Alien. Vilken film?

Romulus har jag tyvärr inte hunnit se än.

Jag är inte särskilt förtjust i varken Prometheus eller Covenant. Filmerna är inte utan kvaliteter, men dels saknar de vad jag tycker är en av de viktigaste ingredienserna i tidigare Alien-filmer, nämligen intressanta karaktärer. Vidare är manusen inte bra. För att de ska hänga ihop förekommer att karaktärerna fattar beslut som är upp emot väggarna dumma, och slumpen ställer till det till den grad att jag inte kan ta filmerna seriöst. Däremot har ju filmerna en tät stark atmosfär ska erkännas och det kanske räddar dem för andra. Covenant är nog den minst dåliga av dem, framförallt har den rätt kul callbacks till 70-talets slasherfilmer.

Kunde inte sova, så jag såg om Romulus också. Som helhet tycker jag den brister, den är så bestämd på att inte göra något nytt. Däremot tycker jag att det finns enskilda scener som är jättebra, tycker t.ex. den lyckas enormt bra med att göra facehuggers läskiga. Och öppningen är otrolig, hela grejen med livegna företagsanställda funkar jättebra - hade filmen fortsatt i den miljön hade det nog kunnat bli en av de bästa Alien-filmerna.

Last edited:
Nu kör den igång här, Romulus och pizzan är framdukad. Dock ensam i huset så hoppas den inte är för läskig…
Problemet med den är just att den inte är det minsta läskig. Det är inte en dålig film, men för mig personligen är det alldeles för mycket action och Michael Bay-explosioner.

Tog mig tyvärr inte igenom Romulus... Vilket inte betyder att jag inte är tacksam för tipset!
Det är för mycket samma, samma, och det känns lite som grejen med hela Alien-köret. Man har ju redan sett det. Kanske därför jag var mer positiv till Earth än de flesta andra, i alla fall något nytt, även om det verkligen inte är en av de bättre tv-serier jag sett.

Blir ändå lite sugen på Prometheus, även om jag förstår att det är en inte så bra film. Verkar ju ha en del med de där Jokeysen att göra, och de gillar jag! Eller jag gillar tanken på en massa lore om dem, och att världen byggs ut bortom de redan uttjatade varelserna. Kanske blir det den ikväll, eller kollar jag på Ravenous eller Stalker som en kompis tipsade om. (Jaaa! två barn och fru-fria kvällar i rad - sug på den!!!!)

Edit: glömde ett "inte" i meningen ovan om Earth :) :) Gissar att @Badmojo förvånade reaktion handlade om det!! :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Efter att ha reflekterat lite: Prometheus är avgjort en sämre film än Romulus, men den fyller i varje fall någon funktion (även om man ibland får ont i huvudet av att man himlar så mycket med ögonen). Det finns ingen mening med att se Romulus: man kan kolla på första Alien-filmen istället, eller kanske Resurrection. Jag hade visserligen ganska trevligt när jag kollade på Romulus igår, men om ett halvår kommer jag nog inte komma ihåg vad den handlade om riktigt. Prometheus å sin sida har jag sett en gång för länge sedan (när den var ganska ny), jag tyckte den var rätt dum och dålig, men jag minns storyn i den i stort sett utan problem idag.

Jag tänker att analogin med Star Wars funkar rätt bra: The Force Awakens var välgjord och trevlig när jag såg den på bio - idag minns jag ingenting av den mer än någon enskild scen. Prequel-filmerna är betydligt taffligare, fånigare och sämre filmer, men de har någon form av meningsfull funktion i den övergripande Star Wars-berättelsen, och storyn i dem har jag ändå hyfsad koll på (förutom andra, Attack of the clones? som jag bara sett ful-rippad när jag låg bakfull hemma hos en kompis för jättelänge sedan).

Prometheus är alltså typ Revenge of the Sith och Romulus The Force Awakens.

Tror också det fångar något om hur jag upplever att påkostad Hollywood-fantastik (oavsett om det är Marvel, SW eller whatever) är numera. Polerat, välgjort och publikoptimerat, men tomt, meningslöst och i slutändan lättglömt.

Inför premiären var jag fullt inställd på att verkligen gilla Prometheus och jag lyckades ganska väl ganska länge. Jag tycker fortfarande uppbyggnaden är snygg och stämningsfull, men att alla visar sig vara ena riktiga jubelidioter och det mesta känns rätt tramsigt i slutänden brukar nu förta lite av intrycket.

Bra liknelse. Prometheus är ett rätt misslyckat försök, men själva ansatsen är i grunden intressant.
Ja, det skulle inte krävas särskilt mycket för att göra om Prometheus till en mycket bättre film. Det är inte konceptet det är fel på, utan utförandet.

Jag vet inte, jag.
Alien Astronauts kommer alltid att vara ett sunkigt koncept i mina ögon.
Det blir kasst om tanken är att de byggde pyramiderna för att ett gäng bruna människor aldrig skulle ha klarat det själva, men inte om de startade livet på Jorden, tycker jag.

Det blir kasst om tanken är att de byggde pyramiderna för att ett gäng bruna människor aldrig skulle ha klarat det själva, men inte om de startade livet på Jorden, tycker jag.
Att bredda rasismen till allmän människofientlighet är inte någon jättestor förbättring. Det brukar ha en teistisk udd.
"Liv kan inte ha uppstått spontant" är något man bara säger om man vill landa i Intelligent Design.

Att bredda rasismen till allmän människofientlighet är inte någon jättestor förbättring. Det brukar ha en teistisk udd.
"Liv kan inte ha uppstått spontant" är något man bara säger om man vill landa i Intelligent Design.
För mig handlar det främst om att jag inte tycker premissen är särskilt intressant då den ju bara leder till följdfrågan vem som i sådana fall skapade de blå bodybuilder-rymdisarna och så vidare.

För mig handlar det främst om att jag inte tycker premissen är särskilt intressant då den ju bara leder till följdfrågan vem som i sådana fall skapade de blå bodybuilder-rymdisarna och så vidare.
Black Goo som panspermieteori tycker jag landar inom Alien-universumet, trots allt.

Ja, med filmens svar blir det en infinit regress, vilket som du säger är mer tråkigt än sunkigt.

Black Goo som panspermieteori tycker jag landar inom Alien-universumet, trots allt.
För mig spelar det ingen roll angående vad som landar inom Alien-universumet eller inte. Rent tematiskt så tycker jag egentligen inte att Aliens landar inom Alien-universumet, åtminstone inte tematiskt när den släpptes. Men det är en rätt underhållande och spännande film vilket är viktigast för mig 🙂

Jag förstår inte problemet givet att vi är inom skönlitteratur och inte vad vi på riktigt tror om världen.

"Vår skapare är utomjordingar och de älskar oss inte" är ju cosmic horror 101. Absolut rätt gjort vid det här laget, men jag är helt oförstående inför de problem du verkar vilja lyfta (vill landa i ID? vad innebär det ens?).

Jag förstår inte problemet givet att vi är inom skönlitteratur och inte vad vi på riktigt tror om världen.

"Vår skapare är utomjordingar och de älskar oss inte" är ju cosmic horror 101. Absolut rätt gjort vid det här laget, men jag är helt oförstående inför de problem du verkar vilja lyfta (vill landa i ID? vad innebär det ens?).
Ridley Scott har sagt i intervjuer att han på riktigt tror på AA.

Åtskillnaden du försöker göra mellan världen och konsten håller jag inte med om, men det är en för stor diskussion för den här tråden.

Likaså blir det alldeles för OT att spinna iväg i en lång förklaring om urmakarteori etcetera. Men din oförståelse är för mig konstig. "vill landa i ID? vad innebär det ens?" Det innebär precis vad det låter som: vissa argument är konstruerade i syfte att nå en viss slutsats, så om man hör dem vet man att den personen bestämde sig för slutsatsen först. Detta är väl ändå allmänt känt?

Back