Nekromanti Alkemi, resonans och essenser.

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Tjo!

Var nu några år sedan jag senast skrev nått här på forumet men nu är det dax igen.

Jag har börjat fundera lite över att spela en alkemist som i huvudsak sysslar med forskning inom materias resonanser. Därför har jag lite frågor som jag har svårt att komma på nått bra svar på, mina begränsade kunskaper i kemi/fysik från gymnasiet (som börar vara några år sedan) är inte tillräckliga.

¤ Hur ser en materia ut som inte har densitet? Och/eller hur uppfattar man den? (Essensiella salter)

¤ Hur ser en materia ut som Bara har densitet? Och hur uppfattas den? (Mercurium)
- Och någon fingervisning för resterande primära essenser?

¤ Hur förvarar man materia av ovan nämnda typ?

Det som jag antar kan förklara en del för mig är riktigt hur en odefinerad resonans fungerar. Då det står i boken att den odefinerade resonansen inte räknas som obefintlig eller oändligt stor. Vilka konsekvenser kan det ge att ha en klump med <nått> som inte har nån definerad densitet?

Vidare till fler funderingar:

¤ Perpetuell Indestruktibilitet:
- Om en klump lera behandlas, räknas den då senare som odelbar liknande kongelerade filament? Kan den fortfarande formas?
- Det ända som står är att föremålet blir oförstörbart, men t.ex. en pilbåge som behandlats och sedan spänns upp, förlorar den då spänst efter ett tag precis som vilken båge som helst?


Har nog mer funderingar men det här är allt jag kommer på för tillfället. All hjälp uppskattas, har tittat runt på forumet en del men inte hittat nå svar på mina frågor.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
"lösning"?

Har funderat vidare på hur man kan göra det intressant och samtidigt ínte allt för abstrakt. Det jag tänkte var att istället för att ta bort resonans riktningar så tar man bara bort själva vibrationerna och slipper restprodukter också.

Densitet är den svåraste men kan ge några rätt intressanta bieffekter då. Ingen densitet medför då kanske att massan inte har någon vikt och ingen storlek, altså mer åt energi hållet. Så ett essentiellt salt blir då en energi som fortfarande innehåller bestämda värden för allt utom densitet.

Så då kan jag försöka besvara mina egna frågor:

¤ Hur ser en materia ut som inte har densitet? Och/eller hur uppfattar man den? (Essensiella salter)
Som beskrivet ovan blir materia utan densitet till något som inte kan ses eller uppfattas mundant, kanske att de går att uppfatta med andeförnimmelse (?)

¤ Hur ser en materia ut som Bara har densitet? Och hur uppfattas den? (Mercurium)
- Och någon fingervisning för resterande primära essenser?
Mercurium: Ett ämne utan kokpunkt, smältpunkt, hårdhet, värmeledningsförmåga, viskositet, färg, opacitet och reflektivitet borde enligt mig bli ett fast föremål som är väldigt kallt, oändligt svart (ingen reflektion och ingen färg), men som samtidigt känns som luft att ta på då det inte har nån hårdhet alls.

Resterande primära essenser borde bli energi precis som essentiellt salt.

¤ Hur förvarar man materia av ovan nämnda typ?
Mercurium borde förvaras på nått lämpligt sätt, vad som helst kan nog fungera men det kanske inte är klokt att ta i det utan något sorts skydd för händerna då det antagligen är väldigt kallt som sagt.


De sista två frågorna har jag inget svar på dock.

Som sagt är detta bara funderingar på hur det skulle kunna bli om man ändrade lite i beskrivningarna. Kritik uppskattas.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: "lösning"?

Så du menar att ett ämne utan densitet skulle vara ungefär som ljus, vilket saknar egentlig massa men som ändå innehåller energi?
Ungefär som om man nyttjat E=Mc2 och omvandlat något till ren energi vilken man sedan fångat i stasis?
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: "lösning"?

Jo, som sagt allt jag skrev i "lösning"s inlägget vara bara nån sorts tankegång jag hade för att lösa frågorna i första inlägget. Som sagt är min fysik/kemi väldigt bristande, men att det skulle bli nått liknande ljus låter sunt.

Kanske man skulle kunna förklara det som att när man tar bort en vibration så överbelastar man den genom att få vibrationerna att bli snabbare och snabbare för att tillslut överbelastas och stanna upp. Då skulle det på ett väldigt teoretiskt plan nästan fungera irl. :gremwink: Altså att vibrationerna uppnår sån hastighet att materian omvandlas till energi. Rent spelmässigt skulle det nog bli en rätt kuslig effekt då det skulle förvandla ämnet närmast till ett svart hål innan det övergick till energi. Men det går lätt att avhjälpa genom att säga att gravitation inte fungerar på samma sätt på mundana som här (Men kanske att ljuset fortfarande försvinner för att få en "fin" rollspelsbar effekt?).

Fler tankar om allt uppskattas, även de andra punkterna i mitt första inlägg som jag inte "löste" själv i andra inlägget.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Min teori

Ser man på, lite mer mundansk fysik! Som en av de för tillfället mest aktiva på området måste jag självklart ge mina åsikter :gremwink:

Som beskrivet ovan blir materia utan densitet till något som inte kan ses eller uppfattas mundant, kanske att de går att uppfatta med andeförnimmelse (?)
Det här känns som om det går lite dåligt ihop med de andra egenskaperna; den har ju fortfarande både färg, opacitet och reflektionsförmåga, så det känns lite konstigt att en odefinierad densitet (som ju bara borde påverka vikten) skulle göra den osynlig.

Mercurium: Ett ämne utan kokpunkt, smältpunkt, hårdhet, värmeledningsförmåga, viskositet, färg, opacitet och reflektivitet borde enligt mig bli ett fast föremål som är väldigt kallt, oändligt svart (ingen reflektion och ingen färg), men som samtidigt känns som luft att ta på då det inte har nån hårdhet alls.
Att en metall är kall beror faktiskt på att den har en god värmeledningsförmåga, och därför svalnar så snabbt genom att värmen sprids inom den att den känns kall (känslan av kyla beror ju på att värme lämnar kroppen), så begreppet kyla blir svårt att definiera för objektet. Och varför fast och inte gasformigt (eller vätska)? Dessutom har du själv gjort felet du varnade för, nämligen att du definierar en odefinierad egenskap som avsaknad av den (färg och hårdhet).

Så, det var kritiken, här kommer det konstruktiva: jag har själv tidigare startat en tråd om ämnet (och diskuterat det en del). Min teori, baserad på att jag har för mig att det står i M&M att avlägsnandet av resonanser är det första steget för att skapa kongelat.

Min teori var att en odefinierad egenskap är odefinierad inte för att den inte går att mäta, utan för att den inte är konstant. Lägger du det essentiella saltet (som saknar en definierad densitet) på en våg kommer du aldrig att få vikten, för densiteten förändras konstant och vikten förändras samtidigt. Teorin utvecklades med att deras utseende och beteende kunde kontrolleras något i och med att den odefinierade egenskapen försöker lägga sig ungefär på nivån hos materien runtikring; saltet på vågen kommer att ha ungefär samma densitet som vågen, men variera konstant och därmed vara omöjlig att exakt definierade.

Det här relaterade till kongelaten, då dessa i så fall är absolut essens, materia som saknar alla resonans, vilka bundits till ett filament, från vilket det tar sina egenskaper (kongelaten är alltså en slags mundan avbildning av ett filament).

Det var allt jag hade att säga för tillfället, hoppas det kan ge lite inspiration, om inte annat :gremsmile:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Min teori

Min teori var att en odefinierad egenskap är odefinierad inte för att den inte går att mäta, utan för att den inte är konstant. Lägger du det essentiella saltet (som saknar en definierad densitet) på en våg kommer du aldrig att få vikten, för densiteten förändras konstant och vikten förändras samtidigt. Teorin utvecklades med att deras utseende och beteende kunde kontrolleras något i och med att den odefinierade egenskapen försöker lägga sig ungefär på nivån hos materien runtikring; saltet på vågen kommer att ha ungefär samma densitet som vågen, men variera konstant och därmed vara omöjlig att exakt definierade.
Mycket intressant, detta måste tas upp med SL och diskuteras vidare
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: Min teori

Oj, ser att jag inte var nog tydlig på en rätt viktig punkt. I "lösnings" inlägget skrev jag i början "Det jag tänkte var att istället för att ta bort resonans riktningar så tar man bara bort själva vibrationerna", det jag menade var att istället för att ta bort resonansen helt och få ett odefinerat värde så tar man bort vibrationen och får ett noll-värde, altså avsaknad av värdet.

Med det i åtanke ska jag försöka svara/kommentera vad du skrev.

Det här känns som om det går lite dåligt ihop med de andra egenskaperna; den har ju fortfarande både färg, opacitet och reflektionsförmåga, så det känns lite konstigt att en odefinierad densitet (som ju bara borde påverka vikten) skulle göra den osynlig.
Avsaknad av densitet borde, enligt min bristande fysik, vara avsaknad av både storlek och vikt. Craygh inspirerade mig också i sitt inlägg lite mer om hur det skulle kunna funka och den förklaringen gillar jag --> Här. Samma tankesätt skulle kunna appliceras på fler egenskaper också, t.ex. så skulle färgen kunna överbelastas och effekten av det skulle bli att det övergick mer och mer till vitt för att tillslut överbelastas och tappa alla färger, altså bli svart.

Att en metall är kall beror faktiskt på att den har en god värmeledningsförmåga, och därför svalnar så snabbt genom att värmen sprids inom den att den känns kall (känslan av kyla beror ju på att värme lämnar kroppen), så begreppet kyla blir svårt att definiera för objektet.
Hmm, sant. Det gör ämnet ännu mer intressant då det borde kunna bli varmt men sammtidigt inte kan sprida ut värmen. Alså om man skulle låta en kub ligga ute i solen så borde den bli väldigt varm på ena sidan samtidigt som baksidan har samma temperatur som omgivningen?

Och varför fast och inte gasformigt (eller vätska)?
Ingen kokpunkt medför ett flytande ämne.
Ingen smältpunkt medför ett fast ämne.
Ingen hårdhet medför att det inte känns när man tar på det (inget motstånd).
Ingen värmeledningsförmåga hade jag tänkt helt fel på, kanske ordnat här ovanför?
Ingen viskositet, här är jag inte säker åt vilket håll det räknas. Om låg viskositet innbär att det bli mindre eller mer trögflytande.
Ingen färg innebär avsaknad av färg, svart.
Ingen opacitet, jag antar att ingen opacitet är att det är helt ogenomskinligt kan dock ha vänt på denna också.
Ingen reflektivitet borde göra alla konturer "osynliga" (förutom dom som syns mot ett annat underlag).

Så om jag inte vänt på viskositet så borde det vara fast.

Dessutom har du själv gjort felet du varnade för, nämligen att du definierar en odefinierad egenskap som avsaknad av den (färg och hårdhet).
Ja, var lite för otydlig på det i början av inlägget. Det var tänkt som en lösning som var lite annorlunda mot eons då ingen svarade och jag inte kunde komma på hur det skulle bli med odefinerade värden. Därav en "lösning".

Ska bortse från min egen lösning eftersom den inte är riktigt överens med boken nu:

Min teori, baserad på att jag har för mig att det står i M&M att avlägsnandet av resonanser är det första steget för att skapa kongelat.
Här är boken väldigt kluven, på sid. 64 står det att kongelerade filament inte är speciellt svåra att skapa, enligt alkemi kapitlet borde det bara behövas 3 olika preparat där inget av dom är mercurium. Medans det på sid. 95 står att Mercurium bland annat används för framställning av kongelat.

Om man dock skulle behöva mercurium som grund kan det förklara det väldigt höga priset på kongelerade filament, så det låter troligt.

Min teori var att en odefinierad egenskap är odefinierad inte för att den inte går att mäta, utan för att den inte är konstant.
Jag tänkte samma sak först men blev lite tveksam när jag tänkte efter. Densitet är vikt per volym, alså borde volymen också vara omöjlig att mäta. En volym som ändras hela tiden kan fövisso vara skoj att spela med men varken praktisk eller särskilt säker.

Teorin utvecklades med att deras utseende och beteende kunde kontrolleras något i och med att den odefinierade egenskapen försöker lägga sig ungefär på nivån hos materien runtikring
Hur? Är det så att ett ämne är större än vad det ser ut i den mundana världen? Altså att energin med alla värden ligger lite som en aura runt alla ämnen? Om det är så kan jag köpa förklaringen till en viss del, då blir det som att ämnet med odefinerad densitet tar in värden från ämnen i närheten. Men hur gör den då med volymen, är det bestämt att volymen inte ändras?

Det här relaterade till kongelaten, då dessa i så fall är absolut essens, materia som saknar alla resonans, vilka bundits till ett filament, från vilket det tar sina egenskaper (kongelaten är alltså en slags mundan avbildning av ett filament).
En tanke: ett kongelerat filament verkar ha alla resonans riktningar, Men det ända som behövs för att framställa är dels några alkemiska preparat (Kan dom kanske vara lite av ett focus som du skrev om tidigare?) och mercurium, mercurium som bara har densitet.

Altså tycker jag att det verkar som om filament är energi utan densitet, och då faktiskt stödjer vad jag skrev om materia utan densitet.

Då är frågan, om man har ett ämne och tar bort dess densitet får man ett filament då? Eftersom allt är uppbyggt av magi låter det rätt troligt. Kanske all materia har fler resonans riktningar som bestämmer vilken aspekt det tillhör? De mesta borde dock ha flera aspekter i sig och kanske man då får den mest framträdande av dem. Det låter dock troligt att man inte får nått filament utan att det försvinner in i etern på en gång, men att det fortfarande blev ett filament.



Det blev visst en hel del nya funderingar och jag väntar med spänning på ett svar. Det här är intressant. :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Min teori

Oj, ber om ursäkt för mitt missförstånd; ska försöka att vara försiktigare i framtiden. Eftersom jag själv har min egen version av hur mundansk fysik fungerar (sök på mitt inlägg om alkemisk teori) lägger jag mig inte i din övergripande bild på fysiken, utan kommer bara att hjälpa dig finslipa detaljerna :gremwink:

Avsaknad av densitet borde, enligt min bristande fysik, vara avsaknad av både storlek och vikt. Craygh inspirerade mig också i sitt inlägg lite mer om hur det skulle kunna funka och den förklaringen gillar jag --> Här. Samma tankesätt skulle kunna appliceras på fler egenskaper också, t.ex. så skulle färgen kunna överbelastas och effekten av det skulle bli att det övergick mer och mer till vitt för att tillslut överbelastas och tappa alla färger, altså bli svart.
Densitet är ett mått på hur mycket en viss volym av ämnet väger, och säger i sig ingenting om ämnets volym. En okänd densitet innebär alltså endast att vi inte vet hur mycket x kubikmeter av ämnet väger innan vi har vägt det, och ingenting om dess storlek (en liter vatten är en liter vatten oavsett om det väger 1 eller 1,00001 kg pga. halten av tungt vatten däri); volym är nämligen inte en fysikalisk egenskap utan att mått på hur mycket plats något tar.

Något som saknar densitet saknar vikt och är därför ren energi (ljus har ju redan nämnts).

Idén om överbelastning är intressant, och jag ska se hur den passar i min alkemiska teori :gremwink:

Hmm, sant. Det gör ämnet ännu mer intressant då det borde kunna bli varmt men sammtidigt inte kan sprida ut värmen. Alså om man skulle låta en kub ligga ute i solen så borde den bli väldigt varm på ena sidan samtidigt som baksidan har samma temperatur som omgivningen?
Det är iofs en mycket bra fråga; leder det inte värme alls borde värmen i det vara konstant och omöjlig att förändra, samtidigt som den inte byter ut värme alls. Den borde alltså inte att ha en kännbar temperatur, vilket kanske kan bli ganska läskigt...

Ingen kokpunkt medför ett flytande ämne.
Ingen smältpunkt medför ett fast ämne.
Endast om ämnet är fast i sitt grundtillstånd. Många gaser kan kylas ned till vätskor men kommer aldrig att frysa om de inte utsätts för extrema tryck (ja, det är lite lättare att spekulera om sånt här när man gått naturlinje i tre år :gremwink:)

Saknas bara smältpunkt innebär det att ämnet sublimerar, dvs. går direkt från fast till gas (passar på att demonstrera min stora bildning :gremwink:)

Ingen hårdhet medför att det inte känns när man tar på det (inget motstånd).
Spännande tanke; har inte tänkt så mycket på det här... hårdhet borde ju i vår värld vara ett mått på styrkan hos bindningarna i molekylerna, och noll hårdhet betyder då att de inte är bundna till varandra alls. I riktiga världen borde du då faktiskt få en absurt lättflyktig gas (eftersom gravitationen inte på långa vägar räcker för att hålla samman något så smått som atomer), som endast kommer att kännas om den pressas ihop en massa (de enskilda atomerna kommer fortfarande att kunna utöva tryck och tryckmotstånd). Vad som händer på Mundana kan dock diskuteras (eftersom vi inte vet om de har atomer).

Ingen viskositet, här är jag inte säker åt vilket håll det räknas. Om låg viskositet innbär att det bli mindre eller mer trögflytande.
Ingen färg innebär avsaknad av färg, svart.
Ingen opacitet, jag antar att ingen opacitet är att det är helt ogenomskinligt kan dock ha vänt på denna också.
Ingen reflektivitet borde göra alla konturer "osynliga" (förutom dom som syns mot ett annat underlag).
Hög viskositet = trögflytande (Wiki FTW ^^), och denna egenskap existerar endast hos vätskor och gaser. Noll viskositet innebär ett tillstånd som kalla superfluiditet, vilket innebär att vätskan rinner utan motstånd. En intressant effekt av detta är att den då rinner upp för kanter på öppna bägare för att hamna i en lägre position, eftersom det inte finns någon friktion som hindrar den från att göra detta...

Ingen färg och ingen reflektivitet är faktiskt samma sak, då färg uppstår genom reflektion på ytor. Om andra regler gäller i Mundana vet jag inte.

Opacitet betyder "ogenomskinlighet", och ett material med opacitet 0 släpper alltså igenom 100 % av allt ljus och är därmed osynligt.

Slutsats: i vår värld torde ämnet vara en absurt lättflyktig och osynlig gas pga. att molekylerna saknar bindningar till varandra. I Mundana kanske det kan vara en vätska eller ett fast ämne, men klart är att det inte kan ändra sitt materietillstånd, förändras vid minska fysikaliska påverkan (0 hårdhet) och är fullständigt osynligt.

[citatOm man dock skulle behöva mercurium som grund kan det förklara det väldigt höga priset på kongelerade filament, så det låter troligt.

[/ QUOTE ]

Får jag någonsin färdigt mitt nya alkemisystem åker det här in. Av denna anledning (ombyggande av systemet) och alkemisystemets allmänna probelm och underligheter litar jag även mer till runtikringtexterna är reglerna när det gäller alkemi.

Jag tänkte samma sak först men blev lite tveksam när jag tänkte efter. Densitet är vikt per volym, alså borde volymen också vara omöjlig att mäta. En volym som ändras hela tiden kan fövisso vara skoj att spela med men varken praktisk eller särskilt säker.
Du har i och för sig mycket, mycket rätt där. Förändrandet av vikten är något som alltid varit ett problem, eftersom det bryter både mot energiprincipen och mot sunt förnuft, men nu har du löst det :gremsmile:

Odefinierad densitet innebär i teorin numer att en bestämd vikt materia har obestämd volym, och att vågen därför står still medan substansen ovanpå växer och krymper (vilket i extrema fall kan innebära att den börjar sväva lite om densiteten kan understiga luftens).

I vår värld skulle det motsvara en substans där molekylbindningarnas styrka konstant förändras, vilket skulle få den att expandera och kontrahera oavbrutet (som om den konstant ändrade temperatur).

Hur? Är det så att ett ämne är större än vad det ser ut i den mundana världen? Altså att energin med alla värden ligger lite som en aura runt alla ämnen? Om det är så kan jag köpa förklaringen till en viss del, då blir det som att ämnet med odefinerad densitet tar in värden från ämnen i närheten. Men hur gör den då med volymen, är det bestämt att volymen inte ändras?
Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker få fram här, förutom vad gäller volymen vilket ju åtgärdats härovan. Förklara gärna vad det är du menar.

En tanke: ett kongelerat filament verkar ha alla resonans riktningar, Men det ända som behövs för att framställa är dels några alkemiska preparat (Kan dom kanske vara lite av ett focus som du skrev om tidigare?) och mercurium, mercurium som bara har densitet.

Altså tycker jag att det verkar som om filament är energi utan densitet, och då faktiskt stödjer vad jag skrev om materia utan densitet.

Då är frågan, om man har ett ämne och tar bort dess densitet får man ett filament då? Eftersom allt är uppbyggt av magi låter det rätt troligt. Kanske all materia har fler resonans riktningar som bestämmer vilken aspekt det tillhör? De mesta borde dock ha flera aspekter i sig och kanske man då får den mest framträdande av dem. Det låter dock troligt att man inte får nått filament utan att det försvinner in i etern på en gång, men att det fortfarande blev ett filament.
Som det står i M&M blir ett ämne med utan resonanser något som kallas en absoult essens, vilket närmast kan jämföras med ren energi. Enligt mig blir reducerat mercurium alltså en slags fysiskt manifesterad energi, som ganska snart sprids ut och försvinner och den inte isoleras, något som mycket väl kan vara omöjligt med mundansk teknologi (anledningen till att man använder just mercurium skulle förresten kunna vara att den inte växer och krymber hela tiden...).

Därefter måste man dock vara försiktiga; min åsikt är nämligen att filament, till skillnad från det normala synsättet, inte är någon slags energi utan transportenheter med definierad storlek (det finns ett antal bevis för detta, notera även definitionen "minsta hanterbara mängd magisk energi"). Kongelatens exakta natur vågar jag inte gå in på nu, då jag inte har M&M till hands, men redogör du för all kongelatinformation där så kanske jag skriver något (om jag inte hittar den själv först, vill säga :gremwink:)

Ett mycket vågat uttalande skulle vara att kommentaren "världen är byggd av magi" i Mundana baseras på att magin som människorna ser den är en manifestation av de grundläggande fysikaliska krafterna, förmågan att förändra världens energiflöden ("magi är förmågan att övertala universum"); "här finns värme, men den borde finnas här", en genväg till att genom grundläggande fysikaliska lagar överföra energi på enklare sätt (det kräver knappt någon energi att släcka en strömbrytare, och då jag besitter miljoner gånger den energin borde jag enkelt kunna göra det. Dock behöver jag nå fram till den för att applicera energin. Magi är ett sätt att kringå del 2).

Så, hoppas det var någorlunda förståeligt och givande ^^
 
Top