RECENSION Alien

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag har läst, men inte spelat, Fria Ligans Alien. Bara den tjocka grundboken ännu så länge.

Det mesta av nedanstående har jag redan skrivit i mini-rollspelsbokcirkeltråden om spelet, men jag ville samla det på ett ställe och skriva rent, så då gjorde jag det.

Presentation

Bilderna är väldigt fina. Jag tycker att de skapar bra känsla och jag gillar dem väldigt mycket. De är däremot för få.

Jag läser på en 11" surfplatta. Det ger ungefär lagom storlek. Den fysiska boken är stor och klumpig och jag tycker det blir fult med den stora texten.

Jag har sett layouten beskrivas som "luftig". Jag tycker inte att den är det. All luft fylls ju av bilder, mönster och grafiska element. Hade texten fått bo som svart text på helvita boksidor, då hade jag kanske kunnat tycka att den vore luftig. Jag gillar inte när man har färg eller mönster eller bilder bakom text, och i det här spelet har man typ allt. Den ständiga stjärnbakgrunden på varje uppslag ger verkligen ingenting.

Det här med att ha allting i grafiskt distinkta små textrutor tilltalar mig verkligen inte. För mig blir läsningen hattig när jag ska hoppa mellan ramar. Det känns som att läsa tweets eller något; ingen kontinuerlig läsupplevelse.

Kartan är rätt värdelös för mig. Inte bara för att min färgblindhet hindrar mig från att se skillnad på The Frontier och en av de andra områdena. Grafiken för stjärnorna och plottrigheten gör att jag har jättesvårt att orientera mig, och det gäller extra mycket i de små kartbitarna i världsbeskrivningen.

Regler

Grunden i reglerna är helt OK. Men fy sören vad med plotter! Detaljistiska specialregler för precis allt. När jag insåg att de hade detaljerade regler för strid mellan rymdskepp så zoomade jag ut helt, och redan stridssystemet kändes för mig närmast ohanterligt. Här vet jag att jag är i minoritet dock; min känsla är att spelet satsar på att bli jättepoppis och världens mest populära rollspel (D&D) är ju också superdetaljistiskt och extremt plottrigt. Jag tror att D&D-målgruppen skulle upplevt spelet som "inkomplett" om det inte hade en massa regelbös.

Det här känns, för mig, som ett system för de som "spelar systemet" i ganska hög grad. För mig betyder det mest att det finns noll procents chans att jag skulle kunna lära mig systemet tillräckligt väl för att inte behöva bläddra i boken under spel.

Sen vet jag ju sedan tidigare att YZ-motorn inte är min kopp té. Som de flesta system har den för låga chanser att lyckas, och dessutom har den en massa metaekonomier och skit.

Men det är inte dåligt designat, och jag skulle absolut kunna modda det här till något jag stod ut med. Hugga bort 90% av extraböset, lyckas på 5+ och så bygga om pressa-reglerna så att de kunde funka 100% diegetiskt.

Spelvärld

Jag tycker om att spelet inte bara är en tidslinje över saker som hänt i filmerna och stats för typ Ripley och Vasquez. Istället är världsbeskrivningen mer som jag skulle skrivit den, så som jag jobbade med Universums Öde: Man läser förlagorna, och sen strukturerar och fyller i gapen och skapar en rollspelsbar setting. Många små fina äventyrsuppslag i beskrivningen av planeter och så. Det är såklart en del sköna referenser till filmer och kringmedia, men inte så det stör. Jag har förstått att det finns de som tycker att det finns jättemycket typ "cool attityd" i texterna, men det uppfattar jag verkligen inte överhuvudtaget.

Överlag tycker jag att settingmaterialet ger mig många av de saker jag behöver om jag ska skriva egna äventyr. Många av världstexterna innehåller ju grejer som är rätt lätta att greppa tag i och antingen bygga ett äventyr kring eller använda som kuliss/bakgrund till äventyr. Det gäller både bolagen och systemen/planeterna.

Jag tyckte särskilt om kapitlet om utomjordingar. Jag gillar att olika typer av aliens fick hyfsat sammanhängande förklaringar och stadier, vilka jag tänker kan användas för att ge ledtrådar och bygga scenarier på olika sätt. Jag gillar ju när monster beskrivs på sätt som inte bara är en hög stats utan faktiskt inkluderar sånt som kan användas till de delar av rollspel jag bryr mig om, dvs undersökande, utforskande och utredande. Jag gillar att det inte bara är xenomorfer.

Jag gillar att de försöker sig på en sammanhängande förklaring som inbegriper både Alienfilmerna och Prometheus. Särskilt uppskattar jag att de drar en potentiell distinktion mellan space jockeyn och Engineers, samt att de lämnar öppet för huruvida ingenjörerna/david skapade eller återskapade xenomorferna.

Att faktiskt spela

Vem är det här spelet till för? Jag tänker mig spelare och spelledare som inte är så intresserade av vare sig drama eller metaplot-komplikationer utan som är ganska nöjda med att dra från enskilt uppdrag till enskilt uppdrag, utan mycket till röd tråd utöver kanske några återkommande SLP:er.

Att döma av regelsystemet tänker jag mig en spelgrupp som är ganska regelfokuserad, som tänker ganska mycket "brädspel" och mekanik. Siffror och sånt. Den där sorten som tycker att "regelsystem ger spelet dess stadga och naturlagar", och grejer. Antagligen minst en strid per spelmöte – flera, om man kör marines.

"You can not have a meaningful campaign if strict time records are not kept" känns helt klart som en grej här. Den sortens bokföring roar mig ungefär inte alls.

Om JAG skulle konstruera en Alien-kampanj så skulle jag centrera den kring xenomorferna på ett mer övergripande plan. Låta rollpersonerna vara en grupp som av någon anledning fått uppdraget att utreda och begränsa xenomorfernas spridning, helst stoppa dem. Hitta ursprunget. Utforska sambandet med space jockeyn och ingenjörerna och neomorferna. Kanske har gruppen deltagare från olika organisationer, så att de kan få olika sub-uppdrag och agendor därifrån, ifall man vill köra med lite backstabbing. Nåt sånt.

Jag är nyfiken på de släppta äventyren. Inte så mycket på Marines-tillägget, för rymdsoldater är ju ärligt talat den absolut tråkigaste career-pathen. Varför skulle man vilja spela såna? I Aliens är de ju mest trista och sämst och dumma, och macho på ett sånt där ointressant blä-sätt.

Sammantaget

Det jag ville ha ut av det här spelet var en världsbeskrivning, några snygga bilder och lite inspiration till att spela rollspel i Alien-universat. Utifrån mina tidigare duster med Fria Ligans regelsystem så räknade jag med att inte gilla reglerna, även om jag inte var beredd på exakt hur mycket plotter och specialregler det skulle vara.

Fria Ligan har gjort spel som är bra mycket bättre på att ha tekniker för att designa välstrukturerade och intressanta scenarier – Ur Varselklotet är väl det jag främst tänker på – men… "inte illa pinkat" blir ändå mitt totalomdöme. Inte illa pinkat alls.
 
Last edited:

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag såg precis första filmen och funderade på om rollspelet är bra. Så den här recensionen kom lägligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag kom på en sak jag var lite skeptisk till:

Jag har alltid förstått det som att xenomorferna tar sig an karakteristika från den art de fortplantar sig genom. Det har jag tyckt varit en intressant mekanism, med många möjligheter. Även om man t.ex. som spelskapare kanske skulle behöva hålla sig från att utforska eventuellt tokroliga resultat.

I det här rollspelet upplever jag att de istället slog fast ett visst antal variationer som finns – du får de här om du börjar med en tvåbenting, de här om du börjar med en fyrbenting. Tekniskt sett täcker det de skriver i spelet också allt som observeras i någon av filmerna, men jag tycker att det känns lite begränsat och skulle nog ändra på det ifall jag spelledde. Klart man får olika xenomorfer om det är en hund eller en panter eller en jättestor utomjordisk spindel eller mask, liksom.

Jag menar, hur ska man annars få predaliens?

ALSO: Alldeles, alldeles, alldeles för få bilder på xenomorfer av olika slag. Flera av de typer som presenteras har jag som SL ingen aning om hur de ser ut nu, utan skulle behöva googla efter. Och det kan jag bara se som ett misslyckande.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Fråga: Finns det andra utomjordingar förutom Aliensmonster? Eller är rymden typ tom?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Fråga: Finns det andra utomjordingar förutom Aliensmonster? Eller är rymden typ tom?
I rollspelet finns ganska mycket detaljer om flera andra sorters utomjordingar. Mest är de djur/monster, spelet introducerar inga liksom Star Trek-aliens eller så.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Fråga: Finns det andra utomjordingar förutom Aliensmonster? Eller är rymden typ tom?
Det finns en sorts utomjordiska människor: the Engineers. Skitarga killar med mycket muskler och marmorfärgad hy. De skapade livet på jorden genom att någon gång för längesedan offra en snubbe som hade druckit svart smet. Han hoppade sedan i vattnet och skapade då allt (?) jordiskt liv. Inspirationen är förmodligen den schweiziske kvasi-vetenskapsmannen Erich von Däniken. Han hade många knäppa idéer, som jag tror att Ridley Scott gillar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Det finns en sorts utomjordiska människor: the Engineers. Skitarga killar med mycket muskler och marmorfärgad hy. De skapade livet på jorden genom att någon gång för längesedan offra en snubbe som hade druckit svart smet. Han hoppade sedan i vattnet och skapade då allt (?) jordiskt liv. Inspirationen är förmodligen den schweiziske kvasi-vetenskapsmannen Erich von Däniken. Han hade många knäppa idéer, som jag tror att Ridley Scott gillar.
Som jag tolkade spelets förklaringar av det här så var den svarta sörjan alltså i princip gojs för att accelerera evolution och skapa gynnsamma mutationer (typ). Så… grimdark-versionen av mutagenet från Turtles? =) Iallafall så blir ju följden att livet på jorden kanske inte så mycket skapades så mycket som accelererades av ovan nämnda händelse.

Det är iaf min headcanon, som jag tycker mycket bättre om än kreationism.

EDIT: Jag vet heller inte hur bekräftat det är att livets skapelse/mutation på jorden var en medveten, aktiv handling? Det var rätt länge sedan jag såg Prometheus, men kan det ha varit av misstag, eller en oönskad bieffekt av något annat?
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Som jag tolkade spelets förklaringar av det här så var den svarta sörjan alltså i princip gojs för att accelerera evolution och skapa gynnsamma mutationer (typ). Så… grimdark-versionen av mutagenet från Turtles? =) Iallafall så blir ju följden att livet på jorden kanske inte så mycket skapades så mycket som accelererades av ovan nämnda händelse.

Det är iaf min headcanon, som jag tycker mycket bättre om än kreationism.

EDIT: Jag vet heller inte hur bekräftat det är att livets skapelse/mutation på jorden var en medveten, aktiv handling? Det var rätt länge sedan jag såg Prometheus, men kan det ha varit av misstag, eller en oönskad bieffekt av något annat?
Det finns också en hel del bortklippt material från Prometheus - och även tidiga manusutkast - som cirkulerar på nätet. Är det kanon? Ingen aning. Men Scott har ju tidigare plockat upp oanvänt material från den första filmen, så det kanske kan hända igen. De sfäriska byggnaderna i Prometheus är baserade på Giger-teckningar (äggsilos), som inte kom till användning då. Kanon i Alien-franchisen är komplicerat och knappast statiskt. Om jag skulle spelleda en Alien-kampanj så skulle jag bara utgå ifrån sådant som jag och spelarna tycker är intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Kanon i Alien-franchisen är komplicerat och knappast statiskt.
I vanliga fall avskyr jag när det är så, framför allt när t.ex. rollspel kör en "bygg din egen metaplot och bestäm vad som är sant"-feg-utväg. Men just när det gäller Alien känns det inte alls så, av någon anledning. Kanske för att jag spenderat så mycket tid med att fundera på settingen och vad jag skulle vilja göra med den, helt utan att ha läst speciellt mycket mer än några av Dark Horse-serierna och i övrigt bara sett filmerna. Jag är redan ganska bekväm i att typ fylla i det som saknas och bygga egen canon, typ.

Kanske spelar det också in att jag redan är van vid att tänka på Alien som en ganska multidimensionell grej. Typ som att mycket av Dark Horses grejer helt enkelt inte funkade längre när Alien 3 kom, än mindre Prometheus. Lite som Transformers eller Neon Genesis Evangelion: en del av grejen är att det finns en massa olika varianter.

Det betyder dock att jag egentligen inte vet om jag har så mycket nytta av Alien-spelet. Det samlar en massa grejer på ett rollspelsvänligt sätt, iofs. Jag gillar världsöverblicken, och även om jag skulle ändra en del om jag spelledde så skulle jag ju kunna använda mycket av stommen.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Flera av de nyaste romanerna är riktigt intressanta och ingår vad jag förstår i ett mer strukturerat expanded universe än vad många av de gamla seriealbumen gjorde. Själv tycker jag att Alex Whites böcker (särskilt The Cold Forge) och Keith R. A. DeCandidos romanversion av datorspelet Alien Isolation innehåller miljöer, situationer och personer som skulle kunna vara intressanta i en Alien-kampanj. Förmodligen skulle jag börja med att plocka ut någon eller några platser, som passar kampanjbygget. Personer och varelser är lätta att lägga in i ett senare stadium. Jag tycker också att UPP är en särskilt cool och annorlunda falang, som jag antagligen skulle använda på något sätt. Det vore intressant om de visste mer eller bara hade hittat något annat, kanske farligare och/eller större, som de inte riktigt kan hantera.
 
Last edited:

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Jag har läst, men inte spelat, Fria Ligans Alien. Bara den tjocka grundboken ännu så länge.

Det mesta av nedanstående har jag redan skrivit i mini-rollspelsbokcirkeltråden om spelet, men jag ville samla det på ett ställe och skriva rent, så då gjorde jag det.

Regler

Grunden i reglerna är helt OK. Men fy sören vad med plotter! Detaljistiska specialregler för precis allt. När jag insåg att de hade detaljerade regler för strid mellan rymdskepp så zoomade jag ut helt, och redan stridssystemet kändes för mig närmast ohanterligt. Här vet jag att jag är i minoritet dock; min känsla är att spelet satsar på att bli jättepoppis och världens mest populära rollspel (D&D) är ju också superdetaljistiskt och extremt plottrigt. Jag tror att D&D-målgruppen skulle upplevt spelet som "inkomplett" om det inte hade en massa regelbös.

Det här känns, för mig, som ett system för de som "spelar systemet" i ganska hög grad. För mig betyder det mest att det finns noll procents chans att jag skulle kunna lära mig systemet tillräckligt väl för att inte behöva bläddra i boken under spel.

Sen vet jag ju sedan tidigare att YZ-motorn inte är min kopp té. Som de flesta system har den för låga chanser att lyckas, och dessutom har den en massa metaekonomier och skit.

Men det är inte dåligt designat, och jag skulle absolut kunna modda det här till något jag stod ut med. Hugga bort 90% av extraböset, lyckas på 5+ och så bygga om pressa-reglerna så att de kunde funka 100% diegetiskt.


Sammantaget

Det jag ville ha ut av det här spelet var en världsbeskrivning, några snygga bilder och lite inspiration till att spela rollspel i Alien-universat. Utifrån mina tidigare duster med Fria Ligans regelsystem så räknade jag med att inte gilla reglerna, även om jag inte var beredd på exakt hur mycket plotter och specialregler det skulle vara.

Fria Ligan har gjort spel som är bra mycket bättre på att ha tekniker för att designa välstrukturerade och intressanta scenarier – Ur Varselklotet är väl det jag främst tänker på – men… "inte illa pinkat" blir ändå mitt totalomdöme. Inte illa pinkat alls.
Exemplifiera gärna regler som du anser plottriga och alltför detaljerade!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Exemplifiera gärna regler som du anser plottriga och alltför detaljerade!
Axplock, utifrån en väldigt snabb genomkoll av det alldeles för långa regelkapitlet:
  • Att ha en massa olika tidslängder som man förväntas räkna med, bokföra och hålla reda på.
  • Ett helt system för Stealth, som mest känns brädspeligt.
  • Clunky system med kort för initiativ.
  • JÄTTELÅNG detaljerad lista över slow och fast actions som man förväntas hålla reda på, inklusive "prerequisites".
  • Specialregler för vilken sorts förflyttning man kan göra i olika omständigheter.
  • Tusen miljoner olika "stunts", var och en med sina egna specialregler, som man behöver hålla i huvudet och vara beredd att kunna välja.
  • En hel tabell med exakta modifikationer för olika saker när man avstånds-skjuter.
  • En massa olika typer av stridshandlingar, som förutom stunts också har specialregler man måste hålla i huvudet ("vid full auto får man +2 modifikation och dessutom +1 stress och man kan distribuera sina tärningar etc etc"
  • Världens längsta tabell över "Critical injuries" som någon behöver ha tillgänglig, och där man sedan måste anteckna effekter och specialregler för just sin kritiska skada när man fått den.
Märk väl: Jag ger den här listan med exempel för tydlighet, inte för att jag är det minsta intresserad av att diskutera huruvida de här reglerna "verkligen är" för plottriga och detaljerade. De är för plottriga och detaljerade för mig. Jag har oerhört låg tolerans för regler överlag, och väldigt mycket av Alien-reglerna känns för mig väldigt mycket brädspel och "spela reglerna". Som om reglerna vore liksom den centrala aktiviteten som driver allt annat man gör kring bordet, snarare än något man motvilligt drar fram vid enstaka tillfällen när man absolut måste. Det här känns som regler för folk som gillar regler, och som har oerhört mycket större tolerans för regler och saker som måste kollas upp eller memoreras än vad jag har.

Finns det värre spel? Ja. De flesta spel har för krångliga och detaljerade och plottriga regler för mig.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Axplock, utifrån en väldigt snabb genomkoll av det alldeles för långa regelkapitlet:
  • Att ha en massa olika tidslängder som man förväntas räkna med, bokföra och hålla reda på.
  • Ett helt system för Stealth, som mest känns brädspeligt.
  • Clunky system med kort för initiativ.
  • JÄTTELÅNG detaljerad lista över slow och fast actions som man förväntas hålla reda på, inklusive "prerequisites".
  • Specialregler för vilken sorts förflyttning man kan göra i olika omständigheter.
  • Tusen miljoner olika "stunts", var och en med sina egna specialregler, som man behöver hålla i huvudet och vara beredd att kunna välja.
  • En hel tabell med exakta modifikationer för olika saker när man avstånds-skjuter.
  • En massa olika typer av stridshandlingar, som förutom stunts också har specialregler man måste hålla i huvudet ("vid full auto får man +2 modifikation och dessutom +1 stress och man kan distribuera sina tärningar etc etc"
  • Världens längsta tabell över "Critical injuries" som någon behöver ha tillgänglig, och där man sedan måste anteckna effekter och specialregler för just sin kritiska skada när man fått den.
Håller delvis med. Nu gillar jag YZ och tror att jag skulle orka Alien, men skulle ändå vilja se ett Alien Light med nedskalade YZ-regler, till Tales eller Askhem-nivåer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Håller delvis med. Nu gillar jag YZ och tror att jag skulle orka Alien, men skulle ändå vilja se ett Alien Light med nedskalade YZ-regler, till Tales eller Askhem-nivåer.
Ganska mycket av det tror jag man kan hysta utan speciellt stora konsekvenser. Stunts? Äh, hitt' på nå i stunden istället. Kritiska skador? Man kan kanske utgå från namnen i tabellen men skippa regeleffekterna. Stealth? Ignorera. Etc. Vi vet ju hur YZ ser ut när det är riktigt nedskalat, så…

Hade jag tiden, orken och motivationen skulle jag sätta mig ner och göra't. Men för egen del tar jag nog nästan hellre bara och använder Rotsystems regler istället och kör i Alien-världen. Kanske kör äventyren från FL om de är vettiga.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Ganska mycket av det tror jag man kan hysta utan speciellt stora konsekvenser. Stunts? Äh, hitt' på nå i stunden istället. Kritiska skador? Man kan kanske utgå från namnen i tabellen men skippa regeleffekterna. Stealth? Ignorera. Etc. Vi vet ju hur YZ ser ut när det är riktigt nedskalat, så…

Hade jag tiden, orken och motivationen skulle jag sätta mig ner och göra't. Men för egen del tar jag nog nästan hellre bara och använder Rotsystems regler istället och kör i Alien-världen. Kanske kör äventyren från FL om de är vettiga.
Jag kör utan följande regler:

-Tidslängder
-Stealth mode
-Kritiska skador
-Vi kör mer generella stunts för samtliga skills, en extra för vapenskada, då man kan addera mer skada.

Tror det är allt. Var ett tag sedan vi spelade Alien.

I mitt tycke så är stress och panik det som mina spelare tycker varit allra mest underhållande med reglerna.
Jag tror jag ska försimpla även detta.
Räkna stress är simpelt, men att ständigt rulla stress och kolla av mot en tabell hade jag gärna sluppit.
YZ motorn har generellt varit något de andra i min ena grupp inte varit så intresserade av, men de gillar Alien skarpt. Men som ni kan se så har jag bantat ned det till en lightversion, och det fungerar för oss.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Drygt en månad efter det att jag senast kommenterade i den här tråden inser jag vad jag egentligen tycker är det övergripande problemet med FL:s Alien-spel. Spelet speglar framför allt det som SYNS i filmerna (och romanerna, seriealbumen och leksakerna). Samtidigt förstår vi i att det finns mycket mer i settingen. Företagen har hemligheter, xenomorferna vi har sett är antagligen inte de enda och någonstans har någon eller några av fraktionerna antagligen hittat världar som ligger utanför regelbokens stjärnkarta. Det är precis just allt DETTA som intresserar mig - och inte det vi redan har sett. Precis vilka skillnaderna är mellan alla olika neomorfer, xenomorfer och ovomorfer (ganska fantasilösa variationer på originalvarelsen) tycker jag är helt oväsentligt och icke-kreativt. Ungefär som tolv snarlika trollraser i en fantasysetting (också helt ointressant). Men det är min högst subjektiva bild av det här spelet.

Till saken hör också att jag inte gillar Aliens, alltså den andra filmen. Jag tycker inte att stridisar är häftiga över huvud taget, varken med eller utan bandana. Samtidigt gillar jag Alien Resurrection, som de flesta (?) fans hatar (okej, slutscenen är skitlöjlig). Därmed är jag också helt på kollisionskurs med de flesta andra Alien-fans. Jag vill se nytt i samma universum, många andra tror jag vill se mer av det välbekanta. Personligen tycker jag att den första filmens titel sätter fingret på vad kärnan är. Alien. Främmande. Omänskligt. Utomvärldsligt. Något som vi människor inte ens kunde föreställa oss. Just det vill jag föreställa mig.
 
Last edited:
Top