Nekromanti Alkemi - regelfråga

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Jag sitter och försöker fräscha upp minnet kring alkemireglerna (inte för att jag har tråkigt, utan pga en kommande kampanj!) och är osäker på en ganska central del.

Säg att jag ska skapa Bosses Bombastiska Bredyxa. Jag vill få in effekten Skärpa av andra magnituden och det ska vara både en oförstörbar yxa (Perpetuell indestruktibilitet) och Skärpa:n ska försörjas av en stackars demon som sitter och svettas på sin motionscykel (generator) och magin utlöses när någon håller i en och yttrar "Vid Bosses helskägg!".

Totalt ska jag alltså ha Aktivator, Generator, eventuellt Transformator, Projektor och så Perpetuell indestruktibilitet.

Då föremålet skapas, ska de olika komponenterna göras som separata alkemiska procedurer (räkna ut magnitud på Perpetuell indestruktibilitet, utför den processen, sen nästa) eller lägger jag ihop magnituden för alla komponenter som ska ingå i föremålet och får en total magnitud som avgör hur svårt Alkemislaget ska bli (innan assistenter och storlek på labb vägs in)?

Följdfråga - om svaret ovan är "lägg ihop", är svaret istället "separata slag" om man gör det som en moduluppbyggd artefakt? (Med nackdelen att magin kommer ta mycket längre tid att gå igång, iofs.)

/ Phelan
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
I alkemi så installerar man varje komponent för sig.

Installera generatorn, med viss svårighet, på en viss tid.
Installera projektorn, som ovan
Etc.

Indestruktibiliteten bör göras sist, beroende på hur man tolkar reglerna så kräver nämligen diverse komponenter att man ristar in skit på föremålet, och om det är oförstörbart kan det bli lite bökigt.

Har personligen aldrig använt moduluppbyggda, men jag tänker mig att när man gör en artefakt så väljer man helt fritt vilka "kopplingar" som finns mellan de olika komponenterna, de flesta har en enkel logisk kedja generator/kristall->transformator->projektor som aktiveras av aktivatorn, för moduluppbyggda behövs troligen en aktivator per komponent som skulle kräva en, dvs alla utom transformatorn.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Ok, tackar, då blir det alltså aldrig särskilt svåra slag mot Alkemi (få enskilda komponenter går över magnitud 4 och så en labb-modifikation som kan sänka nivån lite)?

En reflektion är att de riktigt stora labben framförallt gör att man kan snabba upp en process (man "har råd" med nån svårighetsökning för snabbare process med bra labb) men inte är absolut nödvändiga för en lite mer kraftfull artefakt?

/ Phelan
 

myran

Veteran
Joined
13 Dec 2011
Messages
47
Phelan said:
Totalt ska jag alltså ha Aktivator, Generator, eventuellt Transformator, Projektor och så Perpetuell indestruktibilitet.
En Demon alstrar givetvis daimotropi, så du kommer behöva transformator. Vill minnas alla transformeringar från daimotropi är normalsvåra (så du har med det i dina beräkningar)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Myran said:
Phelan said:
Totalt ska jag alltså ha Aktivator, Generator, eventuellt Transformator, Projektor och så Perpetuell indestruktibilitet.
En Demon alstrar givetvis daimotropi, så du kommer behöva transformator. Vill minnas alla transformeringar från daimotropi är normalsvåra (så du har med det i dina beräkningar)
Vilket också leder till att ett filament som alstrats försvinner i transformationen. Kom ihåg det också! :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Phelan said:
En reflektion är att de riktigt stora labben framförallt gör att man kan snabba upp en process (man "har råd" med nån svårighetsökning för snabbare process med bra labb) men inte är absolut nödvändiga för en lite mer kraftfull artefakt?
Exakt. Vill minnas att det till och med står att alla processer är genomförbara med en vanlig häxkittel, med nackdelen att svårigheten skenar iväg lätt.
 
Top