Nekromanti Alkemi

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Har lite estetiska funderingar kring färdigheten Alkemi, speciellt när det gäller vandöda... Vad gör man under processen? Vad symboliserar slaget? I Mystik & Magi fick man en hyfsat bra bild av vad som pågår i labbet med alla olika metoder man ska få samman ingridienserna, men inom nekromantin känns det lite luddigt... Vad händer med zombien de 36 timmar man står där och flåsar? Den ser ju ändå i princip likadan ut efteråt?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Man typ, matar den med preparat (anabola steroider) så att den inte ska falla sönder helt. Och så att den ska se Ond™ och Dark™ ut.

-Hjalle, som plötsligt blev jättelack på vandöda. :gremsmirk:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hur fungerar det egentligen med preparaten för vandöda? Visssa har ju definierade preparat, för andra verkar det bara behövas filament, och för en del är preparaten bara för balsameringsprocesser och dyl. Ska man lägga dessa till de man slår fram, eller slår man inte fram preparat alls?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
De som inte har definierade preparat har helt enkelt inga preparat så.... tja. Tycker att Hjalle uttryckte sig väldigt bra angående vad som händer med dem :gremtongue:

Tycker att någon med (eller utan) befogenheter borde komma med en god förklaring här.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ja, det är ju ett problem... om man gör t.ex. ett skelett, där ingrediensen är tre nekrotropiska filament, vad tusan gör labbet? Ska man gräva i den med spateln och köra den över brännaren för att göra den lättare att reanimera? Verkar lite skumt tycker jag...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Varför alkemi tar tid

Har lite estetiska funderingar kring färdigheten Alkemi, speciellt när det gäller vandöda... Vad gör man under processen? Vad symboliserar slaget? I Mystik & Magi fick man en hyfsat bra bild av vad som pågår i labbet med alla olika metoder man ska få samman ingridienserna, men inom nekromantin känns det lite luddigt... Vad händer med zombien de 36 timmar man står där och flåsar? Den ser ju ändå i princip likadan ut efteråt?
Framställning och preparering av de oilka alkemiska ingredienserna (kolla sidan 55 i Mystik&magi för ytterligare info om den alkemiska processen och vilka moment den kan innehålla) och slutligen applicering på det tilltänkta föremålet (exempelvis den döde).

Rent generellt kan man säga att alkemi handlar om ett slags förädling av olika substanser där man låter dem genomgå olika alkemiska processer för att framhäva specifika egenskaper hos dem. Det bör poängteras att detta ofta är en mycket lång och utdragen processen då det kräver en hel del "småpill" i laboratoriet med alla ingredienser som kräver sin säregna behandling (jämför med vår dags labb där det likväl kan ta en hel del tid trots alla tekniska hjälpmedel).

För ett stämningsfullt filmtips vad gäller just reanimation av döda kroppar så rekommenderas filmen Frankenstein av Francis Ford Coppola.

/Sebastian - hobbyalkemist
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Varför alkemi tar tid

Men en zombie kräver ju inga ingredienser? Ska man kanske lägga till några basingredienser för alla vandöda?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Varför alkemi tar tid

Men en zombie kräver ju inga ingredienser? Ska man kanske lägga till några basingredienser för alla vandöda?
Det kan ju fixa problemet att en nekromantiker som lyckas skaffa sig en "kraftnod" utan problem kan producera skelett och zombier på löpande band (möjligen med någon liten nekrotropisk förmåga också...) förutsatt att han får tag i liken.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Varför alkemi tar tid

Jo, precis. Tycker att det vore logiskt om zombierna kräver någon slags förberedelse med ingredienser eftersom det trots allt är mot alkemi man slår och det slaget påverkas ju av ett labb.
Det kanske bara ska vara någon slags blomma eller ört som föredrar att växa där folk har dött som man ska proppa i öron och mun på liket? :gremtongue:
Efter noggranna alkemiska förberedelser, givetvis.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Varför alkemi tar tid

Nechtosörten bevarar ju döda och används i ganska många av processerna, så det vore väl rimligt eftersom zombien annars ruttnar bort efter ett par veckor, och sedan kan man väl säga att den nekrotropiska energin permanentar och till viss del förändrar dess effekt? (har för mig det står att zombier befinner sig i ett tillstånd av konstant förruttnelse).

Kan eventuellt kombineras med andra ingredienser som tycks lämpliga, och sen kan man kanske testa att ändra mängden eller sammansättningen och se vad som händer... :gremsmile:
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
Jag skulle nog säga (efter att inte ha läst V&N nånting) att det helt enkelt är så lång tid som ritualen tar, att ritualen är en slags "minneslek" för att utföra alla handlingar som behövs för att skapa en zombie. och detta tar 36 timmar att göra, p.g.a. tradition, för "det är så man gör". Om man bestämmer sig för att göra det snabbare så blir det svårare, för man kan glömma bort nån liten detalj nånstans..
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
jag skulle säga att man själv får bestämma vad man vill göra under tiden. Om man vill konstruera en egen ritual där.
som exempel så kan man ju under ritualens gång putsa av skelettet med syra eller nåt, och sedan rista in symboler i benen, eller måla skelettet med blodet från nåt man offrat för att få sina filament.. man måste ju göra nekromantin lite joxig, om nekromantikern efter en ritual bara kan gå ut på stan och käka middag är det ju inget kul, han ska va täckt av blod och slem, och stinka död och förruttnelse så han inte ens kan ha en ung tvagardam i närheten..
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack för tipset, har alltid tyckt att spelaren som spelar nekromantiker tar lite för lätt på saker och ting... *illvilligt leende*

Har ju dessutom kommit på att zombierna befinner sig i ett tillstånd av ständig förruttnelse, och sen kom jag att tänka på att åtminstone halva gruppen på ett eller annat sätt lyckats få känsligt luktsinne är de skapat sina karaktärer...
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Bra idé!
Fick en tanke att man måste öppna upp kroppen så att den blir mottaglig för de nekrotropiska energierna, om man använder sig av kongelat så placeras dessa inuti vissa nyckelpunkter i kroppen, ungefär som när man binder nekrotropiska förmågor till en levande varelse.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Och sedan tillsätter man vissa nödvändiga preparat som gör nyckelpunkterna mottagliga för de nekrotropiska energierna, annars blir processen svårare... Nechtosört är ett måste för vandöda såsom zombier om man vill uppnå maximal effektivitet, osv.

Och om man får tag i ett sällsynt recept så finns en alternativ metod, där ryggraden behandlas med vitriol och umbra, vilket kräver att man lyckas med ett lätt anatomislag och gör processen lite dyrare och två timmar längre men även en nivå nivå enklare... Sedan upptäcker en alkemist att om utsidan behandlas med vin (jag vet, men det finns i listan och var det enda jag kom på...)och flinta (lätt alkemislag, 3 h) hårdnar den (H2 K1 S3 eller så, fram för krossvapen!) etc. Inspiration! :gremsmile:

/Överanvändare av parenteser :gremwink:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Det låter asbra! Du borde bli författare till V&N 2.0 :gremgrin:
En tanke jag hade var att man skulle ersätta alkemi med anatomi, men nu när inspirationen flödar så känns alkemin viktig igen.

Många gånger preparerar man liket under balsameringen om man ska göra det till en vandöd, så att man slår alkemislaget under den perioden och på så sätt spar sig själv lite tid. Låter detta bra?
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
En vanlig dag på jobbet. (långt?)

Jag kan tänka mig en hel massa saker som sker under processen i labbet, som dessutom omöjliggör (eller i alla fall försvårar) en process utanför ett labb. Exempelvis skulle en reanimation av en zombie kunna se ut som följande, och jag har med några exempel på diverse komplikationer som kan uppstå vid de olika momenten. Jag räknar bara med att en process tar runt 30 timmar, men att olika komplikationer som undantagslöst sker drar upp tiden till cirka 36 timmar, vilket är processens tid. Observera att jag bara improviserar fritt från och med…nu!

Första timmen:
Assistenten kommer in i labbet med liket som han hämtat vid kyrkogården redan i natt – en hästtjuv som hängdes för ett par dagar sen. Vid ankomsten synar nekromantikern kroppen efter sår eller större skador, samt väger kroppen i en speciell våg. Därefter bärs den iväg, eller rullas på en bår, till arbetsbänken. Vägningen sker för att nekromantikern exakt vet hur mycket energi som ska föras in i kroppen för att denne ska bli så stark som möjligt utan att slitas sönder.

Komplikationer som kan uppstå
- Vågen är felkalibrerad och måste ställas om från början, alternativt att kroppen är för stor och måste vägas på annat sätt.
- Kroppen är för stor för att tas in i labbet.
- Man står handfallen utan ett lik – någon har hunnit före till kyrkogården.

Andra timmen:
Eventuella sår sys ihop och om kroppen har några brutna ben är det bäst att rätta till dessa också – zombies som reanimeras med brutna eller splittrade benpipor har en tendens att halta eller kräla fram och det är bara opraktiskt i det långa loppet, och bättre att det fixas direkt. Det visar sig att tjuven hade en bruten fotled, så den spjälkas med lite träbitar, tygstycken och spik. Han klagar inte. Därefter låses armar och ben fast i bänken – man kan inte vara nog försiktig när man arbetar med reanimation.

Komplikationer som kan uppstå
- Liket är otroligt sargat och kräver gediget arbete med spik, tjocka tyg- och läderbitar och nål och tråd för att över huvud taget likna en människokropp.
- Personen lever fortfarande
- Nyckeln till bojorna är spårlöst försvunnen. Det visar sig att en homunculus råkat stoppa nyckeln innanför sin ögonglob.

Tredje till femte timmen:
Nekromantikern öppnar huvudskålen för att förbereda för de nekromantiska energierna som ska ta plats där. Det är ingrepp, och går i huvudsak ut på att tömma delar av skallen på hjärnvätska som annars har en tendens att rinna ut genom ögon, öron, näsa och mun när zombien väl börjar röra på sig, vilket i sin tur inte är särskilt trivsamt att torka upp efteråt. En del av hjärnan gröps också ur (en teknik som vissa nekromantiker praktiserar är att helt sonika dra ut hjärnan, eller bitar av denna, ur näsan på offret – men detta kräver lite mer finess) för att energierna ska få plats. När skallen öppnats och förberetts görs liknande ingrepp i nackens ryggkotor och hjärtkammaren – de tre punkter i kroppen där de nekrotropiska energierna flödar från.

Sjätte till åttonde timmen:
De nekrotropiska filamenten alstras/kongelaten hämtas från kongelatskåpet, och sätts ett i taget in i de olika nyckelpunkterna i kroppen. Därefter kontrollerar man att det inte läcker alltför mycket energi, och sedan sys kroppsöppningarna igen. Ett knep som visat sig fungera ganska väl för att hindra energin från att smita är att täcka kroppen i ruttet kött eller vissna växter, vilka då fungerar som en gemensam pol med de nekrotropiska energierna inne i kroppen och dessa ”studsar tillbaka” – ungefär som magnetism! Att bära ett par hundra kilo kött och placera ut över ett kropp är lagom underhållande, och sköts oftast av assistenterna medan nekromantikern noggrant övervakar processen.

Komplikationer som kan uppstå
- Nekromantikern misslyckas/fumlar med alstringen av nekrotropi
- Alla kongelat är slut.
- Huvudet saknas på kroppen. Antingen hittar man ett nytt och syr fast, eller så syr man bara ihop halsen och hoppas på det bästa.

Nionde till tjugonde timmen.
Kroppen vilar, för att de nekrotropiska energierna ska kunna bosätta sig i sin nya värdkropp och införliva allting till en enda massa. Om nekromantikerna använt sig av ett köttäcke brukar detta tas av efter ungefär tre timmar, då det inte behöver ligga på längre, och luktar något oherhört. Under denna del av processen kan nekromantikern bara vänta och hoppas på det bästa, samt se till att åtgärda eventuell komplikationer som uppstår så snabbt som möjligt. Kroppen kan få spasmer, ögonlocken fladdrar och det rycker i armar och ben när musklerna stimuleras av sin nya energi. Bojor och kedjor, är som nämnt, en bra idé.

Komplikationer som kan uppstå
- Nekromantikern misslyckas/fumlar med alstringen av nekrotropi
- Alla kongelat är slut.
- Huvudet saknas på kroppen. Antingen hittar man ett nytt och syr fast, eller så syr man bara ihop halsen och hoppas på det bästa.Komplikationer som kan uppstå
- Kroppen rycker så våldsamt att ben och/eller armar rycks av
- Huvudet bankas i arbetsbänken så pass hårt att energinerna börjar läcka, eller att kongelatet ramlar ut.
- Kroppen ligger oroväckande stilla under flera timmar. De visar sig att ingenting händer av någon outgrundligt anledning, och liket blir otjänligt för vidare reanimationsförsök.
- Energi sugs från det omgivande köttet eller växttäcket och kroppen får för mycket energi. En tömning, genom att till exempel borra ett hål i huvudet, är nödvändigt.
- Kroppen blir stel som en pinne. Måste under ett par timmar läggas i ett bad med varmt saltvatten för att återfå sin slapphet.
- Magen sväller upp oroväckande mycket och måste dräneras på gaser och magsaft.
- För mycket energi i vissa delar av kroppen gör att man måste stabilsera flödet genom att exempelvis hänga kroppen uppochner i taket, annars finns det risk att vissa delar inte nås av energierna medan andra ruttnar bort totalt på några timmar.
- Liket börjar kräkas ohämmat, och det finns risk för att större delen av innandömet spys upp, vilket lämar en mycket tanig zombie, om inte spyorna åtgärdas med exempelvis en olivoljedränkt trasa i halsen, eller en operation i buken.
- Inkvisitionen/grannarna knackar på och undrar vad det som luktar så ohyggligt.

Tjuförsta till tjugofjärde timmen:
Kroppen läggs i ett kar eller på arbetsbänken i väntan på uppvaknandet. Ibland sker detta bara efter några minuter, ibland timmar, och ibland inte alls. Vanligast är dock minst en och max fyra timmar. Under tiden kan nekromantikern småpilla lite på sin skapelse, fixa till eventuella nya sår som uppstått under energiernas flöde, eller bara putsa på utsidan. När väl kroppen vaknar är den otroligt slö och motoriken är fruktansvärd, den krälar fram och tillbaka och försöker skrika (om den har inbyggda stämband så lyckas detta försök bra).

Komplikationer som kan uppstå
- Nekromantikern blir attackerad av zombien som endast låtsats vara medvetslös, när denne justerar några detaljer på kroppen.
- Zombien lyckas välta något viktigt, eller lyckas kräla in i brasan och sakta men säkert grillas.
- Zombien lyckas kräla/stappla sig iväg och försvinner spårlöst i omgivningen, alternativt hittas upp några dagar senare i grannens vedbod.

Tjugofemte till trettionde timmen:
Kroppen drillas i olika basmotoriska rörelser, som tillexempel att hålla upp huvudet, greppa om saker och att gå. Till en början sker detta stapplande, men efter ett par timmar ihärdigt tränande går det bättre. Zombien kan dock ibland segna ihop och falla rakt ner i golvet, eller plötsligt svänga runt med armen och välta omgivande utrustning. Om något ben i kroppen är splittrat eller brutet brukar detta försvåra detta moment avsevärt, då zombien inte själv fattar vad som är fel och gång på gång försöker igen, vilket ibland kan skada vävnaden ännu mer. Zombien tar inga initiativ själv, utan försöker göra exakt som han blir befallen, och blir nästan förvånad när det visar sig att dennes koordination och motorik inte klarar detta, och försöker igen. Vissa nekromantiker låter sina assistenter sköta denna delen av processen, då zombien i stort sett är klar, men de allra flesta vill vara med när deras skapelse tar sina första stapplande steg, ungefär som många fäder med sina avkommor. Nekromantikerna må vara täckt av blod, hjärnvätska, uppspydda inälvor, avföring och yr av ångorna från förruttnelse och död – men lycklig att ha gett liv åt ännu en död, att ha lyckats än en gång med det omöjliga.

Komplikationer som kan uppstå
- Kroppen är störst omöjlig att lära något vettigt, och gör allting baklänges eller inverterat, antagligen på grund av att energierna strömmat snett.
- Kroppen tar egna initiativ och gör lite som den känner för istället för blir befallen. Ger den bättre motorik, men kan också vara oroväckande irrationell i sitt beteende.
- Zombien har kvar spår av sina gamla sysslor i livet och kommer att fortsätta utföra denna gest eller handling som den är van vid att göra. Exempelvis hacka i åkern, gräva diken eller slåss med svärd. Zombien kommer i början att endast utföra detta, vad den än blir befallen, men vadhelst redskap som nu finns i närheten.

Så. Ungefär något i den här stilen hade jag tänkt mig när jag ser en nekrotropisk process ta plats i ett laboratorium i Mundanas värld. Skickligare nekromantiker kan dra ner på tiden genom att sköta många moment samtidigt, samt med effektivare metoder och fler assistenter/högre utvecklat laboratirum klara detta.
Några tankar kanske? Jag hoppas någon orkade läsa det iaf… :gremgrin:


/MovinGalt - blev hungrig
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
det där lät som en bra idé, så kan man om man känner sig inspirerad skriva ner en hel stor lista med vad man kan stoppa in i kroppen på strategiska ställen, eller behandla kroppen med medan man gör det man ska, för att ge sin alldeles egna zombie fördelar.. för man vill ju inte ha en zombie som bara går och dör.. det sunkar ju..
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: En vanlig dag på jobbet. (långt?)

Måste säga att jag är mäkta imponerad samt att jag anser att några (Drängarna eller Tokarna kanske?) borde ta och nedteckna lite saker här, för detta ger bra mycket mer liv i de vandöda än åtta nekrotropiska filament :gremwink:

Nekromantin känns inte lika död längre, ska nog börja göra mer stämning och mindre tärningar till det. Faktiskt lika bra om SL slår slagen dolt och sen så rollspelar man animeringen. Gillade det där med att täcka liket i kadaver eller vissna växter :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ge den "Dödsrikets pansar" av första graden och en rustning i härdat läder... Lägger man till att vandöda knappt tar skada av attacker blir de effektivt osårbara om du bara har ett par... (talar av egen erfarenhet).
 
Top