Alien. Vilken film?

Sugen på att se en Alien film ikväll. Vilken ska jag se av Prometheus, Romelus eller Covenant? Tror inte jag sett någon av dem innan.
Tyckte Romulus mest kändes som fan service, och har inte sett de andra två. Så se någon av dem och rapportera tillbaka efteråt. ;)

Edit: Insåg efteråt att det är försent.

Otroligt spännande inledning. Men sen övergick den till att kopiera bitar av manus från ettan och tvåan. Och de är ju svinbra men jag har redan sett dem. Hoppas hoppas hoppas de inte ska springa runt på skeppet hela filmen. Vill se facehuggers släppas lös på planeten!!!

Edit: visst växer varelserna sjukt snabbt i den här?

Otroligt spännande inledning. Men sen övergick den till att kopiera bitar av manus från ettan och tvåan. Och de är ju svinbra men jag har redan sett dem. Hoppas hoppas hoppas de inte ska springa runt på skeppet hela filmen. Vill se facehuggers släppas lös på planeten!!!

Edit: visst växer varelserna sjukt snabbt i den här?
Det är väldigt mycket callbacks och referenser för att blidka fans.

Så det blev Romulus? Tja, den är väl ... ok? Ganska blandad påse för mig.

Av de tre är egentligen Covenant den jag annars tycker funkar bäst som fristående berättelse.

De hade något slags tävling iom 40års-jubileumet där fans fick göra kortfilmer lite halvofficiellt. Vissa av dem är riktigt bra:

Denna fattar verkligen arbetarperspektivet i franchisen.

Last edited:
Det får vara hur hipster som helst att tycka det, det är ju den objektivt korrekta åsikten.
Klart trean alltid kommer ha en speciell plats i hjärtat. Plus att miljöerna är fantastiska. Och konceptet, i grunden, är asbra.

Det var först i vuxen ålder jag förstod att det fanns folk som verkligen ogillade trean. Det var inte en åsikt jag mötte IRL.
Nu har vi tittat klart på den. Jag har alltid tyckt att den fått oförtjänt mycket skit men den var ännu bättre än jag mindes den. Kanske gillar jag den till och med mer än resurrection, vi får se när det blivit dags att se den också.

Den långa actionscenen på slutet när de jagar xenon är nog filmens svagaste punkt, men den är ändå inte i närheten av lika tråkig (eller lång) som de kvartslånga scenerna när de kör bil eller skjuter kulspruta i aliens.

Och kläderna är otroligt snygga. Cargobyxor, tröjor med vid urringning och jättestora bomberjackor i grönt och kaki är bäst. Jag ska byta ut hela min garderob.

Nu har vi tittat klart på den. Jag har alltid tyckt att den fått oförtjänt mycket skit men den var ännu bättre än jag mindes den. Kanske gillar jag den till och med mer än resurrection, vi får se när det blivit dags att se den också.

Den långa actionscenen på slutet när de jagar xenon är nog filmens svagaste punkt, men den är ändå inte i närheten av lika tråkig (eller lång) som de kvartslånga scenerna när de kör bil eller skjuter kulspruta i aliens.

Och kläderna är otroligt snygga. Cargobyxor, tröjor med vid urringning och jättestora bomberjackor i grönt och kaki är bäst. Jag ska byta ut hela min garderob.
Och jag såg klart fyran. Den får ofta kritik för att den sticker ut, men liksom - alla sticker ut? Ettan är en slasherfilm, tvåan en actionrulle, trean ett karaktärsdrama och fyran en äventyrsfilm. Tycker den gör så många bra val och har några riktigt bra xenomortscener.

Och whiskey-isbiten? Herregud, det är en så otrolig sci fi-detalj!

Jag tycker också att de scenerna blivit bättre i senare klippningar och så. Det finns ju också en version där en grupp fans verkligen gått above and beyond – den versionen blir nog den jag ser nästa gång.

Back