Eon Alkohol på Mundana

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
I den här tråden diskuteras historiska fakta om alkoholhaltiga drycker en hel del. Det sätter ett visst perspektiv på hur oerhört anakronistisk den alkoholproduktion som beskrivs i Mundana är jämfört med den i stora drag senmedeltida teknologinivå som målas upp. Värst är nog ölen, där beskrivningen av olika öltyper i Dvärgar mer påminner om något man skulle hitta i våra dagar än något medeltida, med sitt stora utbud av underjästa öler, sitt tydliga humlefokus och sin avsaknad av spontanjästa öltyper (sannolikt eftersom ölnörderiet då boken skrevs år 1998 var långt mindre utvecklat än det är idag). Även destillerad sprit tycks avsevärt vanligare. Detta kan man visserligen acceptera -- cirefalierna är ju skickliga alkemister, och att de spritt destillationskonsten mer än vad som var fallet under vår senmedeltid kan väl vara rimligt. Men hur kommer det sig att denna förmodligen ganska nya teknik är så populär i den stockkonservativa och primitiva avkroken Alarinn? Borde inte léaram-alverna hålla fast vid samma gamla metoder för alkoholframställning som deras farfar använde för tusen år sedan, inte någon nymodig apparat? Kort sagt, skildringen av Mundanas alkohol ligger mer på 1900-talsnivå än 1400-talsnivå. Det som kanske är frågan här är hur viktigt folk ser det att de gamla beskrivningarna fortfarande gäller, eller ifall man kan rumstera om lite i Mundanas alkoholkultur för att göra den mindre samtida?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Något som såklart länge har gäckat Eonspelare är vad fasen Svarta draken är. Denna dödligt starka sprit har ständigt haft sin plats högst upp på listan över hur mycket utmattning man tar av drickande, och utmärker sig även genom att vara påtagligt dyr. Det här att sprit blir dyrare ju starkare den är känns som något som mer har med svensk alkoholbeskattning under 1900-talet att göra än med faktisk framställningskostnad, så alltså måste det också röra sig om högkvalitativ sprit. Här är min tolkning:
Denna berömda och mycket starka spritdryck är ett särskilt starkt meloriskt druvdestillat. De minst femtio kryddorna inkluderar bland annat drakblodskåda från de momolanska öarna, något som ger drycken djupröd färg, samt små doser pulveriserad mumie från Ziu. Ursprungligen är drycken en medicin, men cirefalierna har funnit att folk runtom Mundana gärna dricker den som umgängesdryck. Drycken lagras och säljs alltid i blanksvarta stengodskrus, utan andra dekorationer än det faliska ordet “reth”, drake. Smaken är starkt örtig och bitter, med en svag fruktig sötma, och gör ett farligt bra jobb med att dölja den höga alkoholhalten.
Det man betalar för är alltså inte alkoholstyrkan så mycket som de exotiska kryddorna och det faktum att den är något så sällsynt som en standardiserad spritdryck med stor spridning. Man vet vad man får på ett helt annat vis än när man köper det lokala rävgiftet, helt enkelt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag har funderat tidigare på vinsorter. Finns det vin med bubblor i vårvärld sägs det att de första vinen med bubblor kom 1530, men det känns som något som skulle kunna finnas i Mundana.
Jag har tänkt att cirefalier gärna dricker sötvin och fruktiga viner, detta på grund av att värmen där gör sådana viner blir med lättproducerade. Norra Jargien har kanske en mer tysk vinstil med friska vita och tunna röda.
Ska på jobb nu ska fundera mer sedan..
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Jag har funderat tidigare på vinsorter. Finns det vin med bubblor i vårvärld sägs det att de första vinen med bubblor kom 1530, men det känns som något som skulle kunna finnas i Mundana.
Jag har tänkt att cirefalier gärna dricker sötvin och fruktiga viner, detta på grund av att värmen där gör sådana viner blir med lättproducerade. Norra Jargien har kanske en mer tysk vinstil med friska vita och tunna röda.
Ska på jobb nu ska fundera mer sedan..
Egentligen är ju både Melorion och Soldarn mer fuktiga subtropiska klimat som är varmare än Europa (rimligare är nog att jämföra med amerikanska södern), så deras vinodling borde påverkas av detta. Sedan kan man ju också tänka på att Mundana har en längre kulturell kontinuitet, kanske med större möjligheter att magiskt förädla vissa grödor och liknande.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Med risk för att vara off-topic så känns det fel i hela kroppen att läsa på mundana (istället för i)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Sant, jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag skrev det. Jag tycker också det ser fel ut.
Tänkte att du tänkte att det heter på Mundana som det heter på jorden (vilket kanske är rimligt även om det låte illa).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Kan man göra alkohol på potatis eller druvor kan man väl göra alkohol på Mundana?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Nu ska vi prata kvasr, med en liten detour till dvärgarnas matsmältning. Dvärgar äter ju mycket svamp och insekter. Kanske får de också ut mer näring från dessa än människor? Nu fungerar ju Mundanas biologi annorlunda än vår, men på jorden skulle jag förklara det såhär: dvärgar kan bryta ned kitin, som utgör exoskelettet för insekter och cellväggarna för svamp, och omvandla det till glukos, det vill säga socker. Detta är tack vare ett enzym som finns i dvärgarnas speciella saliv. Detta innebär också att dvärgars matsmältning funkar annorlunda än människor, och på vissa vis påminner mer om den hos idisslare. På Mundana funkar det säkert annorlunda, men man kan tänka sig att effekten blir samma i slutändan: insekter och svamp är mycket mer näringsrika för dvärgar än för människor.

Vad har då detta för relevans för öltillverkning? Jo, det här med att använda gräshoppor i malten blir ju mer funktionellt om man kan bryta ned deras exoskelett till sockerarter. Spottar dvärgarna månne i malten för att bryta ned insekterna? Det låter kanske underligt, men vi kan då tänka på namnet kvasr och dess ljudlikhet med den fornnordiske Kvaser.
Efter vanakriget sattes ett kärl fram mellan asarna och vanerna som båda släktena spottade i. Ur kärlet växte Kvaser fram, som påstods vara slugare och visare än andra gudar.
Så kanske görs dvärgaöl med insekter nedbrutna till sockerarter av dvärgarnas särskilt potenta saliv. Kanske har dvärgarna rent utav någon liknande myt? Vilket leder oss hit:
dvärgöl.jpg
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Nu ska vi prata kvasr, med en liten detour till dvärgarnas matsmältning. Dvärgar äter ju mycket svamp och insekter. Kanske får de också ut mer näring från dessa än människor? Nu fungerar ju Mundanas biologi annorlunda än vår, men på jorden skulle jag förklara det såhär: dvärgar kan bryta ned kitin, som utgör exoskelettet för insekter och cellväggarna för svamp, och omvandla det till glukos, det vill säga socker. Detta är tack vare ett enzym som finns i dvärgarnas speciella saliv. Detta innebär också att dvärgars matsmältning funkar annorlunda än människor, och på vissa vis påminner mer om den hos idisslare. På Mundana funkar det säkert annorlunda, men man kan tänka sig att effekten blir samma i slutändan: insekter och svamp är mycket mer näringsrika för dvärgar än för människor.

Vad har då detta för relevans för öltillverkning? Jo, det här med att använda gräshoppor i malten blir ju mer funktionellt om man kan bryta ned deras exoskelett till sockerarter. Spottar dvärgarna månne i malten för att bryta ned insekterna? Det låter kanske underligt, men vi kan då tänka på namnet kvasr och dess ljudlikhet med den fornnordiske Kvaser.

Så kanske görs dvärgaöl med insekter nedbrutna till sockerarter av dvärgarnas särskilt potenta saliv. Kanske har dvärgarna rent utav någon liknande myt? Vilket leder oss hit:
View attachment 6751
Älskar detta!
 
Top