer minnesvärda.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Changeling: the Lost har något liknande i form av sina Goblin Contracts. Dessa är magiska förmågor som alltid har någon nackdel. Exempel är förmågan att förtrolla tre kulor -- två av dem kommer alltid att träffa sitt mål, medan den tredje innebär att man gör ett chance roll (1/10 chans att lyckas, 1/10 chans till katastrofalt misslyckande). Den som använder förmågan har ingen aning om vilken kula som är vilken. En annan förmåga låter en fly från någon form av fångenskap, genom en serie osannolika sammanträffanden (fångvaktaren glömde nycklarna i låset, hundarna sover, etc), men till priset av att en annan av ens fiender omedelbart får reda på exakt var man befinner sig.
 
Top