Nekromanti Alkemiska preparat - kass tabell

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Enligt vad jag förstår är det förr eller senare dags för en ny version/upplaga av Mystik & magi. Det finns mycket som jag kunde gjort bättre i denna bok, men högst på denna lista tycker jag dock tabellen med alkemiska preparat ligger. Om man verkligen använder denna enligt reglerna blir det ganska dålig känsla/stämning. Tabellen är frivillig, men den behövs verkligen för att skapa någon form av känsla för vad man verkligen håller på med. Framför allt tycker jag det är valet av preparat som känns tråkiga. Kanske skulle tabellen utökas eller på någon form anpassas till vad man håller på att framställa. tyvärr har jag ingen riktigt bra idé på hur detta skulle kunna gå till. Men känner jag mina forumitkollegor så finns det idéer att hämta.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Låter verkligen som en bra idé!

Tycker att det är en allt för skum blandning av "low" ingredienser och "high". Allt ifrån lera till drakblod. Tycker att man ska ta bort de "low", såsom lera. Eller egentligen tycker jag att man ska ta bort tabellen, och istället bara göra unika ingredienser till olika processer.

Och i de processerna så vill jag ha ingredienser som korpögon, hyggelmonsterägg, människonaglar och annat.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Visst. Men tycker fortfarande att tex. Lera, Kork och Tobak känns tråkiga. Men skulle nog kunna tänka mig någon sorts indelning för olika processer. Men också kanske indelning typ "Organiska", "Metaller" och liknande.

Och kanske ha en tabell trots att man har "fasta" för de olika processerna. Så att om du ska göra Bereda Magiskt Elixir så kanske det krävs en "fast" ingrediens per magnitud, och sedan så slår man fram en random för olika effekter. Så att om man gör en Hela Trauma potion och en Lindra Smärta så blir det lite olika, men ändå rätt så lika.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Historisk alkemi handlar till stor del om korrespondenser mellan olika material och fenomen. Att ta upp detta i Eons alkemisystem skulle innebära att de olika preparaten har olika aspekter -- lera har geotropi, blod har både bio- och nekrotropi, och så vidare.

Sedan kan man låta olika preparat vara olika kraftfulla genom att ge dem ett "tak" på hur många magnituder den process där de är involverade kan ha. Ett så lättöverkomligt ämne som lera kan till exempel ha ett tak på en magnitud (två för geotropi), medan blod från en lumiandrake kan ha en maximal magnitud på sex (sju för de fyra elementarkrafterna) eller något annat högt värde. Detta innebär att alkemister som vill genomföra en kraftfull process måste hitta kraftfulla preparat -- man ska inte kunna uppnå samma effekt genom att kombinera flera mindre kraftfulla preparat.

För ytterligare historiapoäng bör man ha en korrespondens mellan astrologin och alkemin. Mundana har redan en tabell för att bestämma vilka aspekter som har inflytande olika dagar, och även alkemin borde använda sig av den. Kanske kan man också utöka den, så att processer, och inte bara aspekter, har astrologiska korrespondenser. Ska du skapa den där kronan som lägger effekten Makt på dig gör du bäst i att göra det på en söndag!

Bra lite kvickt spånat, alltså. Med lite arbete kan jag säkert utöka det.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Mystik och Magi 2.0

Är det någon som sitter och jobbar på tvåan? Om inte så är det uppskattat om man skulle skriva ihop lite texter?

Och när ungefär tror ni att ni vill ha ut M&M2?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Absoult stentrist med exempelvis lera kork och tobak, jag håller med!!!

Är det drycker man gör borde ingredienserna vara vätskeformiga (i alla fall en). De andra borde på något sätt kunna gå att lösa eller blanda.

Analogt borde det gälla för kristaller och andra typer av resulterande objekt.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Låter sjukt bra

Verkligen. Låter mycket Eonskt och bra. Det med att olika ingredienser är knutna till olika aspekter, och att en del ingrediener bara funkar på lägre processer. Samt koppla in astrologi allt mer.

Vet dock inte hur det ska gå till. Men med astrologi kan man väl ha någon sorts "underlättningsslag" som gör så att man får fram en tidpunkt då det blir lättare att göra processen.
Och med ingredienser o aspeker o tak så vill jag fortfarande ha mer unika ingredienser för de olika processerna.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
En kul grej skulle ju som sagt vara olika kategorier för olika processer.

T.ex så borde ju skapningen av magiska elixir kräva många lösa/vätskeformiga preparat, medan installationen av en projektor skulle kunna ha fler fasta saker (karva till någon magisk symbol på en bit gargylhud?).

Och ja, lera är en väldigt trist komponent. -.-
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Att som Bobby Magikern säger låta alkemin bli mer kopplad både till magi systemet och astrologin tycker jag låter alldeles utmärkt. Allt för många gånger har det känts som om de alkemiska preparaten för att skapa en magisk artefakt har varit för 'low' så att säga. Det blir liksom lite mer spännande om vissa saker bara går att göra under specifika dagar/månader/år?
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: Mystik och Magi 2.0

Även jag skulle inte ha något emot att delta som skribent om sådana skulle behövas.

/Folke
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
I en ny M&M så tycker jag att man bör ändra lite i systemet så att man inte måste vara magiker för att kunna skapa vissa alkemiska produkter.

Sedan håller jag med om att man bör ha en del fasta ingredienser samt att man slumpar fram några.
 

dverg-hest

Veteran
Joined
19 Oct 2008
Messages
48
istället för en tabell kanske man kan ha information om olika inredienser.
Vad kan denna ingrediens användas till, hur neutraliserar man detta ämne, vart kan denna ingrediens hittas, hur mycket kostar det att köpa denna ingrediens (kanske är den förbjuden och måste köpas på svarta marknaden?)... you get the point :gremwink:

På detta sätt för man information om hur detta ämne bäst används och vilka ämnen man inte kan använda det med/ vilka ämnen man använder för att motverka detta ämne. Man kan då göra egna alkemiska preparat enklare :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Låter sjukt bra

Det finns faktiskt redan listor med förslag på ingredienser ordnade per aspekt längre ned på forumet.

Det största problemet är om man får ett system där alla ingredienser först ska sorteras efter aspekt och sedan efter styrka är om det blir väldigt få ingredienser per aspekt, eller om det blir väldigt många ingredienser per aspekt, då det riskerar att antingen bli tråkigt eller ett stort, oöverskådligt och allmänt jobbigt jättehärke av alltihop. Men kan någon få det att fungera snyggt och smidigt i praktiken (speltest skulle ju den nuvarande systemet behövt, känns det som...), så funkar väl vilken utgångspunkt som helst.

Den stora fördelen är ju att Eons alkemi _är_ magi i lablokal rent objektivt, så allt som på något sätt drar in aspekter ökar ju den inre logiken.

Så länge man inte ökar antalet processer nämnvärt (alla transmutationsprocesser kan förresten placeras under "ej regelkrävande kuriosa" i dagsläget, vilket skulle minska antalet) är nog fasta ingredienser det enklaste.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Ja, kanske. Fast egentligen är det inte riktigt det jag var ute efter. Jag gillar den klassiska känslan av alkemi. Det viktiga är att det känns cool när alkemisten står där i sitt labb.

Dessutom är alkemin ganska komplicerad som den är utan att man lägger till nya regler. Fast jag ser helt klart vart du vill komma och tycker att det är rätt riktning.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Det med astronomi låter underbart!
Låt oss säga att en ond nekromantiker vill göra en ond artefakt (kanske De Tusen Blödande Såren i en stav, eller så).

Han måste då göra artefakten under november.
Enklast blir det om han gör den 5te November, då Sylfen är som aktivast.

Han kommer också att kräva en massa vidriga ingredienser som är kopplade till nekrotropi.

Vore ge underbar stämning till alkemin.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Problemet är ju att i Eons nuvarande system så är alkemi en sorts magi, bokstavligen. Det enda som inte är rent filament och effekt-baserat är effekter för att analysera just magi, samt transmutation, som har en jättebra process (Perpetuell idestruktibilitet) och en massa oklara och oanvändbara processer (ge ett gram ämne odefinierad densitet vadå?? :gremconfused:).

Jag löste det genom att införa "mundan alkemi", dvs. fantasykemi utan magiska (om än i vår verklighet omöjliga) inslag, vilket mycket enkelt löser problemet.

http://www.foxtail.nu/neowiki/ow.asp?MundanAlkemi ifall du är intresserad.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det viktigaste att tänka på tror jag är att dels ta bort den fullständigt bisarra slumpfaktorn, där en enkel process kan kosta 400 silver och kräva reagenser från mytiska monster från Långtbortistan, och en fyra gånger mer komplicerad process kosta 20 silver lera, mjöl och citroner. Sedan gäller det att inte gå bort sig i något som kommer att kräver en ofantlig mängd tabeller med korsreferenser osv. osv.

När jag gjorde ett eget system för icke-magisk alkemi löste jag det genom att låta processens kostnad beskrivas i arbiträra reagensenheter värda ett visst antal silver (skulle kunna göras med en tillagd slumpfaktor för för med variation), varpå de faktiska reagensernas natur sedan fick vara ren "flavour" ur frivillig/a tabell/er, eftersom det väl är största behållningen av att ha reagenser alls. Vatten, olja, eller alkohol var också en självklar bas för alla processer, vilket borde gälla även för elixir.

Funderat på men inte tillagt var också en frivillig regel som behandlade risken för att man har slut på just den reagens som behövdes, och vad det skulle leda till, vilket borde täcka den andra behållningen av reagenser.

Dessutom kan man då frivilligt välja om man inte orkar köra mer än betala-vänta-rulla-klar eller vill köra varje tur i labbet i lika stor detalj som är möjligt i Magi & Mystik.

Det här kan ju också kombineras på olika sätt med både astrologi och magiska aspekter, men jag personligen tycker att grunden ska vara så enkel som möjligt, och allt utöver det mest grundläggande ska vara frivilligt (jämför stridskapitlen och alla andra regler i Eon).

Att de konstigaste (mjöl? lera? fyrklövrar?) och tråkigaste (mjöl? lera?) ämnena ska bort, "drak-" specifieras till "pseudodraks-" (om det inte ska till riktigt häftiga saker, eller om Verdurakh är världens största blodgivare), och reagenserna i allmänhet valda med mer omsorg får vara underförstått.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Alkemiska processer

Bra
Här petar vi på lösningen på de mest irriterade faktorerna med alkemin. Här blir ingredienserna relaterade till vad man vill göra vilket är klart stämningsfullt. Jag tycker det är fullt vettigt att det räcker med aska och svavel för att göra en liten eldslåga samtidigt som det behövs en bit från en meteor för att göra ett stort eldnedslag. Därmed får vi, som Bobby redan påpekat, en situation där en alkemist kan göra relativt vardagliga saker med hjälp av saker han kommer över i byn samtidigt som det krävs ett äventyr för att få tag på ingredienser till riktigt mäktiga artefakter.

En annan irriterande faktor är förstås beroendet av att lyckas med svåra slag i alstra och besvärjelse. Det avskaffas givetvis. Filamenten kommer ifrån ingredienserna och den faktiska besvärjelsen kastas inte för att låsas fast i artefakten utan konstrueras iställe utfrån en formelbeskrivning. Artefakten konstrueras alltså enbart med slag mot färdigheterna alkemi och teoretisk magi. Alkemi är då inte direkt beroende av magin och blir därmed inte längre strikt förbjudet i Jargien utan snarare en moralisk gråzon.
 
Top