Nekromanti Aliens där inga tidigare fans

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
I grundregelboken till Coriolis hänvisas det lite diskret om en utomjordisk intelligent ras av varelser från en gasjätte i det syztem av stjärnor som utgör spelvärlden.
I övrigt existerar bara människor i coriolis, men jag och en vän har funderat ett tag på hur man skulle kunna införa aliens i en existerande setting. Utöver de mysticistiska varelserna från gas-jätten, så andra utomjordiska intelligenta varelser att alliera sig med eller kriga med.

Själva varelser har jag nog tankar om vilka de ska vara. Min fråga är nog mer... Hur kan jag (vi) som berättare och spelledare introducera aliens i det här universumet, utan att våra spelare får känslan "Poff - And there was aliens"? Kanske som ett Call of Cthulhu liknande äventyr, då settingen är ganska mörk och punkig, eller som en historisk kampanj? Några andra idéer? Hur kan vi utföra de olika ideerna?

Tack för era tips.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Till att börja med har du ju semiintelligenser i stor utsträckning i settingen (flera redan i grundboken och fler introduceras i äventyren). Det beror förvisso lite på hur man betraktar på den här gruppen, men jag ser dem som "intelligenta men primitiva". Dvs de har klara potential att anamma mänskliga vanor och tekniker om man så vill.

Sen har du ju också de som lämnat alla reliker efter sig. Portalbyggarna. Vilka är dessa varelser? Var tog de vägen?

Så belägg finns det redan där. Vill man verkligen få in varelser som ligger på samma nivå som människor så skulle jag försiktigt bygga upp till det. Jag skulle bre på mer med semiintelligensernas bedrifter och förekomst, och att dessa på vissa ställen blivit en integrerad del av samhället, sen flyttar du över lite av handlingen till något av de mer avlägsna systemen som inte är namngivna än där det finns en hyfsat avancerad art, som dock ännu inte själva tagit klivet ut i rymden, däremot har man ytterligare en eller ett par arter i närliggande system som gjort det och dessa handlar med den första arten, så spelarna springer på dessa i ganska litet antal i form av handelsresanden.

Dvs inför det gradvis.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Dvs inför det gradvis.
+1

Jag tänker att man kan jobba mycket med rykten och lämningar. Sånt där normaliseras rätt fort, så jag tänker att man kan typ låta rollpersoner na hitta lämningar, sen höra rykten, sen kanske stöta på en ensam död alien i en kapsel under i övrigt stressfyllda förhållanden, sen få i uppdrag att kapa en transport som visar sig vara en alien i en sovkapsel, som kan vakna och interagera, och sen kan man spåra den till dess utgångspunkt, som är en mindre utpost med en eller två aliens...

Eller nåt sånt.

Gradvis, sa Bull.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Rymdhamster said:
Till att börja med har du ju semiintelligenser i stor utsträckning i settingen (flera redan i grundboken och fler introduceras i äventyren). Det beror förvisso lite på hur man betraktar på den här gruppen, men jag ser dem som "intelligenta men primitiva". Dvs de har klara potential att anamma mänskliga vanor och tekniker om man så vill.
Vilka syftar du på? Jag har inte Mohajin's väktare, men i övrigt har jag alla äventyr och grundboken. Har du en sid refferens? Jag känner inte igen varelserna du beskriver.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Bassejr said:
Jag har inte Mohajin's väktare
Just den jag syftade på som tillförde nytt på den punkten.

Annars nämner ju grundboken Nekatra, Ekilibri, skavara och någon mer. Jag har inte koll på sidangivelserna nu. Dock är ju beskrivningarena av dem näst intill obefintliga. Jag bredda på dem rätt mycket själv, dock.
 

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Vill man ha en anledning till att en mer avancerad ras inte har gjort så mycket väsen av sig än så kan den ju alltid vara bosatt på en planet under förtryck från Legionen till exempel. Rasen har kanske en hög standard och gott och väl teknologi för rymdfärder men inte tillåtelse att använda det. Att det inte pratas värst mycket om dem kan bero på att de är hårt reglerade och inte får lämna planeten.
 
Top