Nekromanti Alkemi

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Är det någon som har bättre regler om alkemi än i magiboxen, jag menar att det krävs ett pulveriserat enhörnings horn för att få en Hela. Eller tre hårstrån från en Karkion för att fp Hjältemod. I mitt tycke ska Alkemi vara att använda lite mer vanliga saker, såsom alvblod, hajfett, torkadeödlor och sådant.
Är det föresten någon som har upptäckt hur roligt det är att spela ond, har varit god i sju år så man hinner tröttna på Robin Hood fasoner.
 

Hannes J

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
18
Att vara ond

Tyvärr har jag inget att säga om alkemi, men jag kan däremot hålla med dig om att Ondingar är, har alltid varit, och kommer alltid att vara de roligaste karaktärerna, i vilket sammanhang som helst (inom fiction såklart).

Det viktigaste när man sätter ihop en grupp karaktärer är motsättningar, och inget bildar friktion som en ordentlig Onding.

Leve Darth!
 

Hannes J

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
18
Re: Att vara en person

Du har en poäng där, men låt mig förklara.

Då de flesta personer (iaf enligt min erfarenhet) väljer att vara på den "goda" sidan, innebär en "ond" (i betydelsen en person med som inte alltid är så noga med att det ska gå så bra för alla andra hela tiden) person en rejäl konflikt, vilket jag (som SL) tycker är väldans skojsigt.

Av någon anledning har jag alltid haft en förkärlek för onda karaktärer - de brukar vara intressantare än sina motpoler.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Att vara en person

"Då de flesta personer (iaf enligt min erfarenhet) väljer att vara på den "goda" sidan"

Nja. De flesta uppfattar sig som att de står på den "goda" sidan och att fienden är hemskare än kontrastvätska och stuvad spenat, men det är inte så mycket att de väljer den "goda" sidan som att de väljer den sida som passar bäst överens med de egna idealen (som råkar uppfattas som "goda" eftersom de är de egna).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Att vara en person

Då de flesta personer (iaf enligt min erfarenhet) väljer att vara på den "goda" sidan, innebär en "ond" (i betydelsen en person med som inte alltid är så noga med att det ska gå så bra för alla andra hela tiden)

Det känns som en överdrift att kalla alla som inte är ständigt kämpar för allas lycka och framgång för "onda". En hälsosam dos egoism är inte fel.

Vad gäller begreppn "ont" och "gott", så är de fullständigt oanvändbara i en diskussion, eftersom ordens betydelse kan diskuteras hur länge som helst. Krilles förklaring är en, men inte ens det är hela sanningen.

/Jakob
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Smarta hjältar

Det känns som en överdrift att kalla alla som inte är ständigt kämpar för allas lycka och framgång för "onda". En hälsosam dos egoism är inte fel.

Sant. Det kan vara kul att spela en smart hjälte. En som faktiskt kan prioritera och kanske låter bli att springa tillbaka in i den/det rasande/brinnande/exploderande tunneln/huset/vulkanen för att rädda en gammal och döende hund :)
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Re: OND

Det är helt underbart att spela en genomond rollperson som inte har någon moral eller några känslor i sin förvridna kropp. En rollperson som följer sin första tanke och aldrig tvekar att döda sin bästa vän

/Bombadill, ondast vinner...
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Re: Att vara en person (ot)

"De flesta uppfattar sig som att de står på den "goda" sidan och att fienden är hemskare än kontrastvätska och stuvad spenat"

Kontrastvätska...ok för att det är något av det absolut äckligaste som finns och att man blir hård i maggen av det men såå hemskt är det inte

/Bombadill som smakat möget...
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Re: Att vara ond

Och inget bidrar till en sån säker död som ondingar i äventyrargrupper lider...

jag menar, ondingen, som genom hela spelet kommit med kommentarer, vägrat hjälpa de andra, snott saker och varit lite allmänt egoistisk och ond... vad händer egentligen när han blir skadad? kommer de andra hjälpa honom?

Den Evigt Trötte
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
sensmoral

Det är ändå coolt... det ger ju spelet en sensmoral. "Var trevlig eller dö" är kanske inte världens bästa sensmoral men den duger :)
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Att vara en person

Tja, kanske är det så enkelt att alla (nästan) människor är
grå och varken sbarta eller vita. Vad man sen uppfattar som gott och som ont är en hekt annan sak. De värsta ondingarna ser ju inte sig själv som onda utan tycker det är rätt och riktigt.

Per
 
Top