Nekromanti Alkemiska Processer

eldritch

Veteran
Joined
26 Mar 2003
Messages
12
Har en liten undran om vad de alkemiska processerna Fusionera Essenser , Modifiera Resonansfrekvens och Reducera Resonansriktningar egentligen har för funktion. Visst, dom är beskrivna i boken, men det står egentligen inte vad de har för spelteknisk funktion. Någon som har hjärnan med sig (min är ute och vandrar för tillfället, mycket på gång) får gärna förklara för mig vad dom innebär, och ge gärna exempel :gremsmile:

Och en sak till: Då en spelar skall välja alkemiska processer åt sin rollperson, räknas då de processer med (X+) i magnitud som X eller som den nivå man vill köpa till då man väljer den? Jag menar... ta exemplet Nekromantisk Reanimation , den har en magnitud på (1+). När en spelare väljer den, räknas den då som magnitud 1, eller kan dom köpa den för... säg.. 5?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Har en liten undran om vad de alkemiska processerna Fusionera Essenser , Modifiera Resonansfrekvens och Reducera Resonansriktningar egentligen har för funktion. Visst, dom är beskrivna i boken, men det står egentligen inte vad de har för spelteknisk funktion. Någon som har hjärnan med sig (min är ute och vandrar för tillfället, mycket på gång) får gärna förklara för mig vad dom innebär, och ge gärna exempel
Det handlar om det som alkemister höll på med i vår värld, nämligen att framställa nya ämnen (inte endast guld) genom olika alkemiska processer. Dessa processer lade grunden för praktisk kemi (destillering osv) samt ledde till upptäckten av flertalet ämnen (svavelsyra har jag för mig). Detta kommer om jag får bestämma beskrivas mer i någon framtida magibok (det är lååångt kvar, men ändå).

Och en sak till: Då en spelar skall välja alkemiska processer åt sin rollperson, räknas då de processer med (X+) i magnitud som X eller som den nivå man vill köpa till då man väljer den? Jag menar... ta exemplet Nekromantisk Reanimation , den har en magnitud på (1+). När en spelare väljer den, räknas den då som magnitud 1, eller kan dom köpa den för... säg.. 5?
Använder man fem av sina köpemagnituder så får man magnitud 5 på processen, använder denne endast en av dem så blir det bara magnitud 1.

// avatarex, gillar alkemi
 

eldritch

Veteran
Joined
26 Mar 2003
Messages
12
Okej.. men vilken spelteknisk funktion har dom? Att fissionera två ämnen är ju inte direkt användbart egentligen, såvida det inte kan ges en mer konkret förklaring på vad det är.

Tror inte att systemet med magnituderna fungerar så... har läst en gång till. Tror att om det står 3+, så kostar den 3 från antalet val, men den kan ökas då den används i en alkemisk framställning.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Tror inte att systemet med magnituderna fungerar så... har läst en gång till. Tror att om det står 3+, så kostar den 3 från antalet val, men den kan ökas då den används i en alkemisk framställning.
Läs processbeskrinvningarna på sida 66-68 i Mystik & magi en gång till. Avinstallera, rad 4-6. "Magnituden på denna komponent måste vara minst lika med magnituden på den komponent som skall tas bort[...]

Logiskt: Det kostar så mycket som det smakar. 3+ betyder att det kostar minst 3 och därmed också smakar minst 3.Varför tror de inte att det funkar så?

Användbart och användbart, du kan göra tungt/lätt vatten, hårt guld, tjosan och hejsan, låt fantasin flöda!
 
Top