Leon
Leo carcion
Jag tror det är viktigt att skilja på Alignment som den spelas ut som personmoral, som regelmekanik och som metafysik. I en setting, som Storbringer, där Lag och Kaos är kosmiska krafter (eller godhet och ondska som i Dragonlance) tror jag nog egentligen Alignment funkar _sämre_. Om kampen är själva poängen, och RP måste välja sida då vill man ju ha sådana här enkla, binära system. Om du läser Elricböckerna så är han, åtm i min förståelse, inte en Lawful karaktär som blir Chaotic eller vice versa, utan helt enkelt en person som försöker göra rätt (trots sitt arv) i ett metafysiskt krig mellan två egentligen lika hotfulla makter.
På samma sätt finns det ju, som jag tror folk påpekat, inget som säger att man måste slopa fraktionerna i Planescape eller alignmentdimensioner bara för att alignment inte är en regelmekanik eller för att individuella RP och SLPer inte är "förprogrammerade".
På samma sätt finns det ju, som jag tror folk påpekat, inget som säger att man måste slopa fraktionerna i Planescape eller alignmentdimensioner bara för att alignment inte är en regelmekanik eller för att individuella RP och SLPer inte är "förprogrammerade".