Nekromanti All Flesh Must Be Eaten

G

Guest

Guest
Jag har alltid älskat Zombiefilmer och min samling hemma är stor, jag konsumerar minst en zombiefilm i veckan, därför har jag beställt All Flesh Must Be Eaten. Egentligen så behövs kanske inte ett helt eget rollspel för Zombie-slakt för mig, då man säkert enkelt kan improvisera och friforma lite härligt ruttna Zombie äventyr med ett enkelt BRP-system, men då rollspelet fått så bra kritik så blev jag nyfiken.

Men jag undrar hur Uni-Systemet står sig? Är det bra?

Så frågan är riktat till er som har erfarenhet av spelmekaniken och All flesh must be eaten framförallt. Hur bra förmedlar rollspelet Zombiekänslan och allt det andra härliga kring just det konceptet? Vad ger rollspelet mig som spelledare för fördelar och hur bra stödjer det zombietänket. ÄR det ens värt att köpa?

Tacksam för alla svar....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men jag undrar hur Uni-Systemet står sig? Är det bra?
Uni-systemet är ungefär som BRP; du har en metod för att slå ihjäl gobbos, ehr, zombies, och en metod för att dyrka dörrar. Därpå finns lite administration och lite subsystem för att slå ihjäl gobb... zombies på övernaturliga sätt (dvs psi/magi/whateva). Det har en poängbaserad rollpersonsgenerering med för- och nackdelar, och systemet bygger på att du slår tärning plus värden minus svårigheter över 9. Det finns lite olika förslag på hur man varierar Uni-systemet för kort, andra tärningar och inga tärningar alls.

Så frågan är riktat till er som har erfarenhet av spelmekaniken och All flesh must be eaten framförallt. Hur bra förmedlar rollspelet Zombiekänslan och allt det andra härliga kring just det konceptet? Vad ger rollspelet mig som spelledare för fördelar och hur bra stödjer det zombietänket. ÄR det ens värt att köpa?
Vi svarar på den sista först: det är värt att köpa. Du borde kunna hitta det billigt med lite tur också.

Det som All Flesh Must Be Eaten gör bra är att variera konceptet. Man får inte stats på en zombie, utan man får ett zombie-byggarsystem som tar upp allt från hur zombies rör på sig till hur man har ihjäl dem till hur smittan sprids, som dessutom gör att man kan balansera dem mot rollpersonerna. Smarta zombies, dumma zombies, få zombies, många zombies, snabba zombies, grävande zombies, släpande zombies, "endast skott i ryggmärgen"-zombies... you name it, you got it. Eller snarare, you could build it.

Därtill får du elva stycken förslag på zombie-kampanjer, allt ifrån medeltid till postapokalysm. Och som inte det var nog får du en rätt genomgående analys av zombie survival horror-genren, vad som kännetecknar den och vad man ska tänka på när man gör den i rollspel.

Kort sagt, du får en verktygslåda för din egen zombievision.

---

Min kampanj Skövde Matfestival - som förvånande nog handlade om en zombie-infektion i Skövde - hade tre zombiestadier. I ett första stadium var de inte riktigt döda, utan snarare något i stil med 28 dagar senare - i högsta grad vid liv, toksnabba och jefligt hungriga. Ett andra stadium var döda zombies, långsamma släpare men som enbart kunde has ihjäl med att ryggraden mosades. Det tredje stadiet var amöbablobbar, då cellerna brytits ner till en slemmig massa och som enbart kunde has ihjäl genom att frysa eller bränna dem.

Jag hade inga problem att göra de tre zombiestadierna, och det var jefligt kul att spelarna inte hade någon aning om hur zombiesarna var. När de listat ut hur de funkade så bytte de plötsligt uppträdande och blev helt annorlunda, och det höll dem på tårna hela tiden.

Det enda jag kände hindrade mig var att spelarna upplevde det som svårt att göra sig själva som rollpersoner, som var den ursprungliga tanken. Det var klart mycket lättare om de gjorde en slags "film-version" av sig själva. Utöver det hindrades jag inte av regelsystemet alls. Tvärtom känner jag att utan zombie-byggarsystemet så hade jag inte kunnat göra mina tre zombiestadier alls.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur bra förmedlar rollspelet Zombiekänslan och allt det andra härliga kring just det konceptet?
Jorå, jaag tycker allt att det är p det ghela taget ett kanonspel för dig som gillar zombies.. AFMBE förmedlar känslan bra att ha ett X antal zombies efter dig. Du kommer inte att bli besviken på spelet.

/ Johan K, som med glädje minns Julfläsk-kampanjen.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Unisystem är ett minimalistiskt system, det innehåller inga spelledarhjälpmedel/pekpinnar i själva spelandet (som jag vant mig vid efter att ha spellett och läst en del indiespel), vad det ger är det som Krille beskriver nedan.

Själv så skulle jag varit mer intresserad om systemet hade givit lite mer berättelsemässiga eller taktiska alternativ, som det är nu så är det så minimalistiskt att eventuella taktiska övervägande (som existerar en del i källmaterialet) sköts via GM fiat och berättelsen (i den mån den existerar) är spelledarens ansvar.

Fluffet i spelet är dock exemplariskt, tilläggsmodulerna som finns ger också tips för att slänga in zombies i nya genrar, till exempel Pulp Zombies.

Spelledarskärmens häfte ger ett småtrevligt introduktionsäventyr och regler för att skapa zombierollpersoner. På det hela taget en hyfsad produkt som kan vara värd pengarna om man hittar den billigt. Spelledarskärmen i sig är ful, väldigt ful.

/Marcus
 
G

Guest

Guest
Re: Tack för svaren

... fick hem min bok idag, så nu ska det läsas, med lite sköna Zombiefilmer på i bakgrunden :gremgrin:
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Re: Tack för svaren

Hur pass B-filmaktigt kan man driva AFMBE? Jag snackar rent idiotiska saker som system för att lyfta upp gräsklippare, använda improviserade vapen, modda avkapade lemmar etc. Att kunna montera en motorsåg på sin stump i slutet av äventyret är nästan ett krav. Är systemet mer nedtonat eller helt over the top? :gremlaugh:
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Tack för svaren

De enda "over the top" bitarna i AFMBE är väl att man kan gestalta Survivors (dvs. människor som är lite mer "über" än vanliga "Norms") och Inspired (dvs. människor med övernaturliga förmågor av något slag)

I stort så är väl systemet helt enkelt så att det beskriver regeltekniskt det mesta man kan göra i verkligheten. Inga specifika regler för att fästa en motorsåg vid stumpar eller lyfa upp gräsklippare eller något sånt alltså, fast det hindrar ju inte spelarna från att göra detta förstås...
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Re: Tack för svaren

Jag tänkte mer om systemet var aktivt nedtonat, för att gestalta den typen av skräck som uppkommer när helt vanliga människor utsätts för helt flippade saker. Ex. att avhuggna lemmar leder till stor smärta, infektionsrisk och grav nedsatt förmåga, men av svaren att döma tycks det vara lite av båda.
 
Top